سید رحیم توکل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید رحیم توکل
نماینده مجلس خبرگان رهبری
دوره پنجم و منتخب ششم
آغاز به کار
۴ خرداد ۱۳۹۵
حوزه انتخاباتیاستان مازندران
اکثریت۴۸۸٬۸۱۷
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۳۱ (۷۲ ساله)
ایران
ملیتایرانی
پیشهسیاستمدار
تخصصمجتهد

سید رحیم توکل (متولد ۱۳۳۱)، فقیه و نمایندهٔ استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری است.[۱] وی نخستین بار در انتخابات سال ۱۳۹۴ به این سمت برگزیده شد.

وی دیپلم طبیعی را در شهر بابل گذرانده و در سال ۱۳۵۱ تحصیلات حوزوی را در شهر قم آغاز کرد. پس از تحصیلات مقدماتی و سطح در سال ۱۳۵۹ درس خارج را آغاز و در سال ۱۳۶۸ اجتهاد خود را از میرزاهاشم آملی و حسین مظاهری دریافت کرد. وی برای آشنایی با دیدگاه‌ها در دروس بعضی مراجع دیگر نیز شرکت داشته و از سال ۱۳۷۶ درس خارج فقه و اصول خود را آغاز کرد.[۲]

سید رحیم توکل در نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری (۱۳۹۴)، در حوزه استان مازندران، با کسب ۴۸۸٬۸۱۷ رأی از مجموع ۱۶۱۸۲۶۳ رأی در جایگاه چهارم پس از صادق لاریجانی، نورالله طبرسی و علی معلمی وارد دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری شد.

وی از علاقه‌مندان به ورزش کونگ فو است.[۳] محمد جواد اکبرین داماد او بود که در سالیان گذشته با بی احترامی به شان این عالم از ایران فرار کرد و با یکی از کارمندان شبکه bbc ازدواج کرد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. «روحانی کنگ فو کار وارد خبرگان شد (+عکس)». عصر ایران. ۲۰۱۶-۰۲-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۲-۲۹.
  2. https://hawzah.net/fa/Mostabser/View/63632/توکل،-سید-رحیم
  3. http://haraznews.com/118700/حرکات-رزمی-آیت-الله-توکلتصاویر-118700
  4. شخصیت نگار. ۲۰۱۰-۰۶-۰۴ https://web.archive.org/web/20170423012652/http://shakhsiatnegar.com/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%DA%A9%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ آوریل ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۲-۲۹. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)

پیوند بیرون[ویرایش]