پرش به محتوا

علی‌قلی مخبرالدوله: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خنثی‌سازی ویرایش 24598311 توسط Piangosl (بحث)/منبع؟
برچسب: خنثی‌سازی
Piangosl (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
'''علی‌قلی مخبرالدوله''' (۱۲۴۵ - ۱۳۱۵ ه. ق.) از رجال [[قاجاریه]] بود.
'''علی‌قلی مخبرالدوله''' (۱۲۴۵ - ۱۳۱۵ ه. ق.) از رجال [[قاجاریه]] بود.


علی‌قلی‌خان فرزند [[رضاقلی‌خان هدایت]] در [[شیراز]] به دنیا آمد. پس از طی تحصیلات مقدماتی در محضر پدر و تحصیلات متوسطه در [[دارالفنون]]، برای تحصیل به [[اروپا]] رفت. در سال ۱۲۷۶ ه‍. ق [[ناصرالدین شاه]] وی را مأمور کشیدن خط تلگراف بین تهران و [[سلطانیه]] ([[زنجان]]) کرد. در سال ۱۲۸۶ لقب مخبرالدوله گرفت. در سال ۱۲۹۶ [[وزارت پست و تلگراف|وزیر پست و تلگراف]] شد. در ۱۲۹۸ [[وزارت علوم|وزیر علوم]] و رئیس [[دارالفنون]] شد. در سال ۱۳۱۴ ه‍. ق در ابتدای سلطنت [[مظفرالدین شاه]] به سمت [[وزارت داخله|وزیر داخله]] منصوب شد. در [[تهران]] درگذشت و در تکیه رضاقلی خان امیرالشعراء به خاک سپرده شد.
علی‌قلی‌خان فرزند [[رضاقلی‌خان هدایت]] مازندرانی در [[شیراز]] به دنیا آمد. پس از طی تحصیلات مقدماتی در محضر پدر و تحصیلات متوسطه در [[دارالفنون]]، برای تحصیل به [[اروپا]] رفت. در سال ۱۲۷۶ ه‍. ق [[ناصرالدین شاه]] وی را مأمور کشیدن خط تلگراف بین تهران و [[سلطانیه]] ([[زنجان]]) کرد. در سال ۱۲۸۶ لقب مخبرالدوله گرفت. در سال ۱۲۹۶ [[وزارت پست و تلگراف|وزیر پست و تلگراف]] شد. در ۱۲۹۸ [[وزارت علوم|وزیر علوم]] و رئیس [[دارالفنون]] شد. در سال ۱۳۱۴ ه‍. ق در ابتدای سلطنت [[مظفرالدین شاه]] به سمت [[وزارت داخله|وزیر داخله]] منصوب شد. در [[تهران]] درگذشت و در تکیه رضاقلی خان امیرالشعراء به خاک سپرده شد.


مسجد و تکیه هدایت که در خیابان جمهوری قرار دارد توسط او تأسیس شد.
مسجد و تکیه هدایت که در خیابان جمهوری قرار دارد توسط او تأسیس شد.
خط ۲۱: خط ۲۱:
* فرهنگ فارسی معین، جلد ششم
* فرهنگ فارسی معین، جلد ششم


[[رده:اهالی شیراز|مخبرالدوله، علی‌قلی]]
[[رده:اهالی نکا]]
[[رده:خاندان هدایت|مخبرالدوله، علی‌قلی]]
[[رده:خاندان هدایت|مخبرالدوله، علی‌قلی]]
[[رده:دانش‌آموختگان دارالفنون]]
[[رده:دانش‌آموختگان دارالفنون]]

نسخهٔ ‏۷ اکتبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۱:۵۳

علی‌قلی خان (مخبرالدوله اول)

علی‌قلی مخبرالدوله (۱۲۴۵ - ۱۳۱۵ ه. ق.) از رجال قاجاریه بود.

علی‌قلی‌خان فرزند رضاقلی‌خان هدایت مازندرانی در شیراز به دنیا آمد. پس از طی تحصیلات مقدماتی در محضر پدر و تحصیلات متوسطه در دارالفنون، برای تحصیل به اروپا رفت. در سال ۱۲۷۶ ه‍. ق ناصرالدین شاه وی را مأمور کشیدن خط تلگراف بین تهران و سلطانیه (زنجان) کرد. در سال ۱۲۸۶ لقب مخبرالدوله گرفت. در سال ۱۲۹۶ وزیر پست و تلگراف شد. در ۱۲۹۸ وزیر علوم و رئیس دارالفنون شد. در سال ۱۳۱۴ ه‍. ق در ابتدای سلطنت مظفرالدین شاه به سمت وزیر داخله منصوب شد. در تهران درگذشت و در تکیه رضاقلی خان امیرالشعراء به خاک سپرده شد.

مسجد و تکیه هدایت که در خیابان جمهوری قرار دارد توسط او تأسیس شد.

فرزندان

  1. حسین‌قلی مخبرالدوله، وزیر پست و تلگراف در شش کابینه
  2. مرتضی قلی‌خان صنیع‌الدوله، اولین رئیس‌مجلس شورای ملی ایران
  3. مهدی‌قلی‌خان مخبرالسلطنه، نخست وزیر ایران
  4. محمدقلی‌خان مخبرالملک، نمایندهٔ تجار تهران در دورهٔ نخست مجلس شورای ملی و وزیر دارایی در کابینهٔ چهارم مستوفی‌الممالک
  5. زیبنده خانم، همسر جوادخان سعدالدوله

پس از مرگ

  • چهارراهی در تهران، در تقاطع خیابان‌های سعدی و جمهوری، که خویشاوندان او عمدتاً در حوالی آن بودوباش دارند، به نام او «چهارراه مخبرالدوله» نام‌گذاری شده‌است.
  • در مجموعه ویدئویی قهوه تلخ شخصیتی به نام «مخبرالدوله سر سعدی» نقش خبرچین شخصی جهان‌گیرشاه را بازی می‌کند. این موضوع باعث اعتراض شدید جهانگیر هدایت نوهٔ مخبرالدوله و بزرگ خاندان هدایت شد.[۱]

منابع

  1. اعتراض نوه مخبرالدوله به سریال مهران مدیری روزنامهٔ فرهیختگان، ۲۸ آذر ۱۳۸۹
  • فرهنگ فارسی معین، جلد ششم