پرش به محتوا

معاونت امور توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
معاونت امور توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر رئیس‌جمهور
نهاد ریاست‌جمهوری
اقامت‌گاهخیابان پاستور
جایگاهتهران، ایران
گمارندهرئیس‌جمهور

معاون امور توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر یکی از اعضای هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران است. وی وظیفهٔ بهبود شرایط زندگی روستاییان و ارتقای شاخص‌های توسعه روستایی با تاکید بر نقش روستاییان در تحقق اقتصاد مقاومتی را دارا می باشد تا ضمن هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی ذیربط در چارچوب شرح وظایف مصوب آن معاونت، پیگیری و نظارت لازم را به عمل آورد. معاونت امور توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر پیش از این از جمله معاونت‌های زیرمجموعه معاون‌ اول‌ رئیس‌جمهور بود که در دولت چهاردهم با ارتقا از ذیل معاون اول رئیس‌جمهور خارج و مستقیما زيرنظر رئیس‌جمهور قرار گرفت.[۱]

انتصاب اولین معاون توسط رئیس‌جمهور و مخالفت مجلس با استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس

[ویرایش]

عبدالکریم حسین‌زاده در تاریخ ۵ شهریور ۱۴۰۳[۲] در حکمی از سوی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور دولت چهاردهم ایران، به سمت معاون امور توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر کشور پس از سید امیرحسین مدنی[۳] منصوب شد[۴] ولی طبق قانون نیاز به استعفا از نمایندگی مجلس داشت که در ۴ مهر ۱۴۰۳ و در جریان بررسی استعفای وی، صحن علنی مجلس بعد از توضیحات حسین‌زاده درباره دلیل استعفایش از نمایندگی مجلس[۵] و صحبت‌های مخالفان استعفا،[۶] در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۰۷ رأی موافق، ۱۲۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر با استعفای حسین‌زاده مخالفت کردند.[۷] پیش از حسین‌زاده، آخرین عضو اهل سنت در دولت‌های ایران یحیی صادق وزیری بود که آخرین وزیر دادگستری پهلوی در کابینه شاپور بختیار و آخرین وزیر سنی مذهب ایران بود.

پانویس

[ویرایش]
  1. «دکتر سید امیرحسین مدنی به سمت "معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور" منصوب شد». پایگاه اطلاع‌رسانی دولت. ۲۳ شهریور ۱۴۰۰.
  2. «انتصاب معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور». خبرگزاری صدا و سیما. ۵ شهریور ۱۴۰۳. دریافت‌شده در ۵ شهریور ۱۴۰۳.
  3. https://donya-e-eqtesad.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-62/3798409-%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%B4%D8%AF
  4. «حسین‌زاده معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور شد». تسنیم. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۸-۲۷.
  5. «حسین زاده: معاونت روستایی و عشایری رئیس جمهور به دنبال توزیع یکسان حقوق شهروندی است - ایرنا». www-irna-ir.cdn.ampproject.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۹-۲۵.
  6. «مخالفان استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس چه گفتند؟ /تنزل جایگاه است/فردی خوشنام و متخصص برای مجلس است». www.khabaronline.ir. ۲۰۲۴-۰۹-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۹-۲۵.
  7. «فوری/ مجلس با استعفای حسین‌زاده مخالفت کرد». روزنامه دنیای اقتصاد. ۲۰۲۴-۰۹-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۹-۲۵.