شبکه شش رنگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شش رنگ
نوع شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی
زبان فارسی
صاحب امتیاز شادی امین
وب‌گاه https://6rang.org

«شش‌رنگ»، شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی است.[۱][۲][۳]

محتوا و فعالیت ها[ویرایش]

سازمان «شش رنگ»، شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی، از سازمان‌های حقوق‌ بشری خواست مانع قربانی‌شدن دو فعال حقوق اقلیت‌های جنسی زندانی درایران به نام های زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار شد.[۴] [۵]باوجود فشار های حقوق بشری حکم اعدام برای این دو زندانی صادر شد و با توجه فشار های بین المللی و تلاش های شبکه شش رنگ این دو زندگی آزاد شده و به کشوری امن منتقل شدند.[۶][۷] این در حالی بود که خبرگزاری های وابسته به جمهوری اسلامی به این دو زندانی اتهام فساد و قاچاق دختران را داده بودند.[۸][۹][۱۰]

انتشار مقاله زخم های پنهان که موسسه شش رنگ مسائل جامعه ال‌جی‌بی‌تی می‌پردازد، با انتشار نتیجه تحقیقات خود در گزارشی با نام "زخم‌های پنهان" از در و رنج های جامعه ای جی بی تی می‌گوید.[۱۱]

راهپیمایی و اعتراضات در برلین به دعوت حامد اسماعیلیون.[۱۲][۱۳]

تاسیس اولین پلتفرم ثبت ‌خشونت علیه افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو ایرانی ساخته شبکه شش رنگ.[۱۴]

قتل علیرضا فاضل منفرد جوان اهوازی به دست مردان خانواده و تلاش شش رنگ برای دادخواهی این قتل ابتدا خبر فوت علیرضا فاضل منفرد از طرف امیرا ذوالقدری کنشگر و فعال حقوق بشر انتشار و بعد به کمک تیم شش رنگ رسانه ای شد.[۱۵][۱۶]

شادی امین، مدیر شبکه شش‌رنگ، در مراسم اعطای جایزه بین‌المللی رویت‌پذیری لزبین‌ها در تنریف اسپانیا، جایزه خود را به نیکا شاکرمی و آرمان‌هایش تقدیم کرد.[۱۷]

مدیریت و کارکنان[ویرایش]

شادی امین پس از انقلاب ۱۳۵۷، فعالیت سیاسی خود را به عنوان هوادار سازمان چریک‌های فدائی خلق آغاز کرد و پس از انشعاب آن سازمان، به جناح سازمان فدائیان خلق (اقلیت) پیوست. وی در سال‌های بعد فعالیت خود با تمرکز بر مسائل زنان و همجنس‌گرایان زن ادامه داد. چندین کتاب دربارهٔ تجربه زندگی همجنس‌گرایان و ترنس‌جندر‌ها در ایران و ده‌ها مقاله و سخنرانی، حاصل فعالیت‌های او در این حوزه است. او در سال ۱۹۹۷ در یکی از نخستین جلسات عمومی مربوط به وضعیت همجنس گرایان در جامعه ایرانی خارج از کشور (برلین) با عنوان «همجنس‌گرایی و برخورد ایرانیان با آن» سخنرانی کرده، و به این ترتیب فعالیت در حوزه حقوق همجنس‌گرایان جامعه ایرانی را به صورت علنی آغاز کرد. شادی امین در حال حاضر مدیر سازمان شش رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنس‌جندرهای ایرانی) و مدیر سازمان عدالت برای ایران است. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به ثبت سه سازمان غیرانتفاعی در انگلستان اشاره کرد.[۱۸][۱۹]

ملیکا زر ،زن لزبین ، کنشگر ، فعال حقوق کوییر و مدافع جنبش زن زندگی آزادی است.[۲۰][۲۱]

شادی صدر ، به دفاع از حقوق اقلیت‌های قومی، مذهبی و جنسی پرداخته‌است، که این امر سبب شده موجی از حاشیه‌ها از سوی مخالفان حقوق اقلیت‌ها علیه او شکل بگیرد. همچنین در تهیه کتاب «جنسیت X» که پیرامون تجربه زیست همجنسگرایان و ترنسجندرها در ایران تهیه شده‌است، همکاری تأثیرگذاری داشته‌است. نسخه فارسی این کتاب در روز هفده می ۲۰۱۵ هم‌زمان با روز مبارزه با هموفبیا معرفی شد.[۲۲]

منابع[ویرایش]

  1. «هم‌جنس‌گراهراسی، از جرم‌انگاری تا شکنجه در لفاف درمان – DW – ۱۴۰۲/۲/۲۷». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  2. «تلویزیون 6 رنگ». شش رنگ. ۲۰۲۰-۱۱-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  3. «Home». 6rang (به انگلیسی). ۲۰۲۳-۱۲-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  4. فردا، رادیو (۲۰۲۲-۰۹-۱۴). «سازمان «شش رنگ»: اتهامات قوه قضائیه علیه صدیقی و چوبدار «گنگ و ناروشن» است». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  5. «زهرا صدیقی همدانی (ساره) و الهام چوبدار؛ دادگاه انقلاب ارومیه، دو زن را به اتهام «ترویج همجنسگرایی» به اعدام محکوم کرد». BBC News فارسی. ۲۰۲۲-۰۹-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  6. «شش‌رنگ: زهرا صدیقی همدانی، مدافع حقوق گروه‌های جنسیتی، از ایران خارج شد». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۳-۱۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  7. «حقایق در مورد زهرا صدیقی همدانی (ساره) و الهام چوبدار». شش رنگ. ۲۰۲۲-۰۹-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  8. «"الهام چوبدار" و "زهرا صدیقی" چرا به اعدام محکوم شده‌اند؟/ تشکیل شبکه قوادی و قاچاق زنان و دختران جوان - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  9. «تغییر حکم محکومان آبان ۹۸ از اعدام به پنج سال حبس/ صدور حکم اعدام «زهرا صدیقی» و «الهام چوبدار»». ایسنا. ۲۰۲۲-۰۹-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  10. «هیاهو برای زهرا صدیقی و الهام چوبدار | اتهام این دو زن چیست؟». همشهری آنلاین. ۲۰۲۲-۰۹-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  11. «نتایج پژوهش درباره اقلیت‌های جنسی ایران: بیش از ۶۰ درصد قربانی خشونت خانواده هستند». BBC News فارسی. ۲۰۲۰-۰۹-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  12. «بیانیه «شش‌رنگ» همزمان با تجمع اعتراضی ایرانیان در برلین». iranwire.com.
  13. «جمهوری اسلامی با تکیه بر «همجنس‌گراستیزی» به‌دنبال خاموش‌سازی اعتراضات ضدحکومتی است». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۳-۱۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  14. «اولین پلتفرم ثبت ‌خشونت علیه افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو ایرانی آغاز به کار کرد». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۳-۱۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  15. ««بازداشت سه نفر» به اتهام قتل یک همجنسگرا در اهواز». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  16. «علیرضا فاضلی منفرد». شش رنگ. ۲۰۲۲-۰۵-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  17. «در مراسم جایزه رویت‌پذیری لزبین‌ها، مدیر شبکه شش‌رنگ جایزه خود را به نیکا شاکرمی تقدیم کرد». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۳-۱۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  18. «درباره شادی امین». رادیو فردا. ۲۰۱۶-۱۱-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  19. «شادی امین». شش رنگ. ۲۰۲۳-۱۲-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  20. «گفت‌وگو با ملیکا زر درباره شعار «زن، زندگی، آزادی»». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  21. «ملیکا زر». شش رنگ. ۲۰۲۳-۰۴-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.
  22. «شادی صدر در مصاحبه با «حقوق ما»: فشارهای بین‌المللی روشی موثر برای تغییر قوانین». شش رنگ. ۲۰۱۹-۰۱-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۰.