سید روح‌الله صدرالساداتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید روح‌الله صدرالساداتی
زادهٔ۱۳۶۲ (۴۱ ساله)
یزد
محل زندگیقم
ملیت ایرانی
تحصیلاتدرس خارج
پیشهمدرس حوزه
شناخته‌شده برایکنشگری سیاسی
عدالت‌طلبی[۱]
کارهای برجستهنماینده دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری
مکتبعرفان اسلامی
خویشاوندانسید محمدرضا مدرسی یزدی (پدر خانم)
سید مهدی صدرالساداتی (برادر)[۲][۳]

سید روح‌الله صدرالساداتی (زاده ۱۳۶۲ در یزد) نمایندهٔ استان هرمزگان در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری است.

تحصیل[ویرایش]

صدرالساداتی متولد قم است و تحصیلات خود را در حوزهٔ علمیهٔ قم زیر نظر افرادی از جمله سید محمدرضا مدرسی یزدی و سید محمود هاشمی شاهرودی تا مرحله اجتهاد گذرانده‌است.[۵][۶]

مجلس خبرگان[ویرایش]

او ابتدا از حوزهٔ انتخابیه استان یزد نامزد شده بود ولی سپس حوزهٔ خود را به استان هرمزگان تغییر داد. در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری وی با غلبه بر غلامعلی نعیم‌آبادی، نماینده وقت هرمزگان و امام جمعه وقت بندرعباس، به مجلس خبرگان رهبری راه یافت و تبدیل به جوان‌ترین عضو این مجلس شد.

مفقودی[ویرایش]

در ۱۳ شهریور ۱۳۹۸، خبر مفقودی سید روح‌الله صدرالساداتی به همراه سه نفر دیگر از جمله دو برادرش، جنجال آفرید.[۷][۸] این افراد قصد حرکت به سمت فرودگاه و سفر به بندرعباس را داشته‌اند ولی این سفر هرگز انجام نشد و آن‌ها نزدیک به سه روز مفقود بودند. در این مدت، فرضیه‌های مختلفی از جمله دستگیری توسط نیروهای امنیتی، ربایش و اختفای اختیاری مطرح شد.[۸][۹] پس از مفقود شدن او و همراهانش، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری،[۱۰] محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی[۱۱] و بهرام سرمست استاندار قم از پیگیری موضوع خبر دادند.[۱۲] دادگاه ویژه روحانیت و سخنگوی قوه قضائیه، هر گونه بازداشت صدرالساداتی را تکذیب کردند.[۱۳]

امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس اعلام کرد آن‌ها در قم هستند و زندگی عادی خودشان را دارند![۱۴] مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد آن‌ها به خواست خودشان در یک خانه در قم مخفی شده‌اند و تلفن‌های خود را خاموش کرده‌اند و هر گونه برخورد قضائی را تکذیب کرد.[۱۵][۱۶] مطابق گزارش‌ها همسر او پس از گم شدن صدرالساداتی به پلیس مراجعه کرد اما از آنها پاسخ شنیده که موارد امنیتی ربطی به فرماندهی انتظامی ندارد.[۱۶]

سرانجام پس از سه روز، سید مهدی صدرالساداتی، برادر سید روح‌الله صدرالساداتی در صفحه اینستاگرام خود ضمن تکذیب صحبت‌های نمایندگان قم در مجلس، اظهار کرد که نه در قم مشغول زندگی عادی خود است و نه در اختفا به سر می‌برد.[۱۷]

پس از این حادثه، سید روح‌الله صدرالساداتی در بیانیه‌ای از تهدید به مرگ در صورت انجام این سفر، ممانعت از برگزاری کلاس‌های درس، تهمت و شایعه‌پراکنی، فشار و تهدید خانواده و دوستان، تهدید به دستگیری و زندان و ممانعت از سخنرانی توسط نیروهای امنیتی به‌شدت گلایه کرد.[۱۸] وی گفت که بارها توسط اطلاعات سپاه تهدید به مرگ شده و بابت همین نیز تصمیم گرفته به جای سفر به حوزه انتخابی اش به جای خلوتی دور از انظار برود.[۱۹]

منابع[ویرایش]

  1. «گزارش| برادران «صدرالساداتی» کیستند؟ چه ارتباطی با «غفار عباسی» دارند؟ - اخبار سیاسی - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۶.
  2. https://www.radiofarda.com/a/commentary-on-sadrossadati-case-and-anti-corruption-in-Iran/30167167.html
  3. «گزارش| برادران «صدرالساداتی» کیستند؟ چه ارتباطی با «غفار عباسی» دارند؟ - اخبار سیاسی - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۶.
  4. «گزارش| برادران «صدرالساداتی» کیستند؟ چه ارتباطی با «غفار عباسی» دارند؟ - اخبار سیاسی - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۶.
  5. «دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری-سید روح‌الله صدرالساداتی».
  6. https://kayhan.london/fa/1398/06/16/صدرالساداتی‌ها-پیدا-شدند؛-فشار-یا-ماج
  7. Welle (www.dw.com)، Deutsche. «"گم شدن برادران صدرالساداتی"؛ سناریوی تخیلی یا امنیتی؟ | DW | 06.09.2019». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۸.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ www.asriran.com https://www.asriran.com/fa/news/687784/ماجرای-مبهم-برادران-صدرالساداتی. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۸. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  9. «یک منبع مطلع به تسنیم: ربایش برادران صدرالساداتی منتفی است/ احتمال اختفای اختیاری- اخبار سیاسی - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۸.
  10. «اطلاعیه مجلس خبرگان در پی مفقود شدن حجت‌الاسلام صدرالساداتی». خبرآنلاین. ۲۰۱۹-۰۹-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۸.
  11. «روایت توئیتری محمود صادقی از پیگیری وضعیت گم شدن عضو مجلس خبرگان و برادرش». خبرآنلاین. ۲۰۱۹-۰۹-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۸.
  12. www.tabnak.ir https://www.tabnak.ir/fa/news/922163/واکنش-استاندار-قم-به-مفقود-شدن-صدرالساداتی‌ها. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۸. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  13. «دادگاه ویژه روحانیت بازداشت روح‌الله صدرالساداتی، عضو مجلس خبرگان، را تکذیب کرد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۸.
  14. «نماینده قم: برادران ⁧صدرالساداتی در قم هستند و زندگی عادی خودشان را دارند». ایسنا. ۲۰۱۹-۰۹-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۸.
  15. «ذوالنوری: صدرالساداتی‌ها با تصمیم خودشان به قم بازگشته‌اند». مشرق نیوز. ۲۰۱۹-۰۹-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۸.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ «ماجرای-گم-شدن-سید-روح‌الله-صدرالساداتی-عضو-مجلس-خبرگان-رهبری».
  17. رویداد24، پایگاه خبری، تحلیلی (۱۳۹۸/۰۶/۱۶–۰۰:۴۳). «صدرالساداتی روحانی معروف اینستاگرامی پیدا شد + عکس». fa. دریافت‌شده در 2019-09-08. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  18. «بیانیهٔ زنده صدرالساداتی: خودمان موبایل را خاموش کردیم | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۱۳۹۸-۰۶-۱۶T20:04:52+00:00. دریافت‌شده در 2019-09-08. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  19. Welle (www.dw.com)، Deutsche. «صدرالساداتی: اطلاعات سپاه بارها به مرگ تهدیدم کرد | DW | 08.09.2019». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۰۸.