سلطان مراد: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Persian Foxhound (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱: خط ۱:
{{درستی|تاریخ=مارس ۲۰۱۸}}
{{درستی|تاریخ=مارس ۲۰۱۸}}
{{منبع|تاریخ=مارس ۲۰۱۸}}
{{منبع|تاریخ=مارس ۲۰۱۸}}
'''سلطان مراد''' (۱۵۱۸–۱۴۹۰ میلادی) آخرین پادشاه حکومت [[آق قویونلوها]] بود.
'''سلطان مراد،''' واپسن پادشاه حکومت [[آق قویونلوها]] فرزند [[سلطان یعقوب]] از همسرش گوهرخاتون و نوه [[اوزون حسن]] بود.


او در آغاز ۹۰۶ هجری قمری و ۱۵۰۱ میلادی در حدود [[قزوین]] و [[ابهر]] با [[الوند بیگ]] به جنگ پرداخت که حاصل این جنگ صلحی بود با این شرط که [[عراق عجم]] و [[فارس]] به سلطان مراد و [[آذربایجان]] و [[دیار بکر]] به الوند بیگ داده شود.
مراد بعد از مرگ آیبه سلطان از زندان آزاد شد و شیراز را تسخیر کرد و سپس در سال ۹۰۵ به اصفهان حمله کرد و به جنگ با [[محمدی بیگ]] پرداخت، محمدی بیگ کشته و اصفهان را شد. سلطان مراد در بهار سال ۹۰۶ در حدود [[قزوین]] و [[ابهر]] با [[الوند بیگ]] به جنگ پرداخت که حاصل این جنگ صلحی بود با این شرط که [[عراق عجم]] و [[فارس]] به سلطان مراد و [[آذربایجان]] و [[دیار بکر]] به الوند بیگ داده شود.


سلطان مراد در ۲۴ ذی الحجه ۹۰۸ هجری قمری و ۲۰ ژوئن ۱۵۰۳ میلادی در نزدیکی [[همدان]] با [[شاه اسماعیل یکم]] به جنگ پرداخت که چون شکست خورد به [[شیراز]] گریخت. از آن جا نیز به [[دزفول]] و [[بغداد]] به نزد [[باریک بیگ پُرناک]] رفت و ۵ سال و نیم در آنجا فرمان راند.
سلطان مراد در ۲۴ ذی الحجه ۹۰۸ (۲۰ ژوئن ۱۵۰۳) در نزدیکی [[همدان]] با [[شاه اسماعیل یکم|شاه اسماعیل]] به جنگ پرداخت که چون شکست خورد به [[شیراز]] گریخت. از آن جا نیز به [[دزفول]] و [[بغداد]] به نزد [[باریک بیگ پُرناک]] رفت و پنج سال و نیم در آنجا حکومت کرد. در ۹۱۴ که از توجه لشکریان [[قزلباش]] به جانب عراق هراسان شده بود همراه باریک بیگ که فرمانروای بی چون و چرای آن دیار بود به قرامان روم رفت تا


در ۹۱۴ هجری قمری و ۱۵۰۹ میلادی که از توجه لشکریان [[قزلباش]] به جانب عراق هراسان شده بود همراه باریک بیگ که فرمانروای بی چون و چرای آن دیار بود به قرامان روم رفت تا این که سرانجام در ۹۲۰ هجری قمری و ۱۵۱۸ میلادی به دست دورمش بیگ شاملو در دیار بکر کشته شد و سرش به نزد شاه اسماعیل فرستاده شد.
سرانجام مراد در ۹۲۰ (۱۵۱۸) به دست دورمش بیگ شاملو در دیاربکر کشته شد و سرش به نزد شاه اسماعیل فرستاده شد. با مرگ سلطان مراد حکومت آق قویونلوها به پایان رسید.

با مرگ سلطان مراد حکومت آق قویونلوها به پایان رسید.


== منبع ==
[[رده:حاکمان آق‌قویونلوها]]
[[رده:حاکمان آق‌قویونلوها]]
[[رده:زادگان ۱۴۹۰ (میلادی)]]
[[رده:زادگان ۱۴۹۰ (میلادی)]]

نسخهٔ ‏۲۶ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۶:۵۶

سلطان مراد، واپسن پادشاه حکومت آق قویونلوها فرزند سلطان یعقوب از همسرش گوهرخاتون و نوه اوزون حسن بود.

مراد بعد از مرگ آیبه سلطان از زندان آزاد شد و شیراز را تسخیر کرد و سپس در سال ۹۰۵ به اصفهان حمله کرد و به جنگ با محمدی بیگ پرداخت، محمدی بیگ کشته و اصفهان را شد. سلطان مراد در بهار سال ۹۰۶ در حدود قزوین و ابهر با الوند بیگ به جنگ پرداخت که حاصل این جنگ صلحی بود با این شرط که عراق عجم و فارس به سلطان مراد و آذربایجان و دیار بکر به الوند بیگ داده شود.

سلطان مراد در ۲۴ ذی الحجه ۹۰۸ (۲۰ ژوئن ۱۵۰۳) در نزدیکی همدان با شاه اسماعیل به جنگ پرداخت که چون شکست خورد به شیراز گریخت. از آن جا نیز به دزفول و بغداد به نزد باریک بیگ پُرناک رفت و پنج سال و نیم در آنجا حکومت کرد. در ۹۱۴ که از توجه لشکریان قزلباش به جانب عراق هراسان شده بود همراه باریک بیگ که فرمانروای بی چون و چرای آن دیار بود به قرامان روم رفت تا

سرانجام مراد در ۹۲۰ (۱۵۱۸) به دست دورمش بیگ شاملو در دیاربکر کشته شد و سرش به نزد شاه اسماعیل فرستاده شد. با مرگ سلطان مراد حکومت آق قویونلوها به پایان رسید.

منبع