غاز صدفی موریسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

Mauritius sheldgoose
Black and white lithograph of a wing-bone
نگارۀ 1893 از نخستین استخوان بال carpometacarpus شناخته‌شده
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی edit
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: غازسانان
تیره: مرغابیان
سرده: Alopochen
گونه: A. mauritiana
نام دوبخشی
Alopochen mauritiana
(Newton & Gadow, 1893)
موقعیت Mauritius
مترادف
  • Sarcidiornis mauritianus Newton & Gadow, 1893

غاز صدفی موریسی (انگلیسی: Mauritius sheldgoose (نام علمی: Alopochen mauritianus)، گونه ای از پرندگان بومی جزیره موریس در اقیانوس هند است و متعلق به خانواده مرغابیان (Anatidae) است که شامل اردک‌ها، غازها و قوها می‌شود.

غاز صدفی موریسی زمانی در این جزیره فراوان بود، اما در سدۀ هفدهم در طبیعت به دلیل شکار و از بین رفتن زیستگاه منقرض شد. با این حال، جمعیت کمی در اسارت جان سالم به در بردند، و تلاش‌های حفاظتی از آن زمان به معرفی دوباره و موفقیت‌آمیز منجر شده‌است.

امروزه، غازهای صدفی موریس با جمعیتی حدود ۴۰۰ عدد، یک داستان موفقیت در حفاظت از محیط زیست به شمار می‌رود. این گونه، به دلیل جمعیت کوچک و محدوده معین توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در فهرست گونه‌های آسیب‌پذیر قرار گرفته‌است.

غاز موریس پرنده‌ای بزرگ و قومانند با صورت و گردن سفید متمایز، سر و دم سیاه و بدن قهوه‌ای شاه‌بلوطی است. گیاه‌خوار است و از علف‌ها و دیگر گیاهان تغذیه می‌کند. همچنین یک پرواز قوی است و توانایی پرواز در مسافت‌های طولانی را دارد.

ویژگی‌ها[ویرایش]

طول آن معمولاً حدود ۷۵ سانتی‌متر است و می‌تواند تا ۵ کیلوگرم وزن داشته باشد و نرها کمی بزرگتر از ماده‌ها هستند. این پرنده دارای پرهای متمایز قهوه‌ای مایل به خاکستری در پشت خود، با سر و گردن تیره‌تر و زیر شکم خاکستری کم‌رنگ است. رنگ پاها و ساق‌های آن نیز خاکستری است.

پرنده صدفی موریس دارای منقاری پهن و مسطح است که عمدتاً سیاه‌رنگ است و نوک آن کمی زرد است. چشمان آن کوچک و تیره است و حلقه‌ای نازک سفید در اطراف آن قرار دارد. همچنین دارای یک دم کوچک و تقریباً نامحسوس است.

این گونه عمدتاً در تالاب‌ها و مراتع آب شیرین یافت می‌شود، جایی که از علف‌ها، ریشه‌ها و پوشش گیاهی آبزی تغذیه می‌کند. این پرنده تک‌همسر است که با جفت خود شراکت مادام‌العمر دارد. پرندۀ ماده، دو تا سه تخم می‌گذارد که حدود ۲۸ روز روی آن‌ها می‌خوابد و پس از آن جوجه‌ها از تخم خارج می‌شوند.

منابع[ویرایش]

  1. BirdLife International (2016). "Alopochen mauritianus". IUCN Red List of Threatened Species. IUCN. 2016. Retrieved 21 September 2021.

پیوند به بیرون[ویرایش]