داریوش زند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از داریوش زند آبدار)
داریوش زند
زادهٔ۱۳۷۱
بهبهان
ملیتایرانی
پیشهفعال اجتماعی، زندانی سیاسی
سال‌های فعالیت۱۳۸۹-اکنون
همسر(ها)شیما بابایی

داریوش زند آبدار (زاده ۱۳۷۱ بهبهان) فعال اجتماعی و زندانی سیاسی سابق در ایران است.

دستگیری و محاکمه[ویرایش]

داریوش زند چند بار توسط سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات بازداشت شد. از جمله در اعتراضات دی ۱۳۹۶ ایران در خیابان کارگر شمالی توسط مأمورین لباس شخصی اطلاعات سپاه مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بازداشت شد.[۱] او ابتدا به مقر مخفی بند ۱ الف سپاه ثارالله در شرق تهران منتقل شد و سپس به زندان اوین، بند ۴ منتقل شد. او پس از ۸ روز با قید قرار ضمانت از بند ۴ زندان اوین آزاد شد.[۲] او طی نامه‌ای سرگشاده‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور توضیح می‌دهد که مردم در تظاهرات خود هیچ سلاح گرم و سرد به همراه نداشتند و جز مطالبات برحق خود چیزی نگفته‌اند. اما لباس‌شخصی‌ها و گارد ویژه با گسترش جوّ به شدت امنیتی به هر شکلی که می‌توانستند مردم را سرکوب کردند.[۳] چند روز پس از انتشار این نامه داریوش زند بار دیگر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ در شهر بهبهان به همراه همسرش شیما بابایی بازداشت شدند. هر دو نخست به زندان اطلاعات اهواز و سپس به زندان اوین، بند ۲۰۹، منتقل شدند.[۴] پس از دستگیری چند فعال مدنی و کنشگر سیاسی، از جمله داریوش زند، در گزارشی که آیدا قجر در «ایران وایر» منتشر کرد ضمن تشریح این دستگیری‌ها از گفت‌وگوی نسرین ستوده با خانواده زندانیان نیز نوشت. عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای فوری نسبت به شرایط نگهداری داریوش زند در بند ۲۰۹ زندان اوین اعلام نگرانی کرد.[۵] سرانجام داریوش زند در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.[۶] پس از مدتی داریوش زند و همسرش شیما بابایی به دادسرای امنیت شهید مقدسی اوین خوانده شدند و در آن‌جا حکم ممنوعیت خروج از کشور به آن‌ها ابلاغ شد.[۷] https://www.kampain.info/archive/19145.htm

داریوش زند در فرودین ۱۳۹۷ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» جمعاً به ۶ سال حبس محکوم شد. داریوش زند به همراه چند هم پرونده ای دیگر در دادگاه به برنامه‌ریزی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی در دهه فجر متهم شدند. این حکم در دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شد.[۱]

خروج از ایران[ویرایش]

داریوش زند و همسرش شیما بابایی پس از احضار و فشارهای وزارت اطلاعات به صورت غیرقانونی از کشور خارج شدند و به ترکیه گریختند.[۸] آن‌ها مدت یک ماه را در کمپ دیپورت ترکیه گذراندند.[۹] سرانجام پس از دو سال به علت تهدیدها و ناامن بودن شرایط به همراه همسرش شیما بابایی با دریافت ویزای حقوق بشری از دولت بلژیک به بلژیک رفتند و هم‌اکنون در این کشور اقامت دارند. داریوش زند مدتی نیز به عنوان گزارشگر سازمان حقوق بشر ایران در این سازمان مشغول به فعالیت بود و دربارهٔ نقض حقوق بشر در ایران گزارش می‌نوشت. از جمله «مأمورین امنیتی پس از ۹ روز ساعت ۱۱ شب جنازه آرمان را برایمان آوردند!» خواهر امیرحسین کبیری: «ما دیه نمی‌خواهیم، ما خواهان مجازات قاتل برادرم هستیم»

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «تاکسی_وایر؛ مردی که قرار بود تا صبح فلانش کنند، مأمور وزارت اطلاعات بود». ایران وایر. ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۰ دی ۱۳۹۷.
  2. «زندانی: داریوش زند». اطلس زندان‌های ایران.
  3. «نامه یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری به حسن روحانی». کیهان لندن. ۱۶ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۶ بهمن ۱۳۹۷.
  4. «بازداشت همزمان دست‌کم پنج فعال مدنی در شهرهای مختلف ایران». رادیو فردا. ۱۶ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۶ بهمن ۱۳۹۷.
  5. «URGENT ACTION» (PDF).
  6. «۹ متهم امنیتی محاکمه می‌شوند». تابناک. ۱۹ بهمن ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲.
  7. «شیما بابایی و داریوش زند جهت آخرین دفاع به شعبه ۶ دادسرای اوین احضار شدند\». رادیو فردا. ۱۶ اکتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۲.
  8. لندن, کیهان, شیما بابایی و داریوش زند: برای پس گرفتن کشورمان باید همبستگی داشته باشیم, retrieved 2020-08-11
  9. «مسمومیت همزمان بیش از ۱۰۰پناهجو در کمپ دیپورت ترکیه». IranWire | خانه. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۱۱.