وانگ یون (سلسله هان)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
وانگ یون
王允
تصویری از وانگ یون مربوط به دودمان دودمان چینگ
مدیر امور اساتید نویسندگی (錄尚書事)
دوره مسئولیت
۱۹۲
پادشاهامپراتور شیان هان
وزیر توده‌ها (司徒)
دوره مسئولیت
۱۹۰–۱۹۲
پادشاهامپراتور شیان هان
مسئول اساتید نویسندگی (尚書令)
دوره مسئولیت
۱۸۹–۱۹۲
پادشاهامپراتور شیان هان
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۷[۱]
شهرستان شی (شانشی)
درگذشته۱۹۲ (سال ۵۵)[۱]
شی‌آن, شنشی
روابط
فرزندان
  • وانگ گای
  • وانگ جینگ
  • وانگ دینگ
پیشهسیاستمدار
نام محترمزیشی (子师)

وانگ یون (دربارهٔ این پرونده تلفظ ) (۱۳۷ – ۴ ژوئیه ۱۹۲[۲]با نام ادبی زیشی، یک سیاستمدار چینی بود که در زمان سلسله هان شرقی زندگی می‌کرد. [۳] او در دولت هان در طول سلطنت سه امپراتور - امپراتور لینگ (حک. ۱۶۸–۱۸۹امپراتور شائو (حک۱۸۹) و امپراتور شیان (حک. ۱۸۹–۲۲۰). بالاترین مناصبی که او در آن خدمت کرد، مدیر امور استادان نویسندگی و وزیر توده‌ها در اوایل سلطنت امپراتور شیان بود. در سال ۱۹۲، با کمک ژنرال لو بو و دیگران، کودتای موفقی را در چانگان علیه دونگ ژئو، که حکومت مرکزی هان را کنترل می‌کرد، طراحی کرد و او را ترور کرد. با این حال، در اواخر همان سال، پیروان دونگ ژئو دست به یک ضد کودتا زدند و کنترل دولت مرکزی را دوباره به دست گرفتند. وانگ یون به همراه اعضای خانواده اش دستگیر و اعدام شد.

در رمان تاریخی قرن چهاردهم رمان عاشقانه سه پادشاهی، وانگ یون پدرخوانده دوشیزه خیالی دیائوچان بود که از او برای برانگیختن درگیری بین لو بو و دونگ ژئو استفاده کرد و باعث شد که اولی به خیانت و ترور دومی بپردازد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ de Crespigny (2007), p. 841.
  2. According to Liu Xie's biography in Book of the Later Han, Wang Yun was killed on the jiazi day of the 6th month of the 3rd year of the Chuping era of his reign. This corresponds to 4 Jul 192 on the Julian calendar. [(初平三年六月)甲子,杀司徒王允...] Houhanshu, vol.09
  3. de Crespigny (2007).