ظفرقند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(زفرقند)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستاناردستان
بخشبخش مرکزی
دهستانکچو
نام‌های قدیمیجوکند

در مورد نام جوگند لطفا مراجعه شود به نام آتشکده جوگند طبق نقل حمزه اصفهانی، در میان قلعه آتشکده ای وجود داشت که همان آتشکده مه اردشیر است.علاوه بر آن، بنای هفت شهر لیلاز، آتشکده آمهران (مسجد فعلی امهران کهنه) و آتشکده جوگند (محل فعلی مسجد بن کویه زواره) - این آتشکده ها قبلا بتکده بوده و گشتاسب بن لهراسب آن را به آتشکده تبدیل کرده است - و قنات ارونه (به دست ارونه شاه) نیز به عهد کیانیان می رسد.بعد از کیانیان، به عهد اشکانیان می رسیم.

در کنار روستا زفرقند منطقه ای هست به نام بادگان که صاحبان این منطقه باتوجه به نام منطقه (بادگان)(بادگان. ( ص مرکب ، اِ مرکب ) حافظ و حفظکننده. ( برهان ) ( انجمن آرا ). حافظ و نگاهدار. ( ناظم الاطباء ). حافظ خانه. ( آنندراج ). || خازن و خزانه دار.( برهان ). خازن و خزینه دار. ( ناظم الاطباء ). پاسبان گنجینه. گنجور. خزانه. ( آنندراج از برهان. در برهان خزانه نیامده است ). || ( اِ مرکب ) پیش و پس گریبان جامه را نیز گویند. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ).) از مقامات باند پایه زرتشتی و نگهبان آتش بودند. این منطقه همچنان پا بر جاست و نوادگان شان در قید حیات هستند.
سال بنیادپیشدادیان
مردم
جمعیت۱۲۴ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۱۷۱۷۵۴
ره‌آوردانار

زفرقند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اردستان در استان اصفهان ایران است. نگارش صحیح نام این روستا «زفرقند» است. علی اکبر دهخدا در لغت‌نامه خود می‌نویسد: زفرقند[ زَ ف َ ق َ ]دهی از دهستان برزاوند است که در شهرستان اردستان واقع است و ۱۷۷۵ تن سکنه دارد. شهر اصفهان در حدود ۸۵ کیلومتر با روستای ظفرقند فاصله دارد. این روستا به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و ارتباط با روستاها و شهرهای زیاد اطراف، موقعیت جغرافیایی منطقه و واقع شدن در حاشیه کویر، مکان بسیار مناسبی برای اتراق کاروان‌ها بوده است.[۱]

کاروانسرای شاه عباسی[ویرایش]

مهمترین کاروانسرای بین‌راهی به جای‌مانده از دوران صفویه در منطقه اردستان در روستای زفرقند واقع است. نوع پلان کاروانسرا دو ایوانی بوده و در سمت چپ و راست ورودی 6 صفه وجود دارد. مصالح بکار رفته در آن از سنگ و آجر است. این کاروانسرا بدون برج است و اتصال دیوارها در چهار گوش بی واسطه است. ورودی کاروانسرا دو سکوی کم حجم در دو سویش دارد و دو سوی هشتی با دو حجره و دو طاق نمای کوچک و بزرگ تقسیم شده است. طرح یک ستاره نیز زیر گنبد هشتی وجود دارد. دو راه پله در دو سوی هشتی برای رسیدن به بام مشاهده می‌شود و در هر چهار گوش کاروانسرا یک آبریزگاه واقع شده است.این کاروانسرا در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و در سال‌های اخیر توسط میراث فرهنگی شهرستان مورد مرمت قرار گرفته است.[۲]

جمعیت[ویرایش]

این روستا در همسایگی قهساره، ماربین، کچو و سرابه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۹ نفر (۹۵خانوار) بوده‌ است.

منابع[ویرایش]

  1. روستای ظفرقند
  2. 1397 (۱۳۹۷/۱۲/۰۵). «آشنایی با کاروانسرای ظفرقند». دریافت‌شده در 2022-05-19. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)