مهد آزادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهد آزادی
نوعروزنامه
صاحب(ان) امتیازشهرزاد پیمان
مدیر مسئولسید مسعود پیمان
زبانفارسی و ترکی آذربایجانی

روزنامهٔ سراسری و بین‌المللی مهد آزادی یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌های ایران و اولین و بزرگ‌ترین روزنامهٔ خصوصی کشور است که در روز ۲ مرداد ۱۳۲۹ خورشیدی توسط «سید اسماعیل پیمان» در شهر تبریز —مرکز استان آذربایجان— تأسیس شده‌است. جشن شصت سالگی این روزنامه در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی برگزار شد که در این مراسم، مقامات ارشد استان آذربایجان شرقی و نیز مسئولان رسانه‌های مختلف استان حضور داشتند.[۱][۲][۳][۴][۵]

روزنامهٔ مهد آزادی در دههٔ ۱۳۵۰ خورشیدی به دستور مستقیم محمدرضا شاه پهلوی توقیف شده و مدیران ارشد آن برای مدتی زندانی شدند. مسئولان روزنامه در طول مدت توقیف آن، اطلاعیه‌های سید روح‌الله خمینی را به طور مخفیانه در چاپخانه‌شان چاپ می‌کردند. اما مدتی بعد و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این روزنامه مجدداً اجازهٔ انتشار یافت.[۱]

در سال ۱۳۶۸ خورشیدی و با فوت «سید جواد پیمان» (فرزند بزرگ سید اسماعیل پیمان)، برادرش «سید مسعود پیمان» مسئولیت اداره و انتشار روزنامهٔ مهد آزادی را برعهده گرفت. وی همچنین از سال ۱۳۷۷ خورشیدی، مجلهٔ بین‌المللی کورپو —تنها نشریهٔ بین‌المللی به زبان ترکی آذربایجانی رایج در ایران و به خط لاتین— را هم منتشر ساخت؛ این مجله مختص استفادهٔ آذری‌های ایرانی مقیم خارج از کشور است.[۱]

دفتر مرکزی روزنامهٔ مهد آزادی در مرکز شهر تبریز، خیابان امام خمینی، روبروی خیابان تربیت، کوچهٔ شهید یوشاری واقع شده‌است. «سید مسعود پیمان» مدیرمسئول و «سیده شهرزاد پیمان» صاحب‌امتیاز و سردبیر این روزنامه‌اند.[۶][۷]

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس‌ها[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «روزنامه مهد آزادی تبریز 61 ساله شد». خبرگزاری جمهوری اسلامی. ‏۱۶ ژوئیهٔ ۲۰۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ اوت ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. «روزنامه مهد آزادی بعنوان اولین و بزرگترین روزنامه خصوصی کشور بایستی الگوی نشریات دیگر گردد». شبکهٔ اینترنتی آفتاب. ‏۱۶ ژوئیهٔ ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. «هیئت رسانه ای جمهوری آذربایجان از دفتر روزنامه مهد آزادی بازدید کرد». خبرگزاری آران. ‏۱۶ ژوئیهٔ ۲۰۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در 17 ژوئیه 2015. دریافت‌شده در 16 ژوئیه 2015. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. «خاطراتي از 28 مرداد 1332 در گفت‌وگو با مهندس سيد مسعود پيمان». جام‌جم آنلاین. ‏۱۶ ژوئیهٔ ۲۰۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. ««مهد آزادی» و تاثیر آن در نهضت ملی شدن نفت». وب‌گاه زمانه. ‏۱۶ ژوئیهٔ ۲۰۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  6. «روزنامه مهد آزادی تبریز». وب‌گاه ایران آگهی. ‏۱۶ ژوئیهٔ ۲۰۱۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  7. «مديرمسوول روزنامه «مهد آزادي»:تغييري در نحوه پرداخت يارانه به مطبوعات ديده نمي‌شود». بانک اطلاعات نشریات کشور. ‏۱۶ ژوئیهٔ ۲۰۱۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)