چال گودرزی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۶: خط ۶:


== جغرافیا ==
== جغرافیا ==
چال گودرزی بخشی از دشت وسیع [[سیلاخور]] محسوب می شود. این منطقه همراه با مناطق شمالی تر مانند (اشترینان) و مناطق شرقی دوسوی جاده بروجرد-ملایر در مجموع با نام سیلاخور بالا هم شناخته می شوند. چال گودرزی از شمال به شهر [[اشترینان]]، از غرب به [[رشته‌کوه گرین]]، از جنوب غربی به روستای [[ونایی (بروجرد)|ونایی]] و از جنوب ولات نظامی مرتبط می شود. آب و هوای این ناحیه سردسیر کوهستانی است. محصولات کشاورزی آن بیشتر شامل فراورده های باغی و حبوبات است.
چال گودرزی بخشی از دشت وسیع [[سیلاخور]] محسوب می شود. این منطقه همراه با مناطق شمالی تر مانند (اشترینان) و مناطق شرقی دوسوی جاده بروجرد-ملایر در مجموع با نام سیلاخور بالا هم شناخته می شوند. چال گودرزی از شمال به شهر [[اشترینان]]، از غرب به [[رشته‌کوه گرین]]، از جنوب غربی به روستای [[ونایی (بروجرد)|ونایی]] و از جنوب [[ولات نظامی]] مرتبط می شود. آب و هوای این ناحیه سردسیر کوهستانی است. محصولات کشاورزی آن بیشتر شامل فراورده های باغی و حبوبات است.
[[پرونده:Vennai village 04.jpg|800px|نمای چال گودرزی از جاده بروجرد-ونایی .]]
[[پرونده:Vennai village 04.jpg|800px|نمای چال گودرزی از جاده بروجرد-ونایی .]]



نسخهٔ ‏۷ آوریل ۲۰۲۱، ساعت ۰۵:۲۴

چال گودرزی بخشی از سیلاخور بالا در دشت بزرگ سیلاخور است. چال گودرزی اولین ناحیه از دشت سیلاخور بالا که از جنوب در همسایگی سیلاخور پایین و ناحیه ولات نظامی قرار دارد. همچنین در سیلاخور بالا از شمال در همسایگی ناحیه های بلندی گودرزی و شهر اشترینان و از شرق در همسایگی ناحیه سرون روزبهون قرار دارد و از شمال غربی به ناحیه کرتیل صاروم و از غرب به کوه های گرین میباشد. چال گودرزی نام ناحیه از دشت سیلاخور بالا در شمال غربی شهرستان بروجرد در استان لرستان است. لغت‌نامه دهخدا درباره این منطقه می نویسد: "گودرزی . [ دَ ] (اِخ ) (چال ...) نام منطقه ای است در جنوب غربی بروجرد مشتمل بر چند دهکده." [۱]

جغرافیا

چال گودرزی بخشی از دشت وسیع سیلاخور محسوب می شود. این منطقه همراه با مناطق شمالی تر مانند (اشترینان) و مناطق شرقی دوسوی جاده بروجرد-ملایر در مجموع با نام سیلاخور بالا هم شناخته می شوند. چال گودرزی از شمال به شهر اشترینان، از غرب به رشته‌کوه گرین، از جنوب غربی به روستای ونایی و از جنوب ولات نظامی مرتبط می شود. آب و هوای این ناحیه سردسیر کوهستانی است. محصولات کشاورزی آن بیشتر شامل فراورده های باغی و حبوبات است. نمای چال گودرزی از جاده بروجرد-ونایی .

تقسیمات کشوری

منطقه چال گودرزی از نظر تقسیمات کشوری، به صورت تقریبی برابر با دهستان گودرزی است که از توابع بخش اشترینان شهرستان بروجرد محسوب می شود. روستاهای این منطقه عبارتند از:

وسایر روستا های قائد طاهر ، نبی آباد ، جوجه حیدر ، شب ماه (شِو وما)، اغلب این روستا های بخش اشترینان مربوط به چال و بلندی گودرزی میباشد.

مردم

بیشتر ساکنان چال گودرزی از تیره های مختلف طایفه های گودرزی هستند. زبان مردم این منطقه لری بروجردی است و نام های خانوادگی گودرزی ، معظمی ، معظمی گودرزی ، صارمی ،

حیدری گودرزی و بشیری گودرزی و ذاكر گودرزي و امیر سرداری گودرزی و ... در ساکنان این منطقه رواج دارد.


مردم این منطقه عمدتا از گودرزی ها بوده و هستند مردم این منطقه از ایل زیودار و طایفه هایی از این ایل میباشند که با توجه به نام منطقه چال گودرزی مردم این منطقه فامیلی گودرزی را انتخواب نموده اند. و در اصل نام این منطقه نام یکی از طوایف ایل زیودار به نام طایفه گودرز‌ زیوداری که در زمان حکومت تیموریان در اینجا سکنا گزیده بودند برداشته شده است

جستارهای وابسته

پانویس

  1. لغت‌نامه دهخدا. «گودرزی». آبادیس. دریافت‌شده در ۱۳۹۷/۱/۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)