مدال پیروزی جنگ جهانی اول

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مدال پیروزی جنگ جهانی اول
نمای جلوی مدال
گونهمدال خدمت
اهداء برای"خدمات بین ۶ آوریل ۱۹۱۷ و ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸، یا نیروهای اعزامی با یکی از شرایط زیر:
  • نیروهای اعزامی آمریکا در روسیه اروپایی بین ۱۲ نوامبر ۱۹۱۸ و ۵ اوت ۱۹۱۹.
  • نیروهای اعزامی آمریکایی در سیبری بین ۲۳ نوامبر ۱۹۱۸ و ۱ آوریل ۱۹۲۰."
توصیفیک مدال برنز به قطر ۳۶ میلی‌متر. در جلوی آن یک ویکتوریا بالدار دیده می‌شود که تمام قد و تمام صورت ایستاده‌است. در پشت کتیبه جنگ بزرگ برای تمدن و نشان بزرگ ایالات متحده آمریکا با یک چهره پوشیده شده‌است و در دو طرف نام کشورهای متفقین وجود دارد. مدال توسط حلقه ای از نوار ابریشمی به طول ۱۳/۸ اینچ و عرض ۳۶ میلی‌متر آویزان شده‌است که از دو رنگین کمان در کنار هم قرار گرفته‌اند. همچنین مدال دارای رنگ قرمز در وسط، با یک نخ سفید در امتداد هر لبه است.
کشور ایالات متحده آمریکا
برگزارکنندهوزارت جنگ و وزارت نیروی دریایی
مشمولیتفقط پرسنل نظامی
شعارجنگ بزرگ برای تمدن
وضعیتغیرفعال
بنیان‌گذاری۱۹۱۹؛ ۱۰۵ سال پیش (۱۹۱۹-خطا: زمان نامعتبر}})


روبان خدمت و کمپین استریمر
ترتیب اهمیت
درجه بالاترمدال خدمات مرزی مکزیک
درجه پایین‌ترمدال ارتش اشغالگر آلمان

مدال پیروزی جنگ جهانی اول (به انگلیسی: World War I Victory Medal) (که قبل از تأسیس مدال پیروزی جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ به عنوان مدال پیروزی شناخته می‌شد) یک مدال خدمات ایالات متحده بود که توسط جیمز ارل فریزر (مجسمه‌ساز آمریکایی) از شهر نیویورک و تحت هدایت کمیسیون هنرهای زیبا طراحی شد.

مدال پیروزی در ابتدا قرار بود طبق یک قانون کنگره ایجاد شود. با این حال، لایحه مجوز دادن به مدال هرگز تصویب نشد، بنابراین ادارات نظامی باید آن را از طریق دستورهای عمومی ایجاد می‌کردند. وزارت جنگ در آوریل ۱۹۱۹ و نیروی دریایی در ژوئن همان سال دستورها را منتشر کردند.[۱]

معیارهای دریافت[ویرایش]

مدال پیروزی به پرسنل نظامی برای خدمت بین ۶ آوریل ۱۹۱۷ تا ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ یا نیروهای اعزامی با یکی از شرایط زیر اعطا شد:

  • نیروهای اعزامی آمریکا در روسیه اروپایی بین ۱۲ نوامبر ۱۹۱۸ و ۵ اوت ۱۹۱۹.
  • نیروهای اعزامی آمریکایی سیبری بین ۲۳ نوامبر ۱۹۱۸ و ۱ آوریل ۱۹۲۰.[۲]

طراحی و شکل[ویرایش]

در قسمت جلوی مدال برنز یک ویکتوریای بالدار که سپر و شمشیر در جلوی آن نگه داشته شده‌است. پشت مدال نوشته "جنگ بزرگ برای تمدن" با حروف بزرگ در امتداد بالای مدال منحنی شده‌است. در امتداد پایین پشت مدال شش ستاره، سه ستاره در هر طرف ستون مرکزی قرار دارد. بالای عصا دارای یک توپ گرد در بالا و بالدار در طرفین است. عصا بالای یک سپر است که در سمت چپ عصا "U" و در سمت راست آن "S" نوشته شده‌است. در سمت چپ، کشورهای متفقین جنگ جهانی اول را در هر خط فهرست می‌کند: فرانسه، ایتالیا، صربستان، ژاپن، مونته‌نگرو، روسیه و یونان. در سمت راست ستاد اسامی دیگر کشورهای متفقین هم بدین شکل نوشته شده‌است: بریتانیای کبیر، بلژیک، برزیل، پرتغال، رومانی (به جای O با U نوشته می‌شود) و چین.

پانویس[ویرایش]

  1. Wyllie, Robert E. (1921). Orders, Decorations and Insignia, Military and Civil (به انگلیسی). New York and London: G. P. Putnam's Sons. pp. 16, 30, 48, 56, 66, 72, 83–90. OCLC 1279226. OL 7102953M – via Internet Archive.
  2. 578.54 World War I Victory Medal

منابع[ویرایش]