یلنا آودیسیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مادام یلنا)
یلنا آودیسیان
زادهٔ۱۹۱۰ میلادی
۱۲۸۸ خورشیدی
استانبول
درگذشت۲۰۰۰ میلادی
۱۳۷۹ خورشیدی
لس آنجلس
شناخته‌شده براییکی از بنیانگذاران «هنر باله در ایران»
فرزندانلائورا و ژولیت
کلاس باله مادام یلنا در تهران، ۱۹۴۹

یلنا آودیسیان (به ارمنی: Ելենա Աւետիսիյան) با نام هنری مادام یلنا (زاده ۱۹۱۰ - درگذشته ۲۰۰۰) رقصندهٔ باله و یکی از بنیانگذاران «هنر باله در ایران» به همراه سرکیس جانبازیان، «مادام کرنلی» بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

یلنا آودیسیان در سال ۱۹۱۰ میلادی (۱۲۸۸ خورشیدی) در استانبول متولد شد. در سال ۱۹۱۵ م (۱۲۹۴ خ) در پی نسل‌کشی ارمنی‌ها توسط دولت ترکیه عثمانی با خانوادهٔ خویش به بلغارستان مهاجرت کرد.

وی سپس برای روسیه نقل مکان نمود و در «هنرستان بالهٔ اودسا» ODESA به تحصیل پرداخت و سپس روانهٔ ارمنستان گردید. بعد از ازدواج در ارمنستان به تبریز مهاجرت نمود و در سال ۱۹۶۲ م (۱۳۴۱ خ) در تهران اقامت گزید.

یلنا آودیسیان در تبریز و تهران به تشکیل گروه‌های تئاتری و رقص باله، طراحی و اجرای باله براساس داستان‌های ایرانی و تدریس باله پرداخت. مادام یلنا، طی دوران فعالیت هنری خود، جوایز فراوانی کسب کرد و شهرت بسیاری به دست آورد به گونه‌ای که افتخار بسیاری از هنرمندان و آموزگاران باله این بود که از شاگردان مادام یلنا بوده‌اند.

وی در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹ خورشیدی) در لس آنجلس بدرود حیات گفت. از او دو دختر با نام‌های لائورا و ژولیت برجای مانده که راه وی را ادامه می‌دهند.

آثار[ویرایش]

وی منشأ خدمات ارزنده‌ای در عرصهٔ هنری گشت. از میان آثار وی می‌توان به «گل شیراز»، «مرگ عقاب»، «فواره‌های میدان فردوسی» و … اشاره کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • ژانت د. لازاریان (۱۳۸۲)، «سینما»، دانشنامه ایرانیان ارمنی (ویراست اول)، تهران: انتشارات هیرمند، ص. ۴۴۸، شابک ۹۶۴-۶۹۷۴-۵۰-۳
  • «Madame Yelena Avedisian - artira design group». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۵.
  • «از مادام یلنا تا ویگن - BBC».
  • «اجرای بالهٔ فندق شکن در روزهای کریسمس - BBC».
  • خاچیکیان، لیا (۱۹ مرداد ۱۳۹۰). «از شاگردان مادام یلنا بوده… ؟». دوهفته نامه «هویس» (۱۰۴).
  • «باله، هنر از یاد رفته و در انتظار معجزه • گفتگو با هایده چنگیزیان».
  • «چهره‌های معرفی شده در نمایشگاه هنرمندان ارمنی ایران». فصلنامه پیمان. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ فوریه ۲۰۱۵.