لارنتیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زنی که در تصویر دیده می‌شود لارنتیاست، آن مرد همسرش فاوستولوس است که دو طفل به‌نام‌های رومولوس و رموس را با خود آورده‌است. (اثر پیترو دا کورتونا)

لارنتیا (به لاتین: Laurentia) یکی از شخصیت‌های اساطیر روم است.

او را شخصیتی نیمه‌خدایی برگرفته از اتروسکان و یک تن‌فروش محافظ توده‌های فقیر می‌دانند. در برخی روایت‌ها، از جمله آنِ ماکروبیوس،[۱] پس از آنکه او یک شب را در معبد هرکول به دعا و نیایش سپری کرد، هرکول به‌عنوان پاداش او را به عقد مردی بسیار ثروتمند از تبار اتروسکان به‌نام تاروتیوس[یادداشت ۱] درآورد. پس از درگذشت این مرد، ارث بسیاری از او برای لارنتیا برجای ماند که او آن را وقف مردم روم کرد و رومیان نیز به‌پاس این خدمتش جشنوارهٔ لارنتالیا[یادداشت ۲] را پی‌ریختند که هرساله در ۲۳ دسامبر در کنار قبرش برگزار می‌شد.

بر طبق روایت دیگری، از جمله آنِ لاکتانتیوس و تیتوس لیویوس، لارنتیا همسر چوپانی به‌نام فاوستولوس بود که رموس و رمولوس را نجات داد. در این روایت‌ها، لارنتیا به‌نام لوپا[یادداشت ۳] نیز خوانده می‌شود که نامی است که رومیان به تن‌فروشان می‌دادند و لغت «لوپانار»[یادداشت ۴] به‌معنای روسپی‌خانه نیز مشتق از آن است.[۲] این زن رومولوس و رموس را شیر داد و پروراند، تا اینکه این دوقلوها به اصل‌ونسب شاهانهٔ خویش پی بردند و عموی غاصب مادرشان، آمولیوس، را از تخت پادشاهی آلبا لونگا به زیر کشیدند و کشتند و پدربزرگ خودشان نومیتور را به‌جایش نشاندند. تیتوس لیویوس می‌گوید که چون در لاتین «لوپا» به دو معنای «تن‌فروش» و «ماده‌گرگ» است و چون لارنتیا یک تن‌فروش بوده، افسانهٔ شیر خوردن رومولوس و رموس از آن ماده‌گرگ جا افتاده‌است.[۳] به‌هر روی، لارنتیا مادر دوازده فرزند (به‌جز رومولوس و رموس) بود که چون یکی از آنان درگذشت، رومولوس جای آن متوفی را گرفت و با دیگر برادران ناتنی‌اش مجمع برادران آروال را تشکیل داد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. Tarutius
  2. Larentalia
  3. Lupa این واژه در لاتین به‌معنای «گرگ ماده» است.
  4. Lupanar

پانویس[ویرایش]

  1. Macrobius. Saturnalia. ص. I, ۱۰.
  2. Lactantius. Divinae institutiones. ص. I, ۱.
  3. تیتوس لیویوس. از پیدایش روم. ج. یکم. صص. گفتارهای ۴ تا ۶.

منابع[ویرایش]