طرسک

مختصات: ۳۵°۴۸′۴۳″ شمالی ۵۷°۴۳′۵۶″ شرقی / ۳۵٫۸۱۱۹۴°شمالی ۵۷٫۷۳۲۲۲°شرقی / 35.81194; 57.73222[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
طرسک
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
شهرستانششتمد
بخشبخش مرکزی
دهستانتکاب کوه میش
سال بنیاد۷۰۰ سال
مردم
جمعیت363
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱٬۹۵۳
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۵۱۴۴۷۷۳

طرسک، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان ششتمد استان خراسان رضوی ایران. این روستا به ترتیب در فاصله ۳۲ و ۷۰ کیلومتری از شهرهای ششتمد و سبزوار قرار دارد. روستای طرسک در زمستان دارای آب و هوایی سرد و در بهار هوایی بسیار مطبوع و خوب است. این روستا دارای معادن سنگ کرومیت و مس می‌باشد و از نظر جغرافیای بارندگی از مناطق کم باران و نسبتاً خشک ایران است. شغل اکثر مردم کشاورزی و دامپروری می‌باشد اما بر اثر خشکسالی‌های متعدد جمعی از مردم به سایر شهرها خصوصاً تهران و سبزوار مهاجرت نموده‌اند، محصول قالب کشاورزان این روستا بادام است.

کوه کومیش با ارتفاع ۲۸۱۳ متر که مرتفع ترین کوه در این منطقه است در مجاورت شمال روستا قرار دارد وتپه سبرگ با ارتفاع ۱۹۹۲ متر در یک کیلومتری جنوب و جنوب غرب وتپه ی زلزله گاه با ارتفاع ۱۸۸۵ متر در دو کیلومتری جنوب شرق آبادی قرار دارد. این روستا در فاصله ی ۳۲ کیلومتری جنوب غربی ششتمد قرار گرفته است.

از شمال روستا به همان کوه کومیش و از شرق همجوار با روستای تندک و از غرب با روستای اردیز و از جنوب تا مرز شهر بردسکن همجوار است.

وجه تسمیه:در گویش محلی به زمین های سفت و محکم طرسک گفته می شود، چون زمین این محل سخت و نسبتآ غیر قابل نفوذ است، به همین دلیل به این نام معروف است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان تکاب کوه میش قرار داشته و بر اساس سرشماری سال 1395 جمعیت آن 363 نفر (159 خانوار) بوده‌است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران:». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۲.
  2. «درگاه ملی آمار ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ اکتبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۳۱ اوت ۲۰۰۸.