نسیم نصر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نسیم نصر
נסים נסר
زادهٔ۱۹۶۸ (۵۵–۵۶ سال)
لبنان
ملیتلبنان

نسیم نصر (یا نسیم ناصر؛ عربی: نسيم نصر؛ عبری: נסים נסר‎؛ زاده ۱۹۶۸) یک شهروند لبنانی و سابق اسرائیلی است که به اتهام جاسوسی برای حزب‌الله محکوم شد.

نصر در سال ۱۹۶۸ در لبنان از پدری مسلمان و مادری یهودی زاده شد که این زن پس از ازدواج به دین اسلام روی آورد. در سال ۱۹۸۲، نصر به اسرائیل نقل مکان کرد و طبق قانون بازگشت تابعیت اسرائیل را بدست آورد.[۱] او در خولون زندگی می‌کرد، و صاحب دو فرزند دختر شد. نزدیکان او در لبنان ماندند.

نصر از طریق برادرش در لبنان با یک مأمور حزب‌الله ارتباط برقرار کرد. از او خواسته شد اطلاعات نقشه‌های تأسیسات برق و گاز تل‌آویو را، از طریق یک افسر ارشد ارتش اسرائیل به‌دست آورده، و فعالیت‌های زرهی اسرائیلی در نزدیکی رام‌الله را زیر نظر داشته باشد.[۲]

او در سال ۲۰۰۲ دستگیر،[۳] به اتهام جاسوسی برای حزب‌الله محاکمه و به شش سال زندان محکوم شد.[۴] او در طول دوران حبس خود، به این امید که در یک معامله مبادله زندانیان گنجانده شود، تابعیت اسرائیلی خود را رها کرد. آزادی وی در تبادل زندانی به‌خواسته حزب‌الله در جریان جنگ ۲۰۰۶ لبنان توسط اسرائیل پذیرفته نشد. با این حال، در ۱ ژوئن ۲۰۰۸، او به عنوان بخشی از تبادل زندانیان با اعضای بدن سربازان اسرائیلی کشته شده در طول جنگ، به لبنان تبعید شد.[۵][۶]

منابع[ویرایش]

  1. "Israel Deports Lebanese-Born Jewish Man Who Spied for Hezbollah". بلومبرگ ال.پی. 30 May 2008. Retrieved 1 June 2008.
  2. Singer, Roni (11 December 2002). "Israeli jailed for spying for Hezbollah; Canada bans group". Haaretz. Retrieved 30 September 2012.
  3. "J Who are the Mid-East prisoners?". BBC. 26 July 2006. Retrieved 6 October 2006.
  4. Israel verifying identities of bodies handed over by Hezbollah
  5. "Nisr's release raises hopes of freedom for more prisoners". Gulf News. 1 June 2008. Archived from the original on 2 June 2008. Retrieved 30 September 2012.
  6. "Who are the Mid-East prisoners?". BBC News. 26 November 2009. Retrieved 30 September 2012.