فیلم نوجوانان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فیلم نوجوان)

فیلم نوجوانان (به انگلیسی: Teen film) ژانر فیلمی محسوب می‌شود که گروه هدف آن نوجوانان و جوانان هستند و پی‌رنگ آن بر روی مولفه‌های خاص خود مانند بلوغ، تلاش برای جا افتادن، قلدری، فشار همسالان، اولین عشق، طغیان نوجوان، تعارض با پدر و مادر و عصبانیت نوجوان یا بیگانگی تمرکز دارد.[۱] در این سبک فیلم، موضوعات فوق معمولاً به روشی، کلیشه ای یا پیش پا افتاده ارائه می‌شوند. بسیاری از شخصیت‌های نوجوان در این سبک از فیلم توسط بازیگران جوان بالغ بین ۲۰ تا ۳۰ سال به تصویر کشیده می‌شوند. برخی از فیلم‌های نوجوان مورد توجه مردان جوان نیز قرار می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر از آنها بیشتر مورد توجه زنان جوان است.

فیلم‌های این ژانر اغلب در دبیرستان‌ها و کالج‌ها ساخته می‌شوند یا حاوی شخصیت‌هایی هستند که در سن دبیرستان یا دانشگاه هستند.

گونه‌ها[ویرایش]

فیلم‌های کلاسیک نوجوانان اغلب شبیه یک کمدی عاشقانه است. ژانرهای ترکیبی عبارتند از:

انواع اضافی فیلم‌های نوجوان را می‌توان دوباره به زیر مجموعه‌های گوناگون تقسیم کرد. این موارد را می‌توان در لیست فیلم‌های نوجوان یافت.

فیلم‌های ساحلی[ویرایش]

از نمونه‌های اولیه این ژانر در ایالات متحده می‌توان به "فیلم بیچ پارتی" دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ مانند مجموعه گجت اشاره کرد.[۲]

کدها و قراردادها[ویرایش]

سبک‌های فیلم نوجوان بسته به زمینه فرهنگی در هر نقطهای متفاوت است، اما آنها می‌توانند شامل پرام، الکل، مواد غیرقانونی، دبیرستان‌ها، مهمانی‌ها، بکارت، بارداری نوجوانان، گروه‌های اجتماعی و دار و دسته‌ها، اختلافات میان فردی با همسالان و/یا نسل‌های قدیمی‌تر، جا افتادن، فشار همسالان و فرهنگ عامه باشند.[۳]

سبک‌ها و روش‌های کلاسیک فیلم‌های نوجوان از فیلم‌های آمریکایی می‌آیند. یکی از مسائلی که به‌طور گسترده در این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد، تأکید بر کلیشه‌ها و گروه‌های اجتماعی است.

کلیشه‌هایی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

به غیر از شخصیت‌ها و خصایصشان شیوه‌های زیادی از فیلم نوجوان وجود دارد. این فیلم‌ها غالباً در مدارس دبیرستان یا اطراف آن و مکان‌هایی که نوجوانان در آن رفت‌وآمد می‌کنند، مانند مراکز خرید و رستوران‌ها به تصویر کشیده می‌شوند.

کهن الگوهای رایج[ویرایش]

نمونه خوبی از کهن الگوهای موجود در فیلم‌های نوجوانان را می‌شود در فیلم در باشگاه صبحانه ۱۹۸۵ دید. این کهن الگوها از آن زمان به بخش وسیعی از فرهنگ تبدیل شده‌اند. جاک‌ها، هلهله‌چی و طردشده، در میان دیگر موارد، برای مخاطب به یک ویژگی آشنا و لذت بخش تبدیل می‌شود. با این حال، ژانرها پویا هستند. آنها برای برآوردن انتظارات مخاطبان تغییر و توسعه می‌یابند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Driscoll, Catherine (June 2011). Teen Film: A Critical Introduction. ISBN 978-1-84788-844-0.
  2. Kaveney, Roz (2006-07-11). Teen Dreams: Reading Teen Film and Television from 'Heathers' to 'Veronica Mars'. I.B.Tauris. ISBN 978-1-84511-184-7.
  3. Driscoll, Catherine (2011-06-15). Teen Film: A Critical Introduction. Berg. ISBN 978-1-84788-686-6.