ملکه این‌هیون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ملکه مین این‌هیون
인현왕후
پرتره نقاشی شده از ملکه این‌هیون
ملکه همسر چوسان
سلطنت اول۱۴ مه ۱۶۸۱ – ۲ مه ۱۶۸۹
پیشینملکه این‌گیونگ
جانشینملکه جانگ
سلطنت دوم۱ ژوئن ۱۶۹۴ – ۱۶ سپتامبر ۱۷۰۱
پیشینملکه جانگ
جانشینملکه این‌وون
زاده۱۵ مه ۱۶۶۷
بان‌سونگ‌دونگ، هان‌سونگ، پادشاهی چوسان
درگذشته۱۶ سپتامبر ۱۷۰۱&#۱۶۰;(۱۷۰۱-۰۹-۱۷) (۳۴ ساله)
تالار گیونگ‌چون‌جون، قصر چانگ‌یونگ، هان‌سونگ، پادشاهی چوسان
آرامگاه
مقبره میونگ‌نونگ، دسته سو او نونگ، گویانگ، استان گیونگ‌گی، کره جنوبی
همسر(ان)پادشاه سوک‌جونگ (ا. ۱۶۸۱–ط. ۱۶۸۸، ا. ۱۶۹۴–۱۷۰۱)
نام پسامرگ
  • ملکه هیوگیونگ سوک‌سونگ جانگ‌سون وون‌هوا یی‌یول جونگ‌موک این‌هیون
    • 효경숙성장순원화의열정목인현왕후
    • 孝敬淑聖莊純元化懿烈貞穆仁顯王后
Houseقبیله یئوهونگ ‌مین (به واسطه تولد)
قبیله جون‌جو یی (به واسطه ازدواج)
پدرمین یو-جونگ
مادربانو سونگ (از قبیله یون‌جین سونگ)
Korean name
هانگول
인현왕후
هانجا
لاتین‌نویسی اصلاح‌شدهInhyeon Wanghu
مک‌کیون–ریشاورInhyŏn Wanghu

ملکه این‌هیون (کره‌ای인현왕후 민씨; هانجا仁顯王后 閔氏; ۱۵ مه ۱۶۶۷ – ۱۶ سپتامبر ۱۷۰۱[الف]) از قبیله یئوهونگ مین، دومین ملکه همسر پادشاه سوک‌جونگ، نوزدهمین پادشاه چوسان بود. او ملکه چوسان از سال ۱۶۸۱ تا زمان برکناری‌اش در سال ۱۶۸۸ و از زمان بازگشتش در سال ۱۶۹۴ تا زمان مرگش در سال ۱۷۰۱ بود. او یکی از شناخته‌شده‌ترین ملکه‌ها در تاریخ کره است و زندگی او در بسیاری از درام‌های تاریخی کره‌ای به تصویر کشیده شده‌است.

زندگینامه[ویرایش]

اوایل زندگی[ویرایش]

ملکه آینده در طول هشتمین سال سلطنت پادشاه هیون‌جونگ در ۱۵ مه ۱۶۶۷ در قبیله یئوهونگ‌مین (هانگول: 민유중). متولد شد، او دومین دختر وزیر دفاع، مین یو-جونگ از همسر دوم او بانو سونگ (از قبیله یون‌جین سونگ) بود.

بانو مین از طریق مادرش نوه سونگ جون-گیل بود که عضوی از جناح نورون (جناح غرب) و همچنین پنجمین نوه فرزندخوانده یی اون-جوک بود. به دلیل خون مشترک در سمت مادری او و در نهایت به دلیل ازدواج دو برادر بزرگترش، او یکی از اقوام دور ملکه میونگ‌سونگ (مادر سوک‌جونگ چوسان) و ملکه این‌گیونگ (ملکه همسر اول سوک‌جونگ چوسان) بود.

بانو مین از طریق مادربزرگ پدری‌اش، بانو یی از قبیله یونان یی، چهارمین نوهٔ پادشاه سونگ‌جونگ، نبیرهٔ شاهدخت گیونگ سوک، و پسر عموی اولی که دو بار توسط هیو جوک، رهبر حزب نورون (جناح جنوب)، حذف شده بود، بود.

ازدواج با پادشاه و تبعید[ویرایش]

او در سال ۱۶۸۱ و زمانی که ۱۴ ساله بود، به عنوان ملکه همسر دوم با پادشاه سوک‌جونگ ازدواج کرد. زمانی که جانگ سو-اویی(بعدا جانگ هی-‌بین) پسری را در سال ۱۶۸۸ به دنیا آورد، درگیری خونینی به نام Gisa literati purges(기사사화) صورت گرفت. در طول این زمان سوک‌جونگ پسر بزرگترش یی یون (همان فرزند بانو جانگ) را به عنوان ولیعهد و جانشین خود منصوب کرد و بانو جانگ را از سویی به هی‌بین (رده اول بانوان دربار) ارتقا داد.[۲] این عمل با مخالفت جناح نورون که به رهبری سونگ شی-یول از ملکه این‌هیون حمایت می‌کرد، روبه رو شد. چون آنها معتقد بودند که ملکه این‌هیون هنوز جوان است و میتواند بزودی صاحب فرزند پسری شود. همچنین این عمل از سوی جناح سورون حمایت شد، جناحی که از بانو جانگ حمایت می‌کرد. سوک‌جونگ از مخالفت (جناح نورون) عصبانی شد و تعداد بسیاری از جمله سونگ شی-یول را کشت. سپس ملکه این‌هیون خلع و خانواده‌اش و تعداد زیادی از حامیانش تبعید شدند. بعد از خلع ملکه این‌هیون، جانگ هی‌بین، سومین ملکهٔ دربار شد.

[۱][۲] [۳]

بازگشت به قصر و مرگ[ویرایش]

در سال ۱۶۹۴، پادشاه سوک‌جونگ، از عملی که انجام داد احساس ندامت کرد، و تثبیت مقام این‌هیون را به یک جنبش تبدیل کرد که توسط جناح سورون رهبری می‌شد، این رویداد گاپ‌سول هوان‌گوک (갑술환국,甲戌換局) نامیده شد. همچنین پادشاه به بانو چوی (بعدا چوی سوک-‌بین) که حامی آشکار ملکه این‌هیون علاقه مند شد و علاقه خود نسبت به بانو جانگ را از دست داد. سپس ملکه دوباره مقام خود را به‌دست‌آورد و به قصر بازگشت و مقامش را به عنوان ملکه همسر تثبیت کرد، بانو جانگ نیز از ملکه همسر به رتبه قبلی اش هی-‌بین تنزل مقام پیدا کرد.

ملکه این‌هیون در ۱۷۰۱ و در سن ۳۴ سالگی، بیمار شد و به علت نامعلومی درگذشت، برخی منابع درگذشت او را مسمومیت به علت خوردن زهر که احتمالا توسط جانگ هی‌-بین صورت گرفته بود می‌دانند. (اما این موضوع تایید نشده)
گفته شده‌است که سوک‌جونگ زمانی که برای این‌هیون سوگواری می‌کرد خواب دید که این‌هیون در یک لباس آغشته به خون است. سوک‌جونگ از این‌هیون پرسید که چگونه مرده‌است این‌هیون چیزی نگفت ولی اتاق بانو جانگ را نشان داد.[۴] سوک‌جونگ از خواب بیدار شد و به سمت اتاق بانو جانگ رفت. وقتی که به اتاق نزدیک شد صدای موسیقی و خنده شنید، او بانو جانگ را با یک کشیش شمنیست در حال دعا برای مرگ ملکه این‌هیون و مجسمه سفالی رنگی قابل توجه و فلش دید. وقتی این ماجرا توسط سوک‌جونگ کشف شد، حکم اعدام بانو جانگ را صادر کرد.[۵] یکی از خدمتکاران ملکه این‌هیون کتابی را به نام داستان ملکه (:ko:ì¸íìíì%A0اینهیون) (هانگول: 인현왕후전 هانجا:仁顯王后傳) نوشت، کتابی که امروزه هنوز هم موجود است. ملکه این‌هیون در میونگ‌رونگ (명릉,明陵) در استان گیونگ‌گی دفن شد، بعداً سوک‌جونگ نیز کنار او در منطقه مشابه دفن شد. این‌هیون هیچ فرزندی از سوک‌جونگ نداشت.

نام کامل پس از مرگ[ویرایش]

  • هیوگیونگ سوک‌سونگ جانگ‌سون وون‌هوا یی‌یول جونگ‌موک این‌هیون وانگ هو
  • 효경숙성장순원화의열정목인현왕후
  • 孝敬淑聖莊純元化懿烈貞穆仁顯王后

خویشاوندان[ویرایش]

  • پدر
    • مین یو-جونگ (هانگول: 민유중 هانجا:閔維重)
  • مادر
    • بانو سونگ قبیلهٔ ایونجین سونگ (هانگول: 은진 송씨 هانجا: 恩津 宋氏)همسر دوم مین یو-جینگ
  • خواهران و برادران
    • مین جین-هو (هانگول: 민진후 هانجا: 閔鎭厚)(متولد۱۶۵۹-درگذشت۱۷۲۹) پدر پدر پدر پدربزرگ امپراتریس میئونگ سئونگ
    • مین جین-وون (هانگول:민씨 هانجا: 閔鎭遠) (م ۱۶۶۴-د ۱۷۳۶)
    • بانو مین (هانگول: 민씨 هانجا: 閔氏) بزرگ‌ترین دختر مین یو-جونگ
    • بانو مین (هانگول: 민씨 هانجا: 閔氏)سومین دختر مین یو جونگ

در فرهنگ عامه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. In lunar calendar, the Queen was born on 23 April 1667 and died on 14 August ۱۷۰۱
  2. "Femme Fatale, Jang Hee-bin (Yohwa, Jang Hee-bin) (1968)". Korean Movie Database. Retrieved 2013-01-26.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]