نبرد پیله داربن

مختصات: ۳۷°۱۹′۵۱″ شمالی ۴۹°۳۴′۲۶″ شرقی / ۳۷٫۳۳۰۸۳°شمالی ۴۹٫۵۷۳۸۹°شرقی / 37.33083; 49.57389
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نبرد پیله‌داربُن (جنگ گرده‌داری) یکی از حماسه‌های مقاومت گیلانیان در مقابله با اشغالگران روس و از جمله سلسله نبردهای جنگ ایران و روسیه در دوران قاجار است. این نبرد به پیروی کامل قوای گیلان و شکست قوای روس منجر شد. پیروزی در این نبرد سبب گردید ایالت گیلان به سرنوشت قفقاز دچار نشده و به خاک روسیه تزاری الحاق نشود.

نبرد پیله داربن
بخشی از جنگ‌های ایران و روسیه در دوره قاجار
۱۶۸*۳۰۰
تاریخ۲۳ /خرداد / ۱۱۸۴ ه‍.ش

۱۳ - ۶ - ۱۸۰۵ م

۱۵ /ربیع الاول/ ۱۲۲۰ ه‍.ق
موقعیت
پیله داربن (حد فاصل رشت و بندر پیربازار)
۳۷°۱۹′۵۱″ شمالی ۴۹°۳۴′۲۶″ شرقی / ۳۷٫۳۳۰۸۳°شمالی ۴۹٫۵۷۳۸۹°شرقی / 37.33083; 49.57389
نتایج پیروزی ایران (قوای گیلان)
طرفین درگیر
امپراتوری روسیه امپراتوری روسیه  ایران
فرماندهان و رهبران

مارشال پاول سیسیانف

کلونل پالکونیک شفت

عباس میرزا

میرزا موسی منجم باشی


نام‌شناسی[ویرایش]

کنده به جای مانده از پیله دار (درخت بزرگ) معروف

در زبان گیلکی «پیله» به معنای پیل و بزرگ ، «دار» یعنی درخت و «بُن» همان پای است و سر جمع «پیله‌داربُن» به معنای پای درخت بزرگ است . پیله داربن نام روستایی است که در حد فاصل شهرستان رشت و دهستان پیربازار قرار دارد . وجه تسمیه این روستا از درخت تناوری برگرفته شده که امروزه تنها کنده بریده شده آن در حیاط مسجد روستا به جای مانده است.[۱]

شرح نبرد[ویرایش]

در ادامه سلسله نبردهای جنگ ایران و روسیه در ۲۳ خرداد ۱۱۸۴ درحالی که نیروهای نظامی ایران به فرماندهی عباس میرزا در جبهه‌های شمال غرب مشغول نبرد بودند، مارشال پاول سیسیانف فرمانده ارتش روسیه یکی از افسران خود به نام کلونل پالکونیک شفت را با ۱۲ کشتی جنگی، مأمور تسخیر رشت کرد. کشتی‌های جنگی روسیه از طریق تالاب انزلی، وارد بندر انزلی شده و شهر را متصرف شدند. قوای روس پس از اشغال کامل بندر انزلی در ۱۱ تیر همان سال با عبور از آبراه تاریخی، بندر پیربازار را نیز به تصرف خود درآورده و پس از سنگر سازی، شهر رشت را زیر آتش سنگین توپخانه خود قرار دادند.

با رسیدن خبر اشغال انزلی و پیربازار به مردم رشت ، اهالی رشت کفن پوش و پابرهنه در معابر اجتماع نموده و از حاکم گیلان میرزا موسی گیلانی خواستند که برای مبارزه آنها را مسلح کند.

میرزا موسی مردم را مسلح نمود و قشون گیلان در جنگلهای بین رشت و پیربازار (واقع در روستای پیله داربن ) موضع گرفتند. پیاده‌نظام روس که به قصد تصرف رشت راه افتاده بود، در منطقه پیله داربن مورد شبیخون میلیشیای گیلان قرار گرفتند و نبرد سختی بین دو طرف درگرفت.

فرجام نبرد[ویرایش]

در نتیجه این نبرد، نیروهای روس از نیروهای گیلان شکست سختی خوردند. سرهنگ شفت و عده‌ای معدود از یارانش که از این معرکه جان سالم به در بردند، به سمت انزلی عقب‌نشینی کردند. برخی گزارش‌ها تلفات نیروهای روس را تا هزارنفر تخمین می‌زنند. نبرد پیله داربن از جمله نبردهای مهم جنگ ایران و روسیه است . مورخان دلیل عدم انعکاس وسیع پیروزی مردم گیلان در این نبرد را، شکست خوردن همزمان نیروهای ایران ، در جبهه شمال‌غرب می‌دانند. با این حال اگرچه در سرانجام این نبردها طی عهدنامه گلستان، منطقه باکو و قفقاز از ایران جدا و ضمیمه روسیه تزاری می‌شود ولی پیروزی در این نبرد سبب شد، ایالت گیلان به سرنوشت قفقاز دچار نشده و به خاک روسیه تزاری الحاق نشود.[۲]

پیوند به بیرون[ویرایش]

نبرد پیله داربن به روایت دکتر علرضا کشوردوست در برنامه برگی از گیلان[۳]

گفته‌های «مهدی کاسی»؛  درباره نبرد پیله داربن [۴]

منابع[ویرایش]

نبرد پیله داربن، به کوشش فریدون واحدی پور دهرائی[۵]

نبرد " پیله داربن "، شکست قوای روس[۶]

یادی از شهدای پیله داربن که حتی سنگ مزار ندارند[۷]

  1. Shahrum.kazemi (2023-08-08), English: the tree in pileh darbon village, retrieved 2024-02-21
  2. «وقتی گیلان همچون قفقاز ضمیمه روسیه نشد | ضرب شصت گیلانی‌ها در پیله داربن - پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا». diyarmirza.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۰.
  3. نبرد پیله داربن به روایت دکتر علرضا کشوردوست در برنامه برگی از گیلان شبکه باران, retrieved 2024-02-21
  4. مهدی کاسی (۲۰۲۳-۰۲-۰۶). «نبرد پیله داربن». عهدوارهٔ جنگل. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۰.
  5. واحدی پور دهرائی، فریدون. نبرد پیله داربن: شکست قوای روس از گیلانیان (1220 ق. 1184 خورشیدی، 1805 م). فرهنگ ایلیا. شابک ۹۶۴۱۹۰۴۹۱۴.
  6. «nodadgil.ir | نوداد گیل | نبرد " پیله داربن "، شکست قوای رو». www.nodadgil.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۰.
  7. «یادی از شهدای پیله داربن که حتی سنگ مزار ندارند | هاتف نیوز». دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۰.