شهروندی الکترونیک استونی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمایی از تابلوی نقطهٔ دسترسی به اینترنت بی‌سیم (وای‌فای) در تارتو، استونی - ۲۰۰۶. این اقدام در راستای دولت ِ الکترونیک ایجادشده‌است.

ای-استونی یا شهروندی الکترونیک استونی جنبشی است که توسط دولت استونی برای تسهیل فعالیت‌های اقامتی شهروندان یا همان دولت الکترونیک ایجادشده‌است. در این طرح تعامل شهروندان با دولت از راه‌های الکترونیکی خواهد بود و این طرح انتخابات الکترونیکی، مالیات الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی، مدرسه الکترونیکی، بلیت، دانشگاه و آکادمی‌های دولتی الکترونیکی را در برمی‌گیرد. همهٔ این خدمات، از راه برنامه موبایل نیز در دسترس مردم قرار دارد.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

در سال ۱۹۹۱ استونی از اتحاد جماهیر شوروی مستقل شد در آن زمان تنها راه‌های اندکی از فناوری به استونی راه یافته بود و آن نیز به دسترسی تنها نیمی از مردم کشور به خطوط تلفن یا تلفن مخفی باغ نخست وزیر خلاصه می‌شد. تلفن مخفی باغ نخست وزیر نیز تنها با فنلاند در ارتباط بود. اما پس از استقلال اولین نخست وزیر استونی، مارت لار تلاش بسیاری جهت پایه‌گذاری کشور بر پایه تکنولوژی‌های نوین و مطابق با عصر دیجیتال داشت.

اصلاحات دیجیتال در استونی تاکنون دنبال شده است. در اوایل دوره اصلاحات استونی پیشنهاد تلفن‌های رایگان و آنالوگ فنلاند را نپذیرفت تا بالاخره خودش توانست تلفن‌های دیجیتال تولید کند. در سال ۱۹۹۸ توانست همه مدارس کشور را به اینترنت وصل کرده و در سال ۲۰۰۰ دولت دسترسی به اینترنت را یک حق انسانی دانست که همین باعث گسترش آن حتی به مناطق روستایی شد.

چنین تغییراتی اجازه داد که اعضای دو بخش خصوصی و دولتی بیشتر به استفاده از فناوری‌های نوین اقبال نشان داده و تماس‌های اینترنتی همچون اسکایپ نیز حاصل این اصلاحات بود که به نمونه‌ای موفق در دنیا تبدیل شد.[۲]

شهروندی و اقامت الکترونیک[ویرایش]

در اواخر سال ۲۰۱۴ استونی اولین کشوری بود که شهروندی الکترونیکی و اقامت الکترونیک را به مردم خارج از کشور ارائه داد. دولت استونی با شعار «پیش به‌سوی ایده یک کشور بدون مرز» این طرح را تاکنون ادامه داده و حتی شهروندان دیگر کشورها نیز می‌توانند برای این اقامت و کارت‌شناسایی اقدام کنند.[۳] آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از جمله کسانی است که دارای این شهروندی است.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "e-Estonia". Estonia.eu. Estonian Foreign Ministry and Enterprise Estonia. Archived from the original on 25 January 2017. Retrieved February 2, 2015.
  2. "How did Estonia become a leader in technology?". The Economist. July 20, 2013. Archived from the original on August 1, 2013. Retrieved February 2, 2015.
  3. "What is e-Residency?". e-estonia.com. ICT Export Cluster. Archived from the original on 24 April 2015. Retrieved February 2, 2015.
  4. «Angela Merkel becomes Estonian e-resident» (به انگلیسی). ۲۰۱۶-۰۸-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۸-۲۶.