شیما بابایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شیما بابایی
شیما بابایی
زادهٔ۱۳۷۴
ملیتایرانی
شهروندیایران
شناخته‌شده برایکمپین چهارشنبه‌های سفید
مخالف(ها)جمهوری اسلامی ایران
خویشاوندانابراهیم (نادر) بابایی زیدی (پدر)، داریوش زند آبدار (همسر)

شیما بابایی (زادهٔ ۱۳۷۴)، فعال مدنی[۱] و زندانی سیاسی سابق در ایران است. وی در سال‌های ۱۳۹۵[۲] و ۱۳۹۶ دو بار دستگیر شد. وی دختر ابراهیم بابایی زندانی سیاسی سابق[۳] و همسر داریوش زند آبدار است که در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به مدت چهار سال در زندان اوین به سر برد.[۴] پدر او به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران ربوده شد[۵] و بعد از ربوده‌شدنش اطلاعی دربارهٔ پدرش در دست نیست.[۶]

کنشگری سیاسی، بازداشت و محکومیت[ویرایش]

شیما بابایی چند بار از سوی اطلاعات سپاه، اداره اطلاعات و نیز پلیس امنیت بازداشت شد؛[۷][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳][۱۴][۱۵] از جمله در خرداد ۱۳۹۵، به دست مأموران سازمان اطلاعات سپاه در خانه‌اش بازداشت شده و به بند ۲ الف منتقل شد.[۱۶] او در سال ۱۳۹۶ خورشیدی، به پنج سال حبس، محکوم شد.

بنا به گزارش اطلس زندان‌های ایران، حکم محکومیت شیما بابایی به همراه چند تن دیگر، از جمله، همسرش (داریوش زند آبدار) در سال ۱۳۹۸ از سوی دادگاه تجدید نظر، عیناً تأیید شد.[۱۷]

رد اتهام[ویرایش]

شیما بابایی در رد یکی از اتهام‌هایش گفته بود که «در رأی دادگاه، آمده بود که ما قصد برهم زدن نظم و امنیت کشور را داشتیم و این کار را به پشتوانه گروهک ضدانقلاب انجام دادیم! در حالی که من و همسرم فعالان مستقلی بودیم و به هیچ حزب و گروهی، وابستگی نداشتیم و حتی تعدادی از ما زندانیان، پیش از بازداشت، یکدیگر را نمی‌شناختیم.»[۱۸]

بازداشت دوباره[ویرایش]

شیما بابایی به دلیل همراهی با کمپین چهارشنبه‌های سفید و اعتراض به حجاب اجباری نیز از سوی پلیس امنیت، بازداشت و بازجویی شده و سپس توسط دادگاه، به‌طور غیابی، برایش حکم صادر شد.[۱۹] وی در سال ۱۳۹۷ خورشیدی، به اتهام بی‌حجاب بودن، به دو ماه حبس و یک میلیون تومان جریمه نقدی، محکوم شد.

خروج از ایران[ویرایش]

شیما بابایی و همسرش داریوش زند، در سال ۱۳۹۷ پس از احضار مجدد از سوی دستگاه‌های امنیتی، مجبور به خروج غیرقانونی از ایران شدند.[۲۰] آن‌ها مدت یک ماه را در کمپ دیپورت ترکیه گذراندند.[۲۱]

ناپدیدسازی قهری ابراهیم بابایی[ویرایش]

ابراهیم بابایی، زندانی سیاسی سابق که تحت تعقیب حکومت جمهوری اسلامی بود، در آذر ۱۴۰۰، زمانی که قصد داشت به صورت مخفیانه از ایران خارج شود در مرز ناپدید شد. شیما بابایی گفت که طبق شواهدی که به دست آورده، پدرش در مرز توسط مأمورین امنیتی بازداشت شده و تاکنون مشخص نیست با او چه کرده‌اند. او ادعا کرد کسانی که خود را قاچاقچی معرفی کردند با طرح نقشه‌ای سعی بر این داشتند تا او و همسرش را نیز به مرز ترکیه و ایران بکشانند و آن‌ها را بربایند.[۵] سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای، با اعتراض به ناپدیدسازی قهری ابراهیم بابایی، فعال سیاسی در ایران، خواستار روشن شدن محل نگهداری و آزادی فوری وی شد.[۲۲]

نامه پدر شیما بابایی به حسن روحانی[ویرایش]

در بهمن ۱۳۹۶، ابراهیم بابایی، پدر شیما بابایی، در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی به بازداشت دختر و دامادش اعتراض و از روحانی خواست به قوانین و حقوق شهروندی احترام بگذارد.[۲۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «شیما بابایی، فعال مدنی: مأموران حکومت پدرم را ربوده‌اند – DW – ۱۴۰۰/۱۰/۱۳». dw.com. ۲۰۲۲-۰۱-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۳.
  2. «شیما بابایی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد».
  3. «تبعید ابراهیم بابایی از بند ٣۵٠ به زندان رجایی شهر». هرانا.
  4. «شیما بابایی: به حکم ناعادلانه برای برداشتن روسری از سرم معترضم». کمپین حقوق بشر در ایران. ۲۰۱۹-۰۴-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۳.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «مفقود شدن ابراهیم بابایی زندانی سیاسی سابق در مرز ایران و ترکیه». BBC News فارسی. ۲۰۲۲-۰۶-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۱۳.
  6. «فشار حکومت ایران بر منتقدان؛ ابراهیم بابایی ناپدید، دخترش شیما در برزخ». BBC News فارسی. ۲۰۲۳-۰۵-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۰۳.
  7. «زندانی: شیما بابایی». اطلس زندان‌های ایران.
  8. «شیما بابایی از فعالان مدنی در ایران بازداشت شد».
  9. «دستگیری شیما بابایی، فعال مدنی در تهران». دویچه وله فارسی.
  10. «شیما بابایی، فعال مدنی، بازداشت شد». رادیو زمانه.
  11. «دستگیری شیما بابایی، فعال مدنی در تهران». دویچه وله.
  12. «شیما بابایی از زندان اوین آزاد شد».
  13. «حکم ۴۲ سال حبس برای هفت فعال مدنی». دویچه وله فارسی.
  14. «شیما بابایی: اتهام ما برنامه‌ریزی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی در ایام دهه فجر عنوان شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ آوریل ۲۰۲۰.
  15. «شیما بابایی فعال مدنی بازداشت شد». کمپین دفاع از زندانیان سیاسی.
  16. «آزادی شیما بابایی زیدی، فعال مدنی، با وثیقه یکصد میلیون تومانی». رادیو فردا.
  17. «سند».
  18. «حکم ۴۲ سال حبس برای هفت فعال مدنی». melliun iran.
  19. «دخترانی که به حجاب اجباری نه گفتند». شبکه من و تو.
  20. لندن, کیهان, شیما بابایی و داریوش زند: برای پس گرفتن کشورمان باید همبستگی داشته باشیم, retrieved 2020-08-11
  21. «مسمومیت همزمان بیش از ۱۰۰پناهجو در کمپ دیپورت ترکیه». IranWire | خانه. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۱.
  22. "Iran: Activist forcibly disappeared for months: Ebrahim Babaei". Amnesty International (به انگلیسی). 2022-05-02. Retrieved 2022-11-13.
  23. لندن، کیهان (۲۰۱۸-۰۲-۱۰). «نامه پدر شیما بابایی به حسن روحانی: به قوانین و حقوق شهروندی احترام بگذارید». KayhanLondon کیهان لندن. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۱.