پرش به محتوا

بحث:دین: تفاوت میان نسخه‌ها

محتوای صفحه در زبان‌های دیگر پشتیبانی نمی‌شود
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آخرین نظر: ۳ سال پیش توسط Hopefar در مبحث جانبداری شدید
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Hopefar (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
Hopefar (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۹۱: خط ۹۱:
به نظر من و خیلی‌های دیگه دین مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عاملیه که باعث اکثر بدبختی‌های بشر از ابتدای تاریخ تاکنون بوده و هست. همهٔ جنگ‌ها و مشکلات و بدبختی‌ها، همهٔ عقب‌ماندگی‌های علمی و اجتماعی و فرهنگی از دین نشات گرفته‌اند. اگر دین نبود بشر به این بدبختی که امروز دارد نمی‌افتاد. من نمی‌دونم سند و مدرک ویکیپدیا پسند این حرف‌ها کجا پیدا می‌شه ولی مطمئنم بالاخره یک آدم منطقی پیدا می‌شه که این بحث رو در صفحه اصلی به طرز مناسبی تعدیل و اصلاح کنه.
به نظر من و خیلی‌های دیگه دین مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عاملیه که باعث اکثر بدبختی‌های بشر از ابتدای تاریخ تاکنون بوده و هست. همهٔ جنگ‌ها و مشکلات و بدبختی‌ها، همهٔ عقب‌ماندگی‌های علمی و اجتماعی و فرهنگی از دین نشات گرفته‌اند. اگر دین نبود بشر به این بدبختی که امروز دارد نمی‌افتاد. من نمی‌دونم سند و مدرک ویکیپدیا پسند این حرف‌ها کجا پیدا می‌شه ولی مطمئنم بالاخره یک آدم منطقی پیدا می‌شه که این بحث رو در صفحه اصلی به طرز مناسبی تعدیل و اصلاح کنه.
امضا: بی‌دین ویکی‌گذر
امضا: بی‌دین ویکی‌گذر

شما واقعا فکر میکنید که ادم منطقی هستید [[کاربر:Hopefar|Hopefar]] ([[بحث کاربر:Hopefar|بحث]]) ‏۲۴ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۲۲:۳۲ (UTC)


== دین یعنی برنامه ای برای سعادت انسان ==
== دین یعنی برنامه ای برای سعادت انسان ==

نسخهٔ ‏۲۴ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۲۲:۳۲


شرعیات

تغییر مسیر شرعیات به دین اشتباه است چرا دین به معنی عام است و به هر کیشی اطلاق می‌گردد و شرع مختص به اسلام و ضروریات و احکام آن است لذا تقاضا واگردانی و خثی سازی دارمShahrooz m20 (بحث) ‏۲ مه ۲۰۱۵، ساعت ۱۱:۴۲ (UTC)

دوستان با درود و سلام

این مقاله به شدت از دین جانبداری می‌کند و اصل بی‌طرفی در آن رعایت نشده‌است. به غیر تعریف روحانیون و آیةالله‌ها از دین تعاریف علمی تر، گسترده‌تر، جامع تر بی طرفانه تری وجود دارد که در این مقاله مقاله گنجانیده نشده‌است و من پاراگراف کوتاهی را که اشاره به «علم و منشأ دین» داشت و حذف شده‌است برمی‌گردانم.

با سپاس. Diyako ۱۷:۲۸, ۴ نوامبر ۲۰۰۵ (UTC)

عزیز من تعریف دین است نه تعریف ماتریالیسم شما لااقل می تونستید بگید بعضی‌ها این‌طور اعتقاد دارند با تشکر ابراهیم ؟دوست نا دیده مهربان؛ با درود پارسی وسلام عبری، عربی: پیش از هر سخن از شما برای این پزوهش تشکر می‌کنم. باوری دارم شما بایسته‌است به این نکته توجه داشته باشید که در واژگان شناسی دین نخست به پیشنه این واژه پیش اژ اسلام وپس آن نگاه ژرف داشته باشید، و برای این مهم بایسته‌است، ضمن بوم شناسی آوایی واژگی به زبانهای سانسگریت، دیوستانی، اوستایی، پهلوی، فرس کهن، آرامی (بابلی وآشوری ، کتدانی وایلامی)، عبری، یونانی. وذرپس اسلامی عربی را بازنگری فرمائید. لیکن واژگان دین از کلمه دَیَنَ عربی در امروز در بین خواص وعوام مسطلح است که معناومفهوم آن در واژگان قرض، دِین، را در مدیون بودن به آنچه باور دارند، را گویا است. با گرامی گویی بر شما (ٍ ٍ)

هفتاد و دو ملت

دوستان عزیز خواهش می‌کنم هم و تلاش خود را بر هرچه پربارتر کردن ویکیپدیا بگذارید. این صفحات می‌تواند گنجینه بسیار با ارزشی برای افراد جویای حقیقت باشد (یک تابلوی اعلانات عمومی). مجموعه عظیمی از عقاید گوناگون. پیروز باشید.

باسلام و درود به شما که دارای سعه صدر و دارای روانشناسی خیر و تحول خواهی هستید. ارادتمند مشایخی taraz110@yahoo.com

یک نگاه هرچند گذرا به تاریخ تمدن بشر می‌تواند هر دینی را به زیر سؤال ببردو ثابت کند که هیچ دینی وجود ندارد

شما مرز های منطق و تندروی و جانبداری رو یه تنه جابه‌جا کردی Hopefar (بحث) ‏۲۴ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۲۰:۰۵ (UTC)پاسخ

کلی گویی نکنیم

می‌شود گفت که در بحث کردن دو رویکرد کلی وجود دارد: یکی " برنده شدن" و دومی " جستجو و یافتن حقیقت "، از این منظر گمان می‌کنم آنچه اینجا می‌گذرد بیشتر شبیه به تلاش موافقان و مخالفان دین برای برنده شدن است، و بهترین راه برای برنده شدن در این موضوع طرح اشکالات کلی و تاخت و تازهای کم پشتوانه است. پیشنهاد می‌کنم عزیزانی که حرفی برای گفتن در این مقاله دارند اشکالات و سوءالات خود را شفاف و با پرهیز از کلی گویی مطرح کنند تا بحث به حاشیه کشیده نشود و به هدف اصلی نزدیکتر شویم.

--مسعود ۰۵:۳۳, ۲۰ فوریه ۲۰۰۶ (UTC)

مسعود عزیز

حقیقت را با دو مشخصه می‌شناسیم اول آنکه پاسخگوی انسانی (عقلی- ایمانی) آدمها باشد دوم آنکه معطوف به عدالت باشد. مثلاً بگوید که چرا ریختها و قیافه‌ها متفاوت است؟!

چرا عده ای بی گناه فلج به دنیا می‌آیند.

چرا همیشه در پی تخریبهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی و تجاوزهای بی پایان جنسی زلزله طبیعی یا زلزله‌های سیاسی و نظامی دیده می‌شود؟ چرا پس از سازندگی و در حین خدمت نشاط حادث می‌شود و با روانشناسی بدبینی و سلطه گری در عین ثروت و مکنت اما نشاطی نیست و نگرانیها از آینده اما پایانی ندارد؟ تا کی باید به تئوریها و نظریاتی که هرآن امکان دارد رد بشوند و ابطال پذیرند ارجاع شویم؟ آیا به پایان خروج از هیاهوهای سیاسی و ایدئولوژیک و علمی (علم مصطلح) دوره ای با تاریخ مصرف مشخص و محدود نرسیده‌ایم؟ آیا گستره دین در حیطه اعمال فردی معتقد است؟ آیا هر کسی که در حال خدمت علمی و اقتصادی و … است در جغرافیای دین واقع نیست؟ اگر چه زبان و نژاد و کشور و آگاهیهای او با من متفاوت باشد؟. آیا زندگی ما به همین یکصد سال کمتر و بیشتر محدود است. آیا زندگی قبل از جنین در زندگی جسمی من تأثیری ندارد؟ و … پاسخ سوالات من چیست؟ آیا پاسخی ندارند؟ اگر پاسخی نداشت چرا طرح می‌شوند؟ البته نمی‌خواهم پاسخ بدهید می‌خواهم توجه آنها که خیلی راحت خود را آگاه به همه امور سیاسی و دینی می‌دانند جلب کنم تا توجه کنند که ابتدا باید سکوت کرد و فقط پرسید. پرسید و پرسید تا به آگاهی و از آنجا به انتخاب برسیم. تازه از کی پرسید؟ از کسانی که خود نمی‌دانند! از آنها که مطمئن نیستند تا فردا نظرشان رد نشود یا باقی بماند! چرا سوالات خود را از حکیم عالم نپرسیم چرا از علیم و از نور نپرسیم؟ چه اصراری هست که خدا حرف نزند و از او پرسیده نشود؟!

آیا راهی هست تا نظر خدا را بپرسیم؟

در این رابطه با افراد و کتابهای زیادی و با سخنان فراوانی رو برو شدم اما نظر خدامداران برایم جالبتر بود اگر چه هنوز در حال تحقیق و پرسیدن و تفحص هستم.

خدامداران می‌گویند:

آیا می‌شود خدا با بنده اش رابطه یا رابطی نداشته باشد و توقع اطاعت داشته باشد؟ وقتی می‌پرسی راه رابطه با خدا چگونه است و امروزه چه کسی رابطه دارد؟ آنها سوره شورا آیه ۵۱ را مطرح می‌کنند که

می‌فرماید ما از سه طریق با بشر (نگفته با پیامبران) حرف می‌زنیم
  1. از طرق پیامبران
  2. از ورای حجاب (که عارفان می‌یابند و می‌فهمند)
  3. مستقیم (در صحبتی که با امثال مریم مادر حضرت عیسی داشت و اصحاب کهف و مادر موسی و …)

خدامداران می‌گویند: ما که پیامبر نیستیم اما می‌توانیم با گناه نکردن و تسلیم پاکی و سازندگی و خدمت کردند مشمول دونوع رابطه دیگر بوده و سوالات علمی خود مثلاً سوالات فیزیک و پژشکی و … و سوالات عبادی خود را از خدا بپرسیم.

آنها می‌گویند: در قرآن در سوره شمس خدا یازده قسم خورده تا بگوید و ما باور کنیم که هر آنچه به ما می‌رسد الهام است؛ و چون خدا از اعلا تا دون جلوه کرده پس ما به نسبت اعلا تا دون بودن، الهامات الهی را کانالیزه و گزینش می‌کنیم.

خدامداران می‌گویند: آیا وقت شنیدن پیام خدا و دین که فقط یک پیام است نه ده‌ها و صدها پیام از طریق پاک بودن یا رابطه با پاکان فرا نرسیده‌است؟

از آنها می‌پرسیم چه کسی یا کسانی پاک هستند؟ آنها که معلومات دینی دارند- آنها که تعلیم دین می‌دهند - آنها که ادعای دینی دارند یا آنها که دین را زندگی می‌کنند اگر چه نجار، چوپان، اُمی یا روحانی یا قاضی باشند؟
خدامداران می‌گویند آنها که دین را زندگی می‌کنند و چه خوب است که یک انسان پاک با علوم مصطلح هم آشنا باشد؛ و به ما می‌گویند که شما هم بگوئید و بنویسید که آنچه گفته‌اند و نوشته‌اند غلط است جز آنچه حافظ بگفت و مولوی و خواجه عبدالله و خواجه نصیرالدین آنهم نه به تمامه! و می‌گویند:
زمان زمان شنیدن دین و علم از خداست. بیائیم از سر راه خدا کنار برویم تا خدا مدیریت کند نه ما! خدا قضاوت کند نه ما! تا خدا دانش ابطال ناپدیر را بگوید نه ما! و این ممکن نیست مگر پاکان را بیابیم و در ولایت ولی امر که «مهدی» است و از آنجا در ولایت «ولی خدا» که از طرف خدا همیشه بوده و خواهد بود و او از میان پاکان اما بوسیله خدا و نه هیچ گروه و اجلاسی انتخاب شده در آئیم.
خدامداران معتقدند ولی خدا کسی است که دین را زندگی می‌کند همان‌طور که زهرا دین را نفس کشید و حسن آن را شمشیر زد. آنها می‌گویند خدا در طول تاریخ در ولی خود که بخاطر ارتقای رتبه، گاه نام پیامبر و گاه نام امام به خود گرفته تجلی داشته و دارد.
خدامداران می‌گویند خود عرفا و با سوادها می‌دانند که انسان می‌تواند به جایی برسد که حرف او حرف خداعمل او از جمله قضاوت و مدیریت او تیر انداختن او؛ قضاوت خدا، مدیریت خدا و جهاد خدا باشد.

می‌توانیم برای آشنایی بیشتر با نظرات آنها از طریق فهرست الفبائی مطالعات خود را با دنبال کردن تیر خدامداری دنبال کنیم

 «ذاکر»

مفهوم دین ساده است

دوستان سلام. من تحصیلات دانشگاهی ندارم و کلمات قلمبه سلمبه ایکه فلاسفه با آنها نان در میآورند را نمی‌شناسم. اما… حکایت دین حکایت قاضی و داروغهٔ تند روی است که بجای داروغه میانه‌رو بر سر کار آمد و هم نان خود را برید، هم نان قاضی را و آخرین جمله ای را که قاضی به داروغه تندرو گفت این بود: اگر دزد نباشد، اگر شرور نباشد من و تو از کجا نان بخوریم .(خلاصه کفتم، خودتان داستان را حدث بزنید). به اصول همه ادیان که بیاندیشیم می‌بینیم همه یکی است، و هیچ فرقی با هم ندارند؛ و آن این است: ساده زندگی کنیم، کسی را آزار ندهیم، با هم دوست و برادر باشیم، به فقرا کمک کنیم، صادق باشیم گذشت داشته باشیم، عادل باشیم و موارد ساده ای از این قبیل که در سرشت هر انسانی وجود دارد و نیازی به مربی ندارد. فقط کافیست انسان رفتار اجتماعی رابیاموزد، مسئله را حل کرده. به زائران خانه خدا در حال نماز خواندن نگاه کنید، جواب خود را خواهید گرفت. خدا، نقطه پرگار است. ادیان شعاعهای متحدالمرکز هستند. مهم نیست در کدام شعاع قرار بگیری، تمام شعاعها به مرکز ختم می‌شود. فقط این شاخه اون شاخه نپرید. هر کس شاخه خاصی را به شما نشان داد اهمیت ندهید زیرا می‌خواهد بگوید این راه از آن راه بهتر است. در صورتی که چنین نیست و همه راه‌ها یکی هستند. آن شخص فقط می‌خواهد وقت شما را تلف کند که دیر تر به مقصد برسید.

 موفق باشید angel right--84.11.38.68 ۱۰:۴۰, ۸ ژوئیه ۲۰۰۶ (UTC)

نقایص

پاراگراف‌های علم و منشأ دین و نیاز انسان به دین حق کاملاً جانبدارانه نوشته شده و حاوی جملاتی هستند که حقیقت مسلم نیستند. همه مردم به آسانی می‌پذیرند که دو بعلاوه سه پنج می‌شود ولی بسیاری در درستی گزاره‌های زیر شک دارند:

از این رو انسان نیازمند برنامه‌ای است که تضمین کننده سعادت مادی و معنوی و حیات فردی و اجتماعی او باشد و چنین برنامه‌ای دین حق است که احتیاج به آن ضرورت فطرت انسان است.

و یا این جمله:

دین از عجز انسان‌های اولیه در یافتن توجیه علمی برای پدیده‌های طبیعی همچون طوفان، صائقه، زلزله، مرگ و غیره… سرچشمه گرفت بدین ترتیب که سعی در نسبت دادن دلیل این پدیده‌ها به موجود یا موجوداتی به نام خدا نمود.

این عبارات در ویکیپدیا جایی ندارند. --کاربر:Hassanagha

منشا دین که درسته حالا بعدش دین های واقعی یا چیز دیگه اومده کاری ندارم جمله اول هم تو کتاب دینیمون بود :)) Wiki.me9362 (بحث) ‏۱۴ آوریل ۲۰۱۹، ساعت ۰۷:۴۸ (UTC)پاسخ

جانبداری شدید

این مقاله به طرز وحشتناکی جانبدارانه بود. متاسفم و به همه ویکیپدیانویسان و ادیتورهایی که تا به حال هیچ فکری به حال صفحه نکرده‌اند جداً تسلیت می‌کم! این چه وضعیه بابا! به نظر من و خیلی‌های دیگه دین مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عاملیه که باعث اکثر بدبختی‌های بشر از ابتدای تاریخ تاکنون بوده و هست. همهٔ جنگ‌ها و مشکلات و بدبختی‌ها، همهٔ عقب‌ماندگی‌های علمی و اجتماعی و فرهنگی از دین نشات گرفته‌اند. اگر دین نبود بشر به این بدبختی که امروز دارد نمی‌افتاد. من نمی‌دونم سند و مدرک ویکیپدیا پسند این حرف‌ها کجا پیدا می‌شه ولی مطمئنم بالاخره یک آدم منطقی پیدا می‌شه که این بحث رو در صفحه اصلی به طرز مناسبی تعدیل و اصلاح کنه. امضا: بی‌دین ویکی‌گذر

شما واقعا فکر میکنید که ادم منطقی هستید Hopefar (بحث) ‏۲۴ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۲۲:۳۲ (UTC)پاسخ

دین یعنی برنامه ای برای سعادت انسان

خواهش می‌کنم عزیزانی که از دین خسته شده‌اند واز آن به بدی یاد می‌کنند! لطفاخود شما هم منطقی و روشن بینانه نگاه کنید. اگر از دین زده شده‌اید اشکال از دین نیست بلکه اشکال از بعضی افرادی است که به اسم دینداری خواسته یا ناخواسته با اعمالشان به دین ضربه می‌زنند و باعث می‌شوند افرادی مثل شما ایراد را از دین ببینید. اسلام ازخودش مشکلی ندارد مشکلی اگر هست از مسلمانی ماست. امیدوارم با بینشی نو موفق و پیروز باشید

متأسفانه برداشتتان از دین کوته فکرانه است. هر کس طالب حقیقت ست وظرفیت دارد تکرار می‌کنم هر که طرفیت دارد :www.salehin.com.

خیلی دوست دارم اونایی که نقش روشنفکر و طالب حقیقت رو بازی میکنن یه بار بیان به دین حقیقی اسلام بدون هیچ پیش‌زمینه ذهنی و جدا از دین ستیزی بیان راجب دین تفکر کنند و اگه فاز و دقدقه ی علم و واقعیت دارن بیان و جواب علمی برای معجزات الهی، مخصوصا قران بیاورند که بخش زیادی از ان علم هست به علاوه اگه یه چیزی در اسلام باشه که از عبادت مهم تر باشه تفکر هست Hopefar (بحث) ‏۲۴ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۲۲:۳۱ (UTC)پاسخ

در مورد دین

سؤالی داشتم، این که این نمادها متعلق به چه دین هائی هستند؟ و این نمادها برای هر دین از کجا آمده است؟! در مورد دین عجیب است که این همه بحث به وجود آمده بوده، این از زیبائی‌های این جاست… Ghods ۱۶:۲۶, ۲۶ فوریه ۲۰۰۷ (UTC)

نظر هاینریش هاینه

«در دوران جهالت، مذهب بهترین راهنمای ملت‌ها بود، همان‌طور که در شب‌های تاریک و ظلمانی یک‌نفر نابینا، بهترین راهنما است؛ او، راه را بهتر از بینایان از چاه تمیز می‌دهد. اما، احمقانه خواهد بود که پس از طلوع خورشید، از آن کور پیروی کنیم.» هاینریش هاینه

برای آشنایی بیشتر با افکار بزرگان درباره مذهب به ویکی گفتاورد مراجعه کنید. --80.131.109.218 ۲۳:۵۵, ۲۴ مارس ۲۰۰۷ (UTC)

زرتشتی یا زرتشتی‌گری و خطابی با واگردانندگان

دو نکته:

  1. بحث:مزدیسنا#زرتشتیگری واژه ای نادرست است را ببینید. بودائی (شاید هم بودائیت) و زرتشتی مناسب‌ترند.
  2. به واگردانی کنندگان. لطفاً به جای این که در خلاصهٔ ویرایشتان دربارهٔ مسائل جانبی بنویسید دربارهٔ خود تغییر بنویسید تا کمتر بحث و درگیری باشد.[۱]
    • سپهرنوش نوشته‌بود: «گیر بهائیت طلبان رفع شده و نیازی به شبیه‌تراشی نیست. باقی را به حال خود واگذارید.»
    • تایید بی‌هیچ توضیح واگردانی کرده بود. --سروش ☺گپ ۰۶:۵۴، ۲۶ ژوئیه ۲۰۰۷ (UTC)
نه سروش عزیز، ویرایش اولیه ام همراه با توضیح بوده‌است، دفعه بعد واگردانی بدون توضیح بوده‌است. Taeedxy ۱۰:۲۴، ۲۶ ژوئیه ۲۰۰۷ (UTC)
من چندان پی‌گیر کارهای شما نبوده‌ام اما امیدوارم هم در دیگر ویرایش‌هاتان چنین باشید و هم موضوعات گسترده‌تری را در ویکی‌پدیا ویرایش کنید. (نه تنها دین یا دینی ویژه) سروش ☺گپ ۱۴:۰۵، ۲۶ ژوئیه ۲۰۰۷ (UTC)
موافقم. مدتی هم به سر مقالات عمرانی و فوتبالی رفتم، البته با کاربر:ghods ویرایشات متعددی در همه زیمنه‌ها داشتم، اما بعد از وقایع اتفاقیه فعلاً وقتی بیشتر از محافظت مقالات ندارم. Taeedxy ۱۵:۱۳، ۲۶ ژوئیه ۲۰۰۷ (UTC)

این مقاله به شدت جانبدارانه است. چند روز دیگر آن را ویرایش خواهم کرد و نظریات دین گرایان ضد دینی‌ها و غیر دینی‌ها و همچنین مارکسیست ها (که در برابر دین به شیوه ای متفاوت برخورد می‌کنند) را خواهم آورد.

تاریخ مختصری از ادیان

همه ما می‌دانیم که ادیان بسیار زیادی در دنیا وجود دارند و هم اکنون هیچ‌کدام از پیروان این ادیان قادر به اثبات مشروعیت دین خود و آنچه به آن اعتقاد دارند نیستند.

تنها مدرکی که از سوی این افراد ارائه می‌شود تعدادی کتاب است که اکثراً چند ده سال بعد از مرگ پیامبرشان توسط عده ای از پیروان آن دین آن هم با اغراق و بزرگنمایی فراوان نوشته شده‌اند.

تقریباً در تمام ادیان یک ناجی وجود دارد که قرار است روزی ظهور کند و پیروان خود را حمایت و سایر مردم مخالف را مجازات کند.

در میان پیروان اکثر این ادیان از همان ابتدا و پس از مرگ آورنده مذهب اختلافات زیادی بوجود آمده‌است و مردمی را که پیش از این یک فرقه واحد بودند را به چند فرقه با اعتقادات مختلف تقسیم کرده‌است که این اختلاف گاهی سبب وقوع جنگهای زیادی شده‌است. مثلاً در دین اسلام دو فرقه شیعه وسنی یا در دین مسیح سه فرقه ارتدکس پروتستان و کاتولیک را بوجود آورده‌است.

همچننین بر سر اختلافات مذهبی تا کنون جنگهای خونینی همچون جنگهای صلیبی و جنگهای اوایل ظهور اسلام بوقوع پیوستند که منجر به کشته شدن هزاران نفر شد.

در بعضی از ادیان پیروان مردم را به اجبار وادار نمودند تا از دین آنها پیروی کنند. مثلاً در ابتدای ظهور اسلام فرمانروایان مسلمان با لشکر کشی به کشورها و مناطق دیگر ساکنین آنجا را وادار به پیروی از اسلام کردند که در این باب مدارک و منابع فراوانی وجود دارند. مثلاً حمله اعراب مسلمان به ایران که در پی آن مردم مجبور به پذیرش اسلام شدند. این روش ترویج دین عمده‌ترین علت گسترش ادیان بوده‌است و اکثر تاریخدانان بدان اعتقاد دارند.

در برهه‌هایی از تاریخ پیروان ادیانی همچون مسیحیان با حکومت و سختگیری بر مردم روزگار سختی را برای آنان بوجود آورند تا جایی که گاهی دادگاه‌های تفتیش عقاید برگزار می‌شد و کلیسا وارد زندگی خصوصی مردم می‌شد.

همین فشارها باعث طغیان مردم اروپا شد و در نهایت اروپاییان به این نتیجه رسیدند که تنها راه نجاتشان جدایی دین از سیاست است.

هم اکنون نیز در اکثر کشورهایی که حکومت دینی دارند مردم از آزادی‌های فردی و اجتماعی محرومند و هر واکنشی از سوی مردم سرکوب می‌شود.

مثلاً در کشور ایران تعداد بسیار زیادی سایت فیلتر شده‌است و اینترنت شدیداً گران و کم سرعت است و بشدت کنترل می‌شود.

تماشای شبکه‌های ماهواره ممنوع است و هرگونه بحث علیه نظام حاکم با واکنش تندی سرکوب می‌شود.

حاکمان این کشورها خود را نماینده فرستادگان خدا می‌خوانند. افرادی که نقد آنها در جامعه ممنوع است.

صحبت در اینباره بسیار است اما با توجه به محدودیتها قادر به ذکر آنها نیستم.

{{{{{{{{{در پایان شما را دعوت می‌کنم تا کتاب بسیار جالب «۲۳سال» را مطالعه فرمایید.}}}}}}}}}------

Einstein20kv (بحث) ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۲:۱۳ (UTC)پاسخ

ناآگاهی!

علی پسر ابیطالب (نگفتم امام تا جانبداری نشود!!!): «مردم دشمن چیزی هستند که نسبت به آن ناآگاهند.»

بسیاری از دین ستیزان مصداق سخن یادشده هستند. روی سخن من با کسانی است که از روی «ناآگاهی»، دین را چیزی جز خرافه و مفروضات نمی‌پندارند (آنها که از سر لجبازی دین را نمی‌پذیرند تکلیفشان آشکار است!).

هم نوعان من! گیریم که همهٔ ادیان کشک! شما چگونه هستی خود را توجیه می‌کنید؟ بهتر بگویم: تو که این نویسه را می‌خوانی، چگونه پدید آمدی؟ مه بانگ (بیگ بنگ)؟! آیا تو وجودت را نتیجهٔ انفجار مادّهٔ متراکم نخستین میدانی؟ خوب بگو بدانم همان مادّهٔ متراکم نخستین چگونه پدید آمد؟ چه کسی (چیزی) آن را "پدیدآورد"؟پاسخ این پرسش را از وجدان خودت بخواه و سعی نکن خودت را گول بزنی!!!!!!!

در پایان تنها یک نکتهٔ حاشیه ای برای حقگرایان مطرح می‌کنم: اسلام (شیعه) می‌گوید اصول دین (توحید، معاد و نبوّت) را تنها با «عقل و منطق» باید اثبات کرد نه با گفتهٔ این و آن؛ مثلاً اگر کسی بگوید من مسلمانم چون پدرم گفت خدا هست، این شخص مسلمان راستین نیست بلکه باید با استدلال عقلی به وجود خدا پی برده باشد. لفظ قلم (بحث) ‏۱۵ ژانویهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۰۸:۲۶ (UTC)پاسخ

بالاخره دیدم یکی یه حرف درست و حق (اونم با دلیل و بدون پدرکشتگی) زد اصلا نمیدونم (درواقع میدونم) اسم دین میاد بعضیا هار میشن جدا از اینا این مطالبی که تو صفحه دین هست همش جانبدارانه و دین ستیزانه و تندروی هست من فکر میکردم ویکیپدیا مطالبش بی‌طرفانه هست Hopefar (بحث) ‏۲۴ مارس ۲۰۲۱، ساعت ۲۰:۰۲ (UTC)پاسخ

"ویکیپدیاً فیسبوک نیست

واسه اینکه حق تمام سلایق ادا بشه و مقاله بیطرف بمونه، باس مقاله رو غنی کرد نه اینکه روش دعوا را انداخت. بخش "شمار پیروان ادیان" رو توی مقاله امروز اضافه کردم دقیقاً برگردان از صفحهٔ آلمانی "دین" (Religion) و توضیحاتی در شروع هست که به نظر من بی‌طرفی رو رعایت کرده.

در ضمن برادران من «ویکیپدیا» فیس بوک نیست. اوکی؟ ما اینجا نیستیم که اعتقادات و طرز تفکر خودمون رو تبلیغ کنیم و بحث ایدئولوژیک راه بندازیم، ما اینجاییم که تمام نظرات، تأکید میشه، تمام جنبه‌های یک موضوع خاص (حتی اونهایی که با عقیدهٔ ما در تضادن) رو در یک منبع موثق جمع‌آوری کنیم، تا همه بتونن در یه محیط آزاد از تمام پرسپکتیوها به موضوع نگاه کنن. مقالهٔ «دین» در تعریف ویکیپدیایش زمانی کامله که توش هم دربارهٔ «الحاد» بخونی هم «ایمان»...

LipaDیه چیزی بگو پَ ‏۶ ژوئیهٔ ۲۰۱۳، ساعت ۱۹:۰۰ (UTC)پاسخ

دین = مذهبی ؟!

آیا «مذهبی» به معنی «دین» است؟ «دین» مفهومی مستقل از «مذهبی» است. مذهبی فردی را می‌گویند که گرایش دینی صریح و آشکاری دارد؛ که صریحترش می‌شود «افراطی» یا «خرمذهب» !--Houshyar (بحث) ‏۱۰ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۱۲:۲۲ (UTC)پاسخ

دین = مذهب ؟!

دین با مذهب هم متفاوت است. دین به معنی کیش، طریقت یا شریعت است و مذهب یعنی طریقه‌ای خاص در فهم مسائل اعتقادی، خاصه امامت که منشأ اختلاف در آن توجیه مقدمات منطقی یا تفسیر ظاهر کتاب خداست، مانند مذهب شیعی امامی. --Houshyar (بحث) ‏۱۱ دسامبر ۲۰۱۳، ساعت ۰۵:۴۱ (UTC)پاسخ

پیوندهای خارجی اصلاح شدند (سپتامبر ۲۰۱۹)

سلام همکاران ویرایشگر.

من به‌تازگی ۷ پیوند خارجی موجود در دین را اصلاح کردم. لطفاً ویرایشم را بازبینی کنید. اگر پرسشی دارید یا می‌خواهید ربات پیوندها یا چند صفحه را نادیده بگیرد، لطفاً این راهنمای ساده را برای دریافت اطلاعات بیشتر ببینید. من تغییرات زیر را انجام دادم:

لطفاً برای اصلاح خطاهای ربات به راهنما مراجعه کنید.

با احترام.—InternetArchiveBot (گزارش اشکال) ‏۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۰:۳۲ (UTC)پاسخ