فرانک اشلک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرانک اشلک
اشلک در تو سوئیس ۲۰۱۱.
مشخصات فردی
نام کاملFränk René Schleck
زاده۱۵ آوریل ۱۹۸۰ ‏(۴۴ سال)
لوکزامبورگ، لوکزامبورگ،
قد۱٫۸۶ متر (۶ فوت ۱ اینچ)[۱]
وزن۶۵ کیلوگرم (۱۴۳ پوند؛ ۱۰٫۲ سنگ)[۱]
اطلاعات تیم
تیم فعلیبازنشسته
نوع مسابقاتجاده
نقشرکابزن
نوع راندنسربالایی‌رو
تیم(های) آماتور
۱۹۹۹ای‌سی‌سی کنترن
۲۰۰۰دناردی
۲۰۰۱فستینا
(رکابزن آماتور)
۲۰۰۲شاتورو
۲۰۰۲سی‌اس‌سی-تیسکالی
(رکابزن آماتور)
تیم(های) حرفه‌ای
۲۰۰۳–۲۰۱۰تیم سی‌اس‌سی
۲۰۱۱–۲۰۱۶لئوپارد ترک
قهرمانی‌های مهم
گرند تورها
تور دو فرانس
۲ مرحله (۲۰۰۶، ۲۰۰۹)
ووئلتا
۱ مرحله (۲۰۱۵)

مسابقات مرحله‌ای

Tour de Luxembourg (۲۰۰۹)
تور سوئیس (۲۰۱۰)
کریتریوم اینترناسیونال (۲۰۱۱)

کلاسیک‌ها و مسابقات یک‌روزه

مسابقات قهرمانی کشوری جاده
(۲۰۰۵، ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴)
مسابقهٔ طلایی آمستل (۲۰۰۶)
تور امیلیا (۲۰۰۷)
Infobox last updated on
۱ مارس ۲۰۱۵

فرانک رنه اشلک (زادهٔ ۱۵ آوریل ۱۹۸۰) یک رکابزن حرفه‌ای سابق لوکزامبورگی است که در رشتهٔ دوچرخه‌سواری جاده فعالیت می‌کرد. آخرین تیم حرفه‌ای او ترک-سگافردو بود. برادر کوچکتر او اندی، برندهٔ تور دو فرانس ۲۰۱۰ شد. پدر و پدربزرگ آنان نیز دوچرخه‌سواران حرفه‌ای بودند.

بزرگترین دستاوردهای فرانک اشلک، پنج قهرمانی در مسابقات کشوری دوچرخه‌سواری جاده، برنده شدن دو مرحلهٔ کوهستانی در تور دو فرانس ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ و پیروزی در مسابقهٔ کلاسیک آمستل در سال ۲۰۰۶ بود. پس از مثبت شدن نمونهٔ زیپامید اشلک در تور دو فرانس ۲۰۱۲، در ۳۰ ژانویهٔ ۲۰۱۳ محرومیت ۱۲ ماههٔ او اعلام شد. این محرومیت از زمان مثبت شدن نمونه اعمال شد و در ۱۳ ژوئیهٔ ۲۰۱۳ به پایان رسید.[۲]

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

اشلک مدتی در قالب برنامهٔ ورزشی ارتش لوکزامبورگ رکاب زد و سپس به تیم ایتالیایی دناردی-پاستا مونتگراپا پیوست. در سال ۲۰۰۱ به عنوان رکابزن آماتور آینده‌دار به تیم فستینا پیوست، ولی با انحلال آن تیم در پایان فصل، بدون تیم ماند. پس از مذاکره با بیارنه ریس، در فصل ۲۰۰۲ به تیم سی‌اس‌سی پیوست[۳] و در سال ۲۰۰۳ قرارداد حرفه‌ای خود را امضا کرد.

۲۰۰۵[ویرایش]

در آغاز سال ۲۰۰۵ اندی اشلک به برادرش در تیم سی‌اس‌سی پیوست و در مسابقات قهرمانی کشوری، فرانک برندهٔ مسابقهٔ جاده و اندی برندهٔ تایم تریل شدند. در آخرین ماه فصل ۲۰۰۵ اشلک در سه مسابقه بر سکوی سوم ایستاد. در پایان فصل نیز در رده‌بندی رکابزنان تورهای حرفه‌ای در جایگاه سیزدهم قرار گرفت. هم‌چنین قرارداد خود را تا پایان فصل ۲۰۰۸ تمدید کرد.

۲۰۰۶[ویرایش]

اشلک با پیراهن کوهستان بر سکوی مرحلهٔ نخست تور سه ایالت در سال ۲۰۰۶ (چپ)

نخستین نتیجهٔ اشلک در فصل ۲۰۰۶، مقام پنجم تور پاریس-نیس بود. برخوردی در تور باسک باعث مصدومیت او شد.[۴] ولی در مسابقهٔ طلایی آمستل بازگشت و با فرار در ده کیلومتر پایانی، به قهرمانی رسید. در دو مسابقه لافلش والونی و لیژ-باستون-لیژ نیز مقام‌های چهارم و هفتم را به دست آورد. در تور دو فرانس، اشلک در مرحلهٔ کوهستانی از گپ تا آلپ دوئز برنده شد.

۲۰۰۷[ویرایش]

اشلک چند مسابقه در آغاز فصل ۲۰۰۷ را در ۱۰ نفر اول به پایان رساند. او پیش از مسابقهٔ لیژ-باستون-لیژ دچار شکستگی مهره‌ای شد، ولی در مسابقه شرکت کرد و بر سکوی سوم ایستاد. اشلک در مرحلهٔ چهارم تور سوئیس پیروز شد و پیراهن طلایی را به تن کرد؛ هرچند در پایان تور به مقام هفتم رسید. در تور دو فرانس، هفدهم شد؛ ولی در مسابقات قهرمانی جهان به مقام چهارم دست یافت.

۲۰۰۸[ویرایش]

اشلک در تور دو فرانس ۲۰۰۸ با پیراهن طلایی

در فصل ۲۰۰۸، اشلک مقام دوم مسابقهٔ طلایی آمستل را به دست آورد. در مسابقهٔ لیژ-باستون-لیژ نیز سوم شد. در تور سوئیس، اشلک در یک سرپایینی خطرناک تصادف کرد و به دره سقوط کرد؛ ولی آسیب چندانی ندید. اشلک سپس برای دومین بار قهرمان لوکزامبورگ شد. در تور دو فرانس ۲۰۰۸، اشلک در نخستین مرحلهٔ کوهستانی سوم شد و با فاصلهٔ یک ثانیه از رهبر تور، در مکان دوم رده‌بندی اصلی قرار گرفت. هشت روز بعد، توانست فاصلهٔ خود را جبران کند و با عبور از کدل ایونز پیراهن طلایی را کسب کند. در پایان تور، اشلک به مقام ششم رسید.

۲۰۰۹[ویرایش]

اشلک در تور دو فرانس ۲۰۰۹

در آغاز فصل ۲۰۰۹ اشلک در مرحلهٔ هشتم تور کالیفرنیا برنده شد. سپس در تور پاریس-نیس بر سکوی دوم ایستاد. در ۱۹ آوریل، در مسابقهٔ طلایی آمستل با یکی از رکابزنان برخورد کرد و به بیمارستان منتقل شد.[۵] دوباره در ژوئن به مسابقات بازگشت و برندهٔ تور لوکزامبورگ شد. در ۲۲ ژوئیه نیز برندهٔ مرحلهٔ هفدهم تور دو فرانس شد و در پایان تور، مقام پنجم را کسب کرد.

۲۰۱۰[ویرایش]

در فصل ۲۰۱۰، اشلک برندهٔ مرحلهٔ سوم تور سوئیس شد و با نمایش غیرمنتظره در تایم تریل پایانی برندهٔ مسابقه شد. در مرحلهٔ سوم تور دو فرانس، در مسیر سنگفرش، دچار شکستگی ترقوه شد و وادار به کناره‌گیری از مسابقه شد. در همان فصل در ووئلتا اسپانیا شرکت کرد و در پایان به مقام پنجم دست یافت.

در ۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۱۰ برادران اشلک جدایی خود از تیم ساکسو بانک در پایان فصل را اعلام کردند. آنان به تیم لوکزامبورگی تازه‌تأسیسی با نام اولیهٔ لئوپارد ترو ریسینگ پیوستند.[۶]

۲۰۱۱[ویرایش]

اشلک در تور دو فرانس ۲۰۱۱

در آغاز فصل ۲۰۱۱، نام تیم تازهٔ اشلک با عنوان لئوپارد ترک تأیید شد. اشلک از قهرمانی خود در مسابقات کشوری جادهٔ لوکزامبورگ دفاع کرد. در تور دو فرانس، اشلک به مقام سوم مرحلهٔ دوازدهم رسید. در پایان مراحل کوهستانی پیرنه نیز در مقام دوم رده‌بندی اصلی قرار داشت. در پایان تور، فرانک اشلک سوم شد؛ در حالی که برادرش مقام دوم را به دست آورد. به این ترتیب برای نخستین بار در تاریخ تور دو فرانس، دو برادر بر سکوی نهایی تور قرار گرفتند. فرانک و برادرش برای فصل ۲۰۱۲ با تیم رادیوشاک-نیسان قرارداد بستند.

۲۰۱۲–۲۰۱۳[ویرایش]

اشلک در تور دو فرانس ۲۰۱۲

در فصل ۲۰۱۲ اشلک تصمیم گرفت در جیرو دیتالیا رکاب بزند؛ ولی در مرحلهٔ پانزدهم انصراف داد. سپس در تور لوکزامبورگ، دوم و در تور سوئیس، سوم شد. در مرحلهٔ ششم تور دو فرانس، اشلک تصادف کرد و زمان زیادی از دست داد.

پس از آن که اتحادیهٔ بین‌المللی دوچرخه‌سواری مثبت بودن نمونهٔ اشلک به دلیل استفاده از مادهٔ ادرارآور زیپامید را اعلام کرد، او تور را ترک کرد.[۷]

در ۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۳ تیم رادیوشاک-لئوپارد اعلام کرد که قرارداد خود با اشلک را تمدید نخواهد کرد.[۸]

اتهامات دوپینگ[ویرایش]

۲۰۰۸[ویرایش]

در ۲۵ ژوئیهٔ ۲۰۰۸ روزنامهٔ آلمانی زوددویچه تسایتونگ ادعا کرد که فرانک اشلک در دسامبر ۲۰۰۵ با پزشک بدنام اسپانیایی اوفمیانو فوئنتس تماس گرفته‌است. مقام‌های مسئول اعلام کردند که شاهدی برای این ادعا وجود ندارد.[۹]

پیش از مسابقات قهرمانی دوچرخه‌سواری جهان ۲۰۰۸ در وارزهٔ ایتالیا این روزنامه مقالهٔ دیگری دربارهٔ تماس‌های میان اشلک و فوئنتس منتشر کرد و ادعا کرد شاهدی برای انتقال ۷۰۰۰ یورو از اشلک به یک حساب بانکی در سوئیس مرتبط با فوئنتس دارد. پلیس آلمان، وجود این شاهد را نشان داد و سپس دادستان لوکزامبورگ آن را تأیید کرد.[۱۰]

پس از تصدیق اشلک در ۳ اکتبر ۲۰۰۸، بیارنه ریس و سی‌اس‌سی-ساکسو بانک تصمیم گرفتند تا زمان روشن شدن نتیجهٔ اتهامات، اشلک را به طور موقت تعلیق کنند.[۱۱] در آغاز دسامبر، اشلک از اتهامات دوپینگ تبرئه شد.

۲۰۱۲[ویرایش]

در ۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۱۲ اشلک پس از مثبت شدن نمونهٔ نخستش که نشانه‌هایی از زیپامید داشت، توسط تیمش از تور دو فرانس اخراج شد.[۱۲] نمونهٔ دوم نیز نتیجهٔ مثبت را تأیید کرد.[۱۳] پس از آن، تیم رادیوشاک-نیسان او را تعلیق کرد.[۱۴]

در ژانویهٔ ۲۰۱۳ محرومیت یک‌سالهٔ اشلک توسط آژانس ضد دوپینگ لوکزامبورگ اعلام شد. آغاز این محرومیت از ۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۲ بود.

دستاوردها[ویرایش]

نتایج در گرندتورها[ویرایش]

گرندتور ۲۰۰۵ ۲۰۰۶ ۲۰۰۷ ۲۰۰۸ ۲۰۰۹ ۲۰۱۰ ۲۰۱۱ ۲۰۱۲ ۲۰۱۳ ۲۰۱۴ ۲۰۱۵ ۲۰۱۶
پیراهن صورتی جیرو ۴۲ انصراف
پیراهن طلایی تور ۱۰ ۱۶ ۵ ۴ انصراف ۳ انصراف ۱۲ ۳۴
پیراهن طلایی ووئلتا انصراف ۴ ۲۴

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Frank Schleck profile".
  2. Kent, David (30 January 2013). "Disgraced Schleck will miss Tour de France after failing drug test during last year's race". Daily Mail. London. Retrieved 1 February 2013.
  3. Flying high close to home, CyclingNews, 1 December 2005
  4. Schleck Crashes Out بایگانی‌شده در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۷ توسط Archive.today, Team-CSC, 5 April 2006
  5. "Schleck, Lloyd crash out of Amstel Gold".
  6. "Could the Luxembourg team of Schleck brothers be named Leopard True Racing?". Velonation.com. 2010-10-24. Retrieved 2012-07-18.
  7. "Frank Schleck to leave Tour de France after failing doping test". CNN. 17 July 2012. Retrieved 17 July 2012.
  8. "Fränk Schleck Surprised By RadioShack Dumping". Cyclingnews.com. 2012-07-14. Retrieved 2013-07-05.
  9. Schleck unter Verdacht بایگانی‌شده در ۲۷ ژوئیه ۲۰۰۹ توسط Wayback Machine, Sueddeutsche Zeitung, 25 July 2008
  10. Schleck war Fuentes Kunde بایگانی‌شده در ۲۷ ژوئیه ۲۰۰۹ توسط Wayback Machine, Sueddeutsche Zeitung, 26 September 2008
  11. Press Release regarding Fränk Schleck بایگانی‌شده در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۱ توسط Wayback Machine, Team CSC Saxo Bank, 3 October 2008
  12. Richard Williams in Pau (17 July 2012). "Frank Schleck tests positive for banned diuretic and is out of Tour". London: The Guardian. Retrieved 2012-07-18.
  13. "Fränk Schleck doping positive confirmed". Cyclingnews. Retrieved 20 July 2012.
  14. Justin Davis in Pau (2012-07-17). "Schleck controversy deepens RadioShack woes". VeloNews. Archived from the original on 21 August 2016. Retrieved 2012-07-18.

پیوند به بیرون[ویرایش]