کبوتر چاهی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب‌ها: برگردانده‌شده ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲۵: خط ۲۵:


== دشمنان اصلی آنها ==
== دشمنان اصلی آنها ==
کبوترها طعمه‌های محبوبی برای [[پرندگان شکاری]] هستند و پرندگان شکاری را هم به دنبال خود به شهرها کشانده‌اند. [[بحری]] و [[قرقی]] از مهمترین دشمنان طبیعی کبوتر هستند و در برخی شهرها تا ۸۰ درصد غذای بحری از کبوترهای چاهی و رمیده تأمین می‌شود. در آمریکای شمالی [[صاریغ]]‌ها، [[راکون]]، [[قوش]]ها، [[جغد جیغ‌کش شرقی]] از دیگر دشمنان طبیعی رایج کبوترها هستند. پرندگانی که به شکار کبوتر می‌پردازند از شاهین‌های کوچکی مثل [[دلیجه معمولی]] تا بزرگترین [[عقاب]]‌ها مثل [[عقاب طلایی]] و حتی [[مرغ نوروزی]]، [[کلاغ]] و [[غراب]] را شامل می‌شوند. بر روی زمین هم کبوترها و جوجه‌ها تخم‌های آن‌ها از ناحیه گربه‌های اهلی و وحشی در خطر هستند. ضمن اینکه انسان‌ها نیز به شکار انواع کبوتر و [[قمری]] اقدام می‌کنند.
کبوترها احمد محبوبی برای [[پرندگان شکاری]] هستند و پرندگان شکاری را هم به دنبال خود به شهرها کشانده‌اند. [[بحری]] و [[قرقی]] از مهمترین دشمنان طبیعی کبوتر هستند و در برخی شهرها تا ۸۰ درصد غذای بحری از کبوترهای چاهی و رمیده تأمین می‌شود. در آمریکای شمالی [[صاریغ]]‌ها، [[راکون]]، [[قوش]]ها، [[جغد جیغ‌کش شرقی]] از دیگر دشمنان طبیعی رایج کبوترها هستند. پرندگانی که به شکار کبوتر می‌پردازند از شاهین‌های کوچکی مثل [[دلیجه معمولی]] تا بزرگترین [[عقاب]]‌ها مثل [[عقاب طلایی]] و حتی [[مرغ نوروزی]]، [[کلاغ]] و [[غراب]] را شامل می‌شوند. بر روی زمین هم کبوترها و جوجه‌ها تخم‌های آن‌ها از ناحیه گربه‌های اهلی و وحشی در خطر هستند. ضمن اینکه انسان‌ها نیز به شکار انواع کبوتر و [[قمری]] اقدام می‌کنند.


== نگارخانه ==
== نگارخانه ==

نسخهٔ ‏۲۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۱:۱۵

کبوتر چاهی
کبوتر چاهی بالغ در هند
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانور
شاخه: مهره‌داران
رده: پرندگان
راسته: کبوترشکلان
تیره: کبوترسانان
سرده: کبوتر
گونه: C. livia
نام دوبخشی
Columba livia
توزیع پراکندگی

کبوتر چاهی، کفتر چاهی یا کبوتر کوهی (Columba livia) یک گونه از رده پرندگان و خانواده کبوترسانان است.[۲] که در اصطلاح عامیانه به آن کبوتر نیز می‌گویند. گونهٔ کبوتر چاهی نیای زیرگونه‌های کبوتر اهلی و کبوتر وحشی (کبوتران اهلی وحشی شده) است.[۳] کبوترهای چاهی و اهلی یک گونه هستند به راحتی می‌توانند با یکدیگر تولید نسل کنند و در برخی نقاط مثل شهرها جمعیت‌های دورگه کبوترهای چاهی و اهلی دیده می‌شوند.

کبوترهای چاهی رنگ‌های متنوعی دارند ولی همه آنها دو خط سیاه بر روی هر بال خود دارند و این دو خط مهمترین نشانه تشخیص کبوتر وحشی از کبوتر اهلی است. در کبوترهای دورگه نیز گاهی این دو خط دیده می‌شود اما معمولاً به صورت نامنظم و متقاطع است. تشخیص نر و ماده آنها از هم مشکل است.[۴]

کبوترها در محیط‌های باز و نیمه باز از جمله مزارع کشاورزی و شهرها زندگی می‌کنند. جمعیت وحشی بر لبهٔ صخره‌ها و کوه‌ها آشیانه می‌سازند.

دشمنان اصلی آنها

کبوترها احمد محبوبی برای پرندگان شکاری هستند و پرندگان شکاری را هم به دنبال خود به شهرها کشانده‌اند. بحری و قرقی از مهمترین دشمنان طبیعی کبوتر هستند و در برخی شهرها تا ۸۰ درصد غذای بحری از کبوترهای چاهی و رمیده تأمین می‌شود. در آمریکای شمالی صاریغ‌ها، راکون، قوشها، جغد جیغ‌کش شرقی از دیگر دشمنان طبیعی رایج کبوترها هستند. پرندگانی که به شکار کبوتر می‌پردازند از شاهین‌های کوچکی مثل دلیجه معمولی تا بزرگترین عقاب‌ها مثل عقاب طلایی و حتی مرغ نوروزی، کلاغ و غراب را شامل می‌شوند. بر روی زمین هم کبوترها و جوجه‌ها تخم‌های آن‌ها از ناحیه گربه‌های اهلی و وحشی در خطر هستند. ضمن اینکه انسان‌ها نیز به شکار انواع کبوتر و قمری اقدام می‌کنند.

نگارخانه

منابع

  1. data) "Columba livia Gmelin, 1789", ITIS Report (به انگلیسی) {{citation}}: Check |پیوند= value (help) Retrieved on 2008-02-23.
  2. Gibbs, ‎David, Pigeons and Doves: A Guide to the Pigeons and Doves of the World (به انگلیسی), Eustace Barnes, John Cox, United Kingdom: Pica Press, p. 624{{citation}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  3. Blechman, ‎Andrew (2007), Pigeons-The fascinating saga of the world's most revered and reviled bird. (به انگلیسی), St Lucia, Queensland: University of Queensland Press{{citation}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  4. "Rock Pigeon", Cornell lab of ornithology – All about birds (به انگلیسی), 2003 Retrieved on 2008-04-29.