سید حمید طبیبیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سید حمید طبیبیان (۳۱ تیر ۱۳۲۷ – ۷ خرداد ۱۴۰۱) نویسنده، مترجم، فرهنگ‌نویس و استاد بازنشستهٔ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. او برای ترجمهٔ فرهنگ لاروس برگزیدهٔ کتاب سال ایران شد.[۱][۲]

سیدحمید طبیبیان
زادهٔ۳۱ تیر ۱۳۲۷
دزفول، ایران
درگذشت۷ خرداد ۱۴۰۱ (۷۳ سال)
تهران، ایران
ملیتایرانی
پیشهنویسنده، مترجم، فرهنگ‌نویس
سال‌های فعالیت۱۳۵۲–۱۴۰۱

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی در سال ۱۳۲۷ در دزفول بود. وی تحصیلات ابتدایى و دبیرستان را در همان شهر به پایان رسانید و براى ادامه تحصیل راهى تهران شد.

فعالیت هنری[ویرایش]

وی در سال ۱۳۴۹ موفق به دریافت مدارک لیسانس  زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران شد. طبیبیان برای ادامه تحصیل رشته ادبیات عرب را برگزید و در سال ۱۳۵۲ مدرک کارشناسی ارشد گرفت. در سال ۱۳۷۰ با دفاع از رساله دکتری خود با عنوان‌ تکمله، تجدیدنظر و تصحیح انتقادی فرهنگ منتهی‌الارب به اخذ دانشنامه دکتری زبان و ادبیات عرب نایل آمد و از سال ۱۳۵۴ در استخدام مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگستان ادب و هنر سابق درآمد.

وى در طى دوران تحصیل دانشگاهى، از محضر درس اساتید فراوانى بهره برد که از جمله آن‌ها مى‌توان به دکتر سیدعلى موسوى مدرس بهبهانى و دکتر سیدجعفر سجادى اشاره نمود.

از طبیبیان کتاب‌های متعددی در قالب تألیف و ترجمه به یادگار مانده‌است که از جمله آن‌ها فرهنگ عربی و فارسی لاروس است که به عنوان کتاب برگزیده سال نیز انتخاب شده است.

منابع[ویرایش]

  1. «طبیبیان، سید حمید».
  2. «سید حمید طبیبیان برگزیده جایزه کتاب سال، درگذشت». ایرنا.