شایان عفیفی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شایان عفیفی
اطلاعات شخصی
نام کاملشایان عفیفی
ملیتایرانی
زاده۲۹ مهر ۱۳۷۷ ‏(۲۵ سال)
کرج، ایران
پیشهورزشکار
قد۱٫۸۸ m (۶ ft ۲ in)
وزن۷۷ کیلوگرم (۱۷۰ پوند)
ورزشی
کشور ایران
ورزشکشتی
رویداد(ها)سبک فرنگی

شایان عفیفی (زادهٔ ۲۹ مهر ماه ۱۳۷۷ در شهر کرج)[۱] کشتی‌گیر فرنگی کار اهل ایران است.[۲] وی دارندهٔ مدال نقره مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در کشور هند در سال ۲۰۱۸ در وزن ۷۷ کیلوگرم است.[۳]

اوایل زندگی[ویرایش]

شایان عفیفی در سال ۱۳۷۷ در کرج به دنیا آمد و ورزش کشتی خود را از ۱۱ سالگی آغاز کرد.[۴]

او در سال ۲۰۱۵ مدال برنز جام یادگار را کسب کرد. وی سپس در همان سال ۲۰۱۵ در شهر باکو در کشور آذربایجان و در رقابت‌های جام حیدر علیف باکو در وزن ۶۹ کیلوگرم مقام سوم را کسب کرد و به مدال برنز دست یافت. عفیفی در سال ۱۳۹۲ به تیم ملی دعوت شد[۵] و تا سال ۱۳۹۸ نماینده ایران در وزن ۶۹ و ۷۷ کیلوگرم در رقابت‌های جهانی و آسیایی بود.[۶]

فعالیت‌های ورزشی[ویرایش]

قهرمانی جوانان آسیا ۲۰۱۸[ویرایش]

شایان عفیفی در سال ۲۰۱۸ همراه کاروان تیم ملی کشتی ایران راهی کشور هند شد. وی در این دور از مسابقات نماینده کشتی فرنگی ایران در وزن ۷۷ کیلوگرم بود.[۷][۸]

عفیفی در دور اول مسابقات به مصاف بیک توردیف کشتی‌گیر قرقیزستانی رفت و او را با نتیجهٔ ۴ بر ۰ شکست داد.[۹] عفیفی در دور دوم به یاماساکی شوما نمایندهٔ ژاپن در این دور از رقابت‌ها برخورد و یاماساکی رو با نتیجهٔ ۱۰ بر صفر شکست داد و راهی فینال این دست از رقابت‌ها شد.[۱۰] وی در فینال به مصاف کشتی‌گیری از کشور هند به نام ساجان رفت و با نتیجهٔ ۳ بر ۰ مغلوب حریف هندی خود شد و مدال نقره دریافت کرد.[۱۱][۱۲]

جام حیدر علیف باکو ۲۰۱۵[ویرایش]

شایان عفیفی در سال ۲۰۱۵ در رقابت‌های جام حیدر علیف کشور باکو در وزن ۶۹ کیلوگرم شرکت کرد و به عنوان نمایندهٔ کشور ایران در این رقابت‌ها به مقام سوم رسید و مدال برنز را کسب کرد.

جام شاهد ۲۰۱۸[ویرایش]

شایان عفیفی در مسابقات بین‌المللی کشتی جوانان جام شاهد ۲۰۱۸ در وزن ۷۷ کیلوگرم نمایندهٔ کشور ایران بود. وی در این دور از مسابقات تمامی حریفان خود را شکست داد و سکوی نخست و مدال طلا را از آن خود کرد.

افتخارات[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

شایان عفیفی در اینستاگرام

منابع[ویرایش]

  1. «انتخاب "شایان عفیفی" به تیم ملی کشتی فرنگی برای مسابقات آسیایی و جهانی». صدای میانه. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  2. «مدال نقره بر گردن کشتی‌گیر میانه‌ای». خبرگزاری ایلنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  3. "AFIFI Shayan Hossein profile page". uww.org (به انگلیسی). Retrieved 2021-09-21.
  4. سایت)، سعید سلیمانی (مدیر. «دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه - کدام قهرمانان ورزشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه تحصیل می‌کنند؟». دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  5. «دعوت کشتی‌گیر آذربایجان شرقی به اردوی تیم ملی». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۸-۰۹-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  6. «دعوت از شایان عفیفی کشتی‌گیر میانه ای جهت حضور در اردوی تیم ملی». شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  7. «برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا؛ تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران عازم هند شد». PANA.IR. ۲۰۱۸-۰۷-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  8. «روزنامه وطن امروز». www.vatanemrooz.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  9. «کشتی فرنگی قهرمانی جوانان آسیا؛ همه نماینده‌های ایران فینالیست شدند». PANA.IR. ۲۰۱۸-۰۷-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  10. «ناصرپور، معروف‌خانی، ساروی و میرزازاده به مدال طلا دست یافتند/ عفیفی صاحب مدال نقره شد». ایسنا. ۲۰۱۸-۰۷-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  11. «کسب مدال نقره مسابقات کشتی فرنگی جوانان آسیا از سوی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی میانه». خبرگزاری آنا. ۲۰۱۸-۰۷-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  12. سایت)، سعید سلیمانی (مدیر. «دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه - کسب مدال نقره مسابقات کشتی فرنگی جوانان قهرمانی آسیا از سوی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه». دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  13. «مدال نقره کشتی فرنگی قهرمانی آسیا بر گردن کشتی‌گیر میانه‌ای». ایسنا. ۲۰۱۸-۰۷-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  14. 10 (۲۰۱۸-۰۷-۱۸). «تیم کشتی فرنگی جوانان ایران قهرمان آسیا شد». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  15. «دعوت کشتی‌گیر آذربایجان شرقی به اردوی تیم ملی». نگاه آذربایجان. ۲۰۱۸-۰۹-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  16. «Magiran | روزنامه کیهان (1397/10/27): اعلام برنامه رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی /نخستین آزمون بنا و شاگردانش در اندیمشک». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  17. «تیم ملی ایران قهرمان رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان جهان شد». snn.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.