سفر به دیگر سو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سفر به دیگر سو
آلبوم زنده از
انتشار۱۹۹۸
ژانر سنتی
زبانفارسی
ناشرسروش

آلبوم سفر به دیگر سو، «ضبط اجرای زندهٔ واشینگتن» یادوارهٔ «شمس تبریزی» در سال ۱۹۹۸ میلادی با آواز و آهنگسازی شهرام ناظری و نوازندگی و تنظیم گروه دستان است که بر روی اشعاری از مولانا اجرا شده و توسط «انتشارات سروش» منتشر شده‌است. شهرام ناظری این آلبوم را نزدیکترین اثر به طرز فکری خود می‌داند.

توضیح اثر[ویرایش]

ترکیب کلی این اثر بر اساس نگرش و جهان‌بینی عارف بزرگ قرن هفتم، شمس تبریزی پی‌ریزی شده‌است. همان طرز تفکری که به عنوان «خط سوم» شالوده «عرفان ایرانی» را تشکیل می‌دهد و عارفان و فلاسفه بزرگ ایران طی هزاره اخیر پیوسته از آن سخن گفته‌اند و خود مولانا در این باره گفته‌است:

این جهان وان جهان مرا مطلبکاین دو گم شد در آن جهان که منم

موسیقی و لحن این اثر با آنچه پیش از این از اساتید به جای مانده بود و لحن آوازخوانی «دوره قاجار» متفاوت است. چون با ادای لحن‌های خوانده به مقصود خود نمی‌رسید، بنابراین لحن آوازخوانی به دور از تکرار و تقلیدهای متداول خود را به فرهنگ شعر «مولانا» که همان عرفان حماسی ایران است نزدیک نموده‌است.

سعی شده‌است برخورد سازها و آواز و هماهنگی آن‌ها با توجه به جوهره «موسیقی سنتی» به الگوی ساختاری شعر عرفانی ایران شبیه باشد، در این اثر، اشعار، پویاترند در نتیجه تحریرها نیز حرکت بیشتری دارند و برخی مواقع به صورت کاملاً ریتمیک ادا می‌شوند. دلیل انتخاب نام سفر به دیگر سو این است که:

اعضای گروه در بازآفرینی این اثر سفری را به همراه یکدیگر آغاز می‌کنند که با حالاتی از آرامش و «مراقبه» همراه می‌شود و به تدریج به اوج خود که همان شور و «سماع» است می‌رسد.

سازندگان این اثر[ویرایش]

نوازندگان گروه دستان:

فهرست[ویرایش]

  1. در عاشقی پیچیده‌ام ساختهٔ شهرام ناظری
  2. ساز و آواز
  3. گروه نوازی با آواز
  4. آب حیات عشق ساختهٔ شهرام ناظری

بخشی از شعر این اثر:

آب حیات عشق را در رگ ما روانه کنآینه صبوح را ترجمه شبانه کن
ای پدر نشاط نو در رگ جان ما بروجام فلک نمای شو وز دو جهان کرانه کن
ای خردم شکار تو تیر زدن شعار توشست دلم به دست کن جان مرا نشانه کن

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]