وو لو ویکومت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فضای مقابل قصر

ساخت قصر ورسای با قصر وو لو ویکومت گره خورده است که سرنوشت ناگواری را برای صاحبش رقم می زند.

ساخت قصر وو لو ویکومت[ویرایش]

این بنا در قرن هفدهم میلادی در منطقهٔ منسی پنجاه و پنج کیلومتری جنوب شرق پاریس برای نیکولا فوکو وزیر خزانه داری لوئی چهاردهم به همراه همسرش توسط معمار لوئی لو وو, طراح باغ آندره لو نوتر, نقاش و دکوراتور شارل لو برون در مدت چهارده سال ساخته شد. برای ساخت این بنا ساکنین سه دهکده را به مکانی دیگر منتقل کردند. برای جلب رضایت بیشتر هجده هزار نفر از آنان را استخدام کردند وشانزده میلیون لیر به آنان بخشیده شد. مراسم افتتاح شامل نمایشی از مولیر به همراه مراسم آتشبازی و شام از فرانسوا وتل بود.

خصوصیات قصر[ویرایش]

سالن اصلی قصر به شکل بیضوی با دو پیانو روبروی یکدیگر برای برگزاری جشن و تمرکز بر هنر و ادبیات ساخته شده بود. شاعرانی چون لافونتین و نمایشنامه‌نویس معروف مولیر از جملهٔ مهمانان همیشگی آن مکان بوند.

سرانجام قصر[ویرایش]

کمی بعد از اجرای نمایش تعصب توسط مولیر، فوکو و قصرش مورد حسادت پادشاه قرار گرفت. لوئی چهاردهم او را از مقامش خلع و به حبس ابد محکوم همسرش را تبعید و تمامی صد و بیست تاپستری، مجسمه‌ها و درختان پرتقال آن را ضبط کرد. به این ترتیب فردای آن جشن فوکو دیگر هیچ کس نبود و هیچ چیز نداشت.

کوبرگ خزانه دار پادشاه شد. لافونتین توضیحی دربارهٔ جشن منتشر، مولیر نیز نمایشنامهٔ مرثیه ای برای وو را تنظیم کرد.

مادام فوکو ده سال بعد به همراه پسرش بازگشتند او قصر را بازسازی نمود اما کمی بعد فوکو و بزرگترین پسرشان فوت کردند و او مجبور شد وو لو ویکومت را برای فروش قرار دهد. قصر در قرن بیستم بازسازی شد. هم‌اکنون تحت مالکیت پاتریس و کریستینا دو ووگ قرار دارد که به صورت منظم قابل بازدید برای عموم و همچنین مکانی برای فیلمبرداری فیلم‌های تاریخی ست.

منابع[ویرایش]