پرش به محتوا

مرکز پردازش کالا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مرکز پردازش کالا (به انگلیسی: fulfillment center) محل انجام فرایند سفارش‌گردانی یا پردازش سفارش هستند.

مراکز پردازش کالا شبیه به انبار (Warehouse) هستند و اغلب به‌عنوان مرکز توزیع (Distribution Center) شناخته می‌شوند. مرکز پردازش کالا مانند یک انبار، ساختمانی است که در آن خرده‌فروشان و سازمان‌های مشابه، موجودی خود را تا توزیع به مشتری ذخیره می‌کنند. مرکز تکمیل به یک ارایه‌دهندۀ لجستیک شخص ثالث (3PL) ‏وابسته است تا سفارش‌های مشتریان را به نمایندگی از خرده‌فروشان تجارت الکترونیک انجام دهد. با ظهور تجارت الکترونیک، مراکز تحقق برای دریافت سفارش آنلاین به مشتریان به موقع به وجود آمدند.

مراکز پردازش در جهان

[ویرایش]

فروشگاه آمازون با داشتن بیش از 110 هاب در آمریکا و بیش از 185 هاب دیگر در سراسر جهان - در مجموع، حدود 300 مرکز - بیشترین و بزرگترین مراکز پردازش کالا را داراست. [۱] آمازون با استفاده از ربات در این مراکز تحول بنیادین در پردازش کالا ایجاد کرده است؛ تا آنجا که در سال 2023، 750هزار ربات در سیستم توزیع و مراکز پردازش آمازون در سراسر جهان فعال بودند. [۲]

همچنین از میان شرکت‌های طرف سوم لجستیک که خدمات سفارش‌گردانی را برای دیگران ارائه می‌کنند، شرکت شیپ‌باب (به انگلیسی: ShipBob) مراکز پردازش کالای متعددی در ایالات متحده، کانادا، مکزیک، استرالیا و اروپا دارد [۳] و در حال تبدیل شدن به بزرگترین سرویس تجارت الکترونیک است. [۴]

مراکز پردازش در ایران

[ویرایش]

نخستین مرکز پردازش کالای دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۲ راه‌اندازی شد. در این مرکز زنجیره‌ای از فعالیت‌های به هم پیوسته وجود دارد که در فرایند تحویل به موقع سفارش تأثیر مستقیم دارد. این فعالیت‌ها با انتقال کالا از فروشندگان و تأمین‌کنندگان آغاز می‌شود و بعد از قرار گرفتن در زنجیره تأمین، پردازش و ارسال در نهایت با تحویل سفارش مشتری در بازه زمانی از پیش تعیین‌شده پایان می‌یابد. دیجی‌کالا در آبان ۱۳۹۶ دومین مرکز پردازش کالای خود را نیز افتتاح کرد، این مرکز بزرگ‌ترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه است که ظرفیت ثبت سفارش کاربران را به ۴۰۰ هزار کالا در روز افزایش داده است.

افزون بر دیجی‌کالا که سه مرکز پردازش و انبار کالا در تهران و ۲۳ مرکز توزیع در شهرهای بزرگ ایران دارد و کالاهای فروشگاه خود را در آن سفارش‌گردانی می‌کند، مراکز پردازش کالای دیگری نیز در ایران فعال هستند که به عنوان «لجستیک طرف سوم» (به انگلیسی: 3PL) به تأمین‌کنندگان خرد و کلان، خدمات لجستیکی انبارداری، بسته‌بندی و ارسال ارائه می‌کنند.

نخستین شرکت خدمات لجستیکی سفارش‌گردانی در ایران، ایفا است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکۀ «فرا پست» خدمات نوین لجستیکی را به کسب‌وکارهای اینترنتی ارائه می‌دهد. این شرکت با در اختیار داشتن فضای انبارش، این توان و فرصت را در اختیار کسب‌وکارهای اینترنتی قرار می‌دهد تا به جای صرف هزینه‌های بالا و عملیات طاقت‌فرسای انبارداری، بسته‌بندی، ارسال و توزیع محصولات و کالاها، از خدمات یکپارچه سفارش‌گردانی به منظور بازدهی مطلوب‌تر و کاهش هزینه‌های سربار بهره‌مند شوند؛ خدماتی که برخی از آن‌ها برای اولین بار در ایران با توجه به نیاز مشتریان و با استفاده از فناوری‌های هوشمند و در بستر دیجیتال ارائه می‌شود.

منابع

[ویرایش]
  1. Johnson، Dave. «Massive Amazon warehouses are used to ship and store open-box, refurbished, and returned products». Business Insider (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۰۸.
  2. "Amazon announces new fulfillment center robots, Sequoia and Digit". www.aboutamazon.com (به انگلیسی). Retrieved 2024-07-08.
  3. «ShipBob Locations». ShipBob (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۰۸.
  4. Wilkins, Pete. "Why ShipBob Is Quickly Becoming The Best E-Commerce Fulfillment Service". Forbes (به انگلیسی). Retrieved 2024-07-08.