لو ژون (وو شرقی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لو ژون
陸遜
تصویری از لوژون مربوط به دودمان چینگ
صدراعظم وو (丞相)
دوره مسئولیت
ژانویه یا فوریه ۲۴۴ (ژانویه یا فوریه ۲۴۴)[الف] – ۱۹ مارس ۲۴۵ (۱۹ مارس ۲۴۵)[ب]
پادشاهسون کوان
پس ازگو یونگ
پیش ازبو ژی
ژنرال ارشد (上大將軍)
دوره مسئولیت
۲۲۹ (۲۲۹) – ژانویه یا فوریه ۲۴۴ (ژانویه یا فوریه ۲۴۴)
پادشاهسون کوان
پیش ازلو دای
ژنرال جناح راست (右都護)
دوره مسئولیت
۲۲۹ (۲۲۹) – ژانویه یا فوریه ۲۴۴ (ژانویه یا فوریه ۲۴۴)
پادشاهسون کوان
فرمانده بزرگ (大都督)
دوره مسئولیت
۲۲۸
دوره مسئولیت
۲۲۲ (۲۲۲) – ۲۲۳ (۲۲۳)
پادشاهسون کوان
ژنرالی که به دولت کمک می‌کند (輔國將軍)
دوره مسئولیت
۲۲۲ (۲۲۲) – ۲۲۹ (۲۲۹)
پادشاهسون کوان
استاندار استان جینگ (荊州牧)
دوره مسئولیت
۲۲۲ (۲۲۲) – ۲۲۹ (۲۲۹)
پادشاهسون کوان
ژنرال مدافع غرب (鎮西將軍)
دوره مسئولیت
۲۱۹ (۲۱۹) – ۲۲۲ (۲۲۲)
اطلاعات شخصی
زاده۱۸۳[پ]
Wu County, Wu Commandery, دودمان هان (امروزه سوژو، جیانگسو)
درگذشته۱۹ مارس ۲۴۵ (۶۲ سال)[ب]
ووچانگ، وو شرقی (امروزه ایژو، هوبئی)
همسر(ان)Lady Sun
پدرلو جون
پیشهژنرال، سیاستمدار
نام محترمبویان (伯言)
نام پسامرگمارکی ژائو (昭侯)
مقام اشرافیمرزبان جیانگلینگ
(江陵侯)
نام اصلیلو یی (陸議)

لو ژون (۱۸۳–۱۹ مارس ۲۴۵)، [پ]با نام محترم بویان، که گاهی به عنوان لو یی نیز شناخته می‌شود، ژنرال نظامی چینی و سیاستمدار ایالت وو شرقی در دوره سه پادشاهی چین بود. او کار خود را به عنوان یک مقام رسمی تحت فرماندهی جنگ سالار سون کوان در دهه ۲۰۰ در اواخر سلسله هان شرقی آغاز کرد و به‌طور پیوسته در رتبه‌های بالاتر رفت. در سال ۲۱۹، او به ژنرال سون کوان، لو منگ، در حمله به استان جینگ کمک کرد، که منجر به شکست و مرگ ژنرال لیو بی ،گوان یو شد. در سال ۲۲۲ به عنوان فرمانده میدانی ارتش وو در نبرد شیائوتینگ علیه نیروهای لیو بی خدمت کرد و پیروزی قاطعی را بر حریف به دست آورد. لو ژون پس از این نبرد به اوج حرفه خود رسید، زیرا سون کوان او را بیشتر ارزیابی کرد، او را به مقام‌های بالاتر ارتقا داد و افتخارات بی‌سابقه ای را به او اعطا کرد. در طول بخش‌های میانی و بعدی زندگی حرفه‌ای خود، لو ژون بر امور مدنی و نظامی در وو نظارت داشت، در حالی که هر از گاهی در نبردها علیه دولت رقیب وو، وی، شرکت می‌کرد. در سال‌های پایانی زندگی، لو ژون به جنگ جانشینی بین پسران سان کوان کشیده شد و در نتیجه از نظر سون کوان دور شد. او موفق شد انتصاب خود را به عنوان صدراعظم امپراتوری حفظ کند - سمتی که در سال ۲۴۴ به عهده گرفت - اما یک سال بعد درگذشت. نقش لو ژون در دولت وو به نقش یک نگهبان اخلاق تشبیه شد زیرا او به اصول و شیوه‌های کنفوسیوس اعتقاد راسخ داشت و از آن حمایت می‌کرد. او از یک سو به سون کوان توصیه‌های مستمر و به موقع برای اعمال خیرخواهی و در نظر گرفتن رفاه مردم داشت. از سوی دیگر، او به شدت به ایده سون کوان مبنی بر جایگزینی وارث قانونی خود به نفع پسر کوچکتر اعتراض کرد.

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام chancellorship وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام death وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Lu Xun's grandson Lu Yun wrote in his "Eulogy to Master Lu, late Chancellor of Wu" (《吳故丞相陸公誄》) that Lu Xun died on the yimao day in the 2nd month of the 8th year of the Chiwu era of Sun Quan's reign.[۱] This date corresponds to 19 March 245 in the Gregorian calendar. Lu Xun's biography in the Sanguozhi also recorded that he was 63 (by East Asian age reckoning) when he died.[۲] By calculation, Lu Xun was born in 183.

پانویس[ویرایش]

  1. (「惟赤烏八年二月,粵乙卯……陸公(陸遜)薨。」) Anthology of Lu Shilong (Siku Quanshu edition) (陸士龍集 (四庫全書本)) vol. 5.
  2. (... 遜憤恚致卒,時年六十三, ...) Sanguozhi vol. 58.