شورای هماهنگی (بلاروس)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شورای هماهنگی انتقال قدرت
بلاروسی: Каардынацыйная рада

روسی: Координационный совет

بنیان‌گذاری۱۴ اوت ۲۰۲۰ (۲۰۲۰-08-۱۴)
گونهسازمان غیردولتی
هدفتسهیل انتقال دموکراتیک قدرت در بلاروس
منطقه
بلاروس
زبان رسمی
افراد کلیدی
وابستگیجنبش دموکراسی بلاروس
وبگاه

شورای هماهنگی انتقال قدرت (CCTP)، (بلاروسی: Каардынацыйная рада؛ روسی: Координационный совет) یک نهاد غیردولتی است که توسط نامزد ریاست‌جمهوری اسویاتلانا سیخانوسکایا برای تسهیل انتقال دموکراتیک قدرت در بلاروس ایجاد شده‌است. این شورا که در جریان اعتراضات ۲۰۲۰–۲۰۲۱ بلاروس در پاسخ به انتخابات مورد مناقشه ریاست‌جمهوری بلاروس در سال ۲۰۲۰ تأسیس شد، دارای ۶۴ عضو اصلی (از ۱۳ فوریه ۲۰۲۱)[۱]با هیئت‌رئیسه رهبری ۷ نفره است.

اولین جلسه شورا در ۱۸ آگوست ۲۰۲۰ برگزار شد.[۲][۳] از اواخر اوت تا اواسط اکتبر، تسیخانوسکایا و چند تن از اعضای هیئت‌رئیسه، دستگیر شدند یا تصمیم گرفتند خود را از بلاروس تبعید کنند، زیرا از سرکوب نیروهای امنیتی بلاروس می‌ترسیدند.[۴] در سپتامبر ۲۰۲۰، لیتوانی یعنی همان جایی که شورا مستقر بود، تنها کشور مستقلی بود که شورای هماهنگی را به عنوان تنها دولت قانونی بلاروس به‌رسمیت شناخت.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "The core membership of the Coordination Council". Coordination Council. 2021-02-13. Archived from the original on 2021-02-13. Retrieved 2021-02-13.
  2. "В организованном Тихановской координационном совете по передаче власти назвали дату первой встречи". канал Дождь. 17 August 2020.
  3. "Ex-Belarusian presidential candidate Tikhanovskaya's HQ starts forming coordination council to ensure transition of power". Interfax-Ukraine. Retrieved 16 August 2020.
  4. Dapkus, Liudas (2020-10-13). "Belarus opposition leader threatens nationwide strike". Associated Press. Archived from the original on 2020-10-14. Retrieved 2020-10-15.
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام LT_Seimas_recognition_CoordCouncil وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «CC_presidium» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «OKOpress_council_conditions» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «OKOpress_terror_again» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «TVN_CC_600members» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «AJE_Znak_disappeared» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «euronews_Tsikh_exile» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «CCB_working_groups_Oct2020» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «GazWyb_cf_Belarus» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «CCB_working_groups_1Nov2020» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «NAM_homepage_en_20201116» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «BelFeed_NAU_created» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «OKOpress_Bandarenka_NAU» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «CoordCouncil_TruthConcil_idea» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «CoordCouncil_TruthConcil_pdf» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «CCouncil_core_29Aug2020» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «DW_Alexievich_exile» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «Belsat_Ulasava_no_longer» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «Guardian_BY_opposition_leader_jailed» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.
خطای یادکرد: برچسپ <ref> که با نام «BBC_BY_jail_terms_opposition_figures» درون <references> تعریف شده، در متن قبل از آن استفاده نشده است.

پیوند به بیرون[ویرایش]

رسانه‌های اجتماعی[ویرایش]