نصرت گوکچه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نصرت گوکچه
Nusret Gökçe
گوکچه در سال ۲۰۱۸
نام بومیNusret Gökçe
زادهٔ۱۹۸۳ (۴۰–۴۱ سال)
ارزروم
ملیتترکیه
پیشهرستوران‌دار
کارفرماNusr-Et
وبگاه

نصرت گوکچه (ترکی استانبولی: Nusret Gökçe‎؛ زادهٔ ۱۹۸۳) سرآشپز، قصاب و خودشاغلِ اهل استانبول ترکیه و صاحب رستوران‌های زنجیره ای Nusr-Et است که شعبه‌های متعددی در شهرهای مختلف جهان همچون استانبول، سلیمانیه، اربیل، لندن، دبی، ابوظبی، میامی، نیویورک، لس آنجلس و دوحه دارد.

گوکچه در استانبول، ترکیه در یک خانواده کرد تبار به دنیا آمد، پدرش کارگر معدن بود. وضعیت مالی خانواده او را مجبور کرد در کلاس ششم (۱۱ تا ۱۲ سالگی) مدرسه را ترک کند تا به عنوان شاگرد قصاب در ناحیه کادیکوی استانبول کار کند.

شیوه سرو استیک توسط وی و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی، موجب محبوبیت او در میان کاربران اینستاگرام شده‌است.[۱][۲][۳]

وی اولین رستوران خود را در استانبول و دومی را در دبی افتتاح کرد و بتدریج در کشورهای دیگر هم شعبه تأسیس کرد.

مشکل با کارگران رستوران نیویورک[ویرایش]

در نوامبر ۲۰۱۹، چهار تن از کارمندان سابق گوکچه او را متهم کردند که از انعام آنها سهم گرفته‌است. آنها مدعی شدند که به دلیل پرسش در مورد این عمل از رستوران نیویورک او اخراج شده‌اند. قرار بود دادگاهی برای بررسی این موضوع برگزار شود تا اینکه گوکچه با کارمندان سابق خود به توافق رسید و ۲۳۰ هزار دلار به آنها پرداخت.

وی در توضیح اینکه چرا آنها را اخراج کرده‌است، اتهامات را رد کرده و گفت: بدین دلیل آنها را اخراج کردم که از عملکرد چهار کارمند راضی نبودم… ولی آنها از زمانی که اخراج شدند با این احساس که ببین چه بلایی سرت میاوریم کار خود را ترک کردند.[۴]

نقض مقررات فیفا و جام جهانی[ویرایش]

گوکچه با پرداخت ۱۰۰ هزار دلار رشوه مقررات فیفا را در فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نقض کرد و پس از اتمام بازی وارد زمین شد. او بازیکنان را مجبور به گرفتن عکس یادگاری کرد، مدال طلای یکی از بازیکن تیم ملی آرژانتین را برای ژست در عکس گاز گرفت و از همه مهم‌تر جام را لمس کرده و آن را بوسیده‌است.[۵] طبق مقررات فیفا، تنها افراد محدودی نظیر اعضای تیم قهرمان، قهرمانان ادوار گذشته و سران کشورها اجازه لمس جام را دارند. فیفا قول تحقیقات داخلی در خصوص نقض پروتکل‌های جام جهانی توسط این سرآشپز ترک را داد.[۶] البته این اولین بار نیست که این قوانین توسط یک سلبریتی نقض می‌شود. در فینال جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، ریانا نیز جام را لمس کرد و آن را بوسید.[۷][۸]

منابع[ویرایش]

  1. "Who the Hell is Salt Bae?". TheWrap (به انگلیسی). 6 February 2017. Retrieved 24 February 2017.
  2. Tsuji, Alysha (14 February 2017). "Simone Biles happily had food seasoned by 'the one and only' Salt Bae at Laureus Awards". USA Today. Retrieved 30 December 2018.
  3. Miller, Jenni. "Everything You Need to Know About #SaltBae".
  4. "'Salt bae' denies accusation of taking share of employees' tips". Hürriyet Daily News. Istanbul. 12 November 2019. Retrieved 12 November 2019.
  5. «نصرت گوکچه: رسوایی بزرگی که فیفا جوابی برایش ندارد». ورزش سه. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۴.
  6. «ماجرای جنجالی نصرت گوکچه سرآشپز ترک در فینال جام جهانی». عرشه آنلاین. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۴.
  7. «تاریخ تکرار می‌شود؛ شبی که نصرت مانند ریحانا قانون را زیر پا گذاشت | سرخ نیوز». ۲۰۲۲-۱۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۴.
  8. «انتقاد شدید از آشپز نصرت: قهرمانی یا رئیس جمهور!؟». ورزش سه. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]