عاشقان ورونا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عاشقان ورونا
فرانسوی: Les Amants de Vérone
کارگردانآندره کایات
تهیه‌کنندهریموند بوردری
نویسندهآندره کایات
ژاک پره‌ور
بازیگرانسرژ رجیانی
آنوک امه
پالمیر لواسور
پیر براسور
موسیقیژوزف کوزما
فیلم‌بردارآنری آلکان
تدوین‌گرکریستیان گودان
شرکت
تولید
شرکت فیلمبرداری صنعتی و تجاری
توزیع‌کنندهفیلم‌های تاج
تاریخ‌های انتشار
  • ۷ مارس ۱۹۴۹ (۱۹۴۹-03-۰۷) (فرانسه)
مدت زمان
۱۰۵ دقیقه
کشورفرانسه
زبانفرانسوی

عاشقان ورونا (به فرانسوی: Les amants de Vérone) یک فیلم درام فرانسوی به کارگردانی آندره کایات و آزادانه براساس نمایشنامه رومئو و ژولیت، اثر ویلیام شکسپیر در سال ۱۹۴۹ است. این فیلم پروژه مشترک ژاک پره‌ور (فیلم‌نامه‌نویس) و آندره کایات (کارگردان) بود و از استقبال زیادی در سطح بین‌المللی برخوردار شد. در سال ۱۹۴۹ در ایتالیا و سپس در سال ۱۹۵۱ در سطح بین‌المللی به اکران درآمد.[۱]

خلاصه داستان[ویرایش]

این داستان در ایتالیا پس از جنگ اتفاق می‌افتد و نقش‌های اصلی آن آنجلو، یک شیشه‌گر از مورانو و جورجیا مگلیا، دختر زیبای یک قاضی فاشیست می‌باشد؛ که عاشق هم هستند؛ که به عنوان نقش جایگزین برای قهرمانان اصلی داستان رومئو و ژولیت می‌باشند؛ در ونیز و ورونا دیری نمی‌گذرد که آنها عاشق هم می‌شوند و عاشقانه‌های آنان با قهرمانان بی‌انتهای شکسپیر همسویی می‌کند. اما عشق آنان توسط دسیسههای رافائل و دعوی مشکوک خانواده جورجیا مگلیا تهدید می‌شود و در نهایت همانند پایان غم‌انگیز رومئو و ژولیت آنجلو (رومئو) کشته می‌شود و جورجیا (ژولیت) در کنار او می‌میرد.

نقد فیلم[ویرایش]

تی‌وی گاید آن را «یک فیلم عاشقانه جذاب» توصیف می‌کند.[۲] بوسلی کراوتر (en) علاقه ای به این فیلم نشان نمی‌دهد و آن را ناخوشایند می‌داند. وی در انتقاد از این فیلم می‌گوید:

این فیلم داستانی عجیب و غریب و ناخوشایند از بیماری‌های معاصر در ونیز و فیلمی پر زرق و برق در ایتالیا می‌باشد.

پالین کیل (منتقد آمریکایی) در انتقاد از این فیلم می‌گوید:

ظرافت شاعرانه و حس فیلم در تضاد با عناصر زنده ای است که آن را در بر می‌گیرد … ممکن است احساس کنید که بیش از حد از اهداف هنری فیلم آگاه شده‌اید و رمانتیک گرایی می‌تواند کمی شما را آزار دهد.

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]