مجموعه محدود (کمیک‌ها)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در زمینه کتاب‌های کمیک، یک مجموعه محدود (به انگلیسی: Limited series) مجموعه ای است که تعداد شماره (نسخه) آن از پیش تعیین شده باشد. تفاوت یک مجموعه محدود با یک مجموعه در حال انتشار (به انگلیسی: Ongoing series) در این است که تعداد شماره‌های مجموعه محدود، از قبل مشخص می‌شود ولی یک مجموعه در حال انتشار ممکن است بخاطر داستان یا صحنه‌های خیلی مهم، نسخه‌های اضافه تری دریافت کنند و معلوم نیست که در چندمین نسخه تمام می‌شود.[۱][۲][۳] این اصطلاح غالباً در کنار مینی سریال (به انگلیسی: miniseries) و ماکزیمم سریال (به انگلیسی: maxiseries) به‌طور مکرر استفاده می‌شود.[۱][۳] تعریف شرکت دارک هورس کامیکس این است که «یک مجموعه محدود به مجموعه کتاب‌های کمیک با شروع، وسط و پایان مشخص اشاره دارد».[۴] شرکت دارک هورس کامیکس و شرکت دی‌سی کامیکس به مجموعه محدودی که ۲ تا ۱۱ شماره داشته باشند را مینی سریال و مجموعه‌های بالاتر از ۱۲ شماره را ماکزیمم سریال می‌نامند اما ناشران تعاریف متفاوتی دارند.

مشخصات[ویرایش]

یک مجموعه محدود می‌تواند از نظر طول بسیار متفاوت باشد، اما اغلب از ۳ تا ۱۰ شماره منتشر شود. مجموعه‌های محدود حتماً شماره کمیک و کل نسخه‌هایی که قرار است منتشر شود را درج می‌کند و به راحتی از مجموعه در حال انتشار قابل تشخیص است.[۲] مجموعه محدود یک داستان واحد را روایت می‌کند و شروع، وسط و پایان داستان آن مشخص است.[۳]

در مجموعه‌های محدود معمولاً این نویسنده است که در طول مدت انتشار ثابت می‌ماند و ممکن است که هنرمندان تغییر کند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Formats & Definitions". www.freecomicbookday.com. December 7, 2016. Retrieved 2021-04-02.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Beinecke Cataloging Manual - Comics and Graphic Novels". beinecke1.library.yale.edu. Retrieved 2021-04-02.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ Phoenix, Jack (2020). Maximizing the Impact of Comics in Your Library: Graphic Novels, Manga, and More. Santa Barbara, California. pp. 4–12. ISBN 978-1-4408-6886-3. OCLC 1141029685.
  4. "FAQ". Dark Horse Comics.

پیوند به بیرون[ویرایش]