مستند پایان بازی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مستند پایان بازی (فروشنده ۳) در تاریخ ( سه شنبه ۱۴۰۰/۱/۲۹) از شبکه سه سیما منتشر شد. این مستند به بررسی مذاکرات هسته ای ایران از وین تا برجام پرداخته و وقایع همسو با مذاکرات هسته ای را بازخوانی میکند.

ماهیت این برنامه در مدت زمان بیست دقیقه بر روی آنتن رفت و قصد داشت درباره همه‌چیز،از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ گرفته تا برجام و رابرت مالی و بایدن و ترامپ و صندوق برادران راکفلر نظریه‌پردازی کند. طبق گفته ها و نظر،نظریه پردازان ماهیت این مقاله برای تخریب دولت دوازدهم به خصوص محمد جواد ظریف بوده است. پس از پخش این مستند واکنش های بسیار زیادی از جانب جناح اصلاح طلب و هواداران دولت را نیز به خود برانداخته است.[۱]

مستند پایان بازی
کارگردانمحسن حاج‌کرمی‌
تاریخ‌های انتشار
۱۴۰۰/۲۹/۱
کشورایران
زبانفارسی

واکنش ها[ویرایش]

اعتدال بی طرفی در نبرد حق و باطل نیست چرا که حق عین عدل است و باطل چیزی جر افراط و تفریط نسبت ب حق نیست.[۲]

  • علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری، عصر دیروز در توییتی نوشته بود، با وجود موافقت رییس سازمان صداوسیما برای پخش زنده سخنرانی‌های دکتر روحانی در نشست‌های رمضان، دیدار رییس جمهور با فعالان سیاسی به دلیل مخالفت رییس شبکه خبر، از آنتن زنده حذف شد. چند ساعت بعد از این توییت شبکه سه در بهترین ساعت آنتن تلویزیون و پس از پخش مسابقه فوتبال این برنامه تخریبی علیه دولت را پخش کرد. بعد از این اتفاق معزی در تویییتی دیگر نوشت:

گزارش یک روز معمولیِ رسانه‌ای ملی

- گرفتن آنتن زنده شبکه خبر از رییس‌جمهور علی‌رغم هماهنگی‌ها

- پخش مستند علیه ⁧ برجام⁩ از شبکه سه بعد از فوتبال

- انتشار اخبار غیر موثق به نقل از ⁧ منبع آگاه⁩ علیه تیم مذاکره‌کننده خودی، از  «پرس‌تی‌وی»

- مهم‌تر آن‌که رسانه ملی، پس از ظهور ⁧ کلاب هاوس⁩، به شدت آزرده و معترض بود که چرا تا وقتی آن‌ها هستند، پلتفرمی خارجی باید میزبانِ بی‌طرف گفتگوهای شهروندان باشد. لااقل برای نمایش هم که شده، ادای بی‌طرفی و فراگیر بودن را درآورند.

  • عباس عبدی، چهره اصلاح‌طلب و حامی دولت نیز در توئیتی عنوان کرد:

    دوستی که تلویزیون می‌بیند برایم نوشت، هیچ جور نمی‌توانم توجیه کنم که صدا و سیما این اندازه مذاکرات را تخریب می‌کند و مسئولان سکوت. انتقاد و تضارب آرا هیچ ایرادی ندارد ولی این دیگر جنگ قدرت است.[۳]

سانسور چهره اکبر هاشمی رفسنجانی[ویرایش]

یکی دیگر از موضوعاتی که بسیار به آن توجه شده است،حذف چهره اکبر هاشمی رفسنجانی در این برنامه بود.[۴]

پاسخ تهیه کننده مستند به انتقادات[ویرایش]

محسن کاج کرمی در واکنش به انتقادات رسانه های دولتی و برخی شبکه های خارجی اظهار داشت:

در مستند «پایان بازی» (فروشنده ۳) یک سری ادله و اسناد درباره مذاکرات هسته‌ای و برجام مطرح شده است. انتظار ما این است که جواب ادله با ادله داده شود؛ آن هم از طرف افرادی که مدعی تحمل مخالف و آزادی بیان هستند! واقعاً از این افراد به دور است که وقتی با پرسش‌هایی دلسوزانه و توأم با استدلال و سند مواجه می‌شوند، به‌جای پاسخگویی، با شلوغ‌بازی و شانتاژ دنبال فرار از پاسخگویی باشند.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. 3181 (۲۰۲۱-۰۴-۲۱). ««پایان بازی»؛ آغاز یک بازی جناحی در شبکه سه». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۲.
  2. «کنایه تند حسام الدین آشنا به صداوسیما: جوجه های نفوذی را آخر بازی می شمارند /منبع مطلع را مطلع بفرمایید». خبرآنلاین. ۲۰۲۱-۰۴-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۲.
  3. www.javanonline.ir https://www.javanonline.ir/fa/news/1044939/حمله-دولت-به-صداوسیما-بر-سر-پایان-بازی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۲. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  4. «ببینید | سانسور عجیب تصاویر مرحوم هاشمی رفسنجانی در مستند «پایان بازی»». خبرآنلاین. ۲۰۲۱-۰۴-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۲۲.
  5. «تهیه کننده مستند پایان بازی: جواب اسناد و ادله را با شلوغ بازی میدهند». خبرگزاری دانشجو.