سراب سیاه‌پوش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سراب سیاه‌پوش
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانلرستان
شهرستانسلسله
بخشبخش مرکزی
دهستانهنام
نام محلیسیپوش
نام‌های دیگردمبیخِرو
نام‌های قدیمیدم بیغُران
مردم
جمعیت۲۲۲ نفر
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۷۰۰

سراب سیاه‌پوش، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سلسله در استان لرستان ایران است. این روستا در ۵ کیلومتری جاده الشتر-خرم‏ آباد، بر روی یک تپه‌ی تاریخی واقع شده است. آب و هوای این منطقه، خنک و معتدل بوده و چشمه‌های زیبایی که از دل این روستا می‌جوشد، منظره زیبا و دلنشینی به آن داده است. زبان مردم این روستا لکی بوده و در این زبان، چشمه را سراب می‌گویند که به همین دلیل، این روستا سراب سیاهپوش نامگذاری شده است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان هنام قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۲ نفر (۵۱خانوار) بوده‌است.

تاریخچه[ویرایش]

نام قدیمی این روستا دُم بیخِرو بوده که در قدیمی ترین سند بجا مانده بصورت دم بداو غُران کتابت شده است. در فرهنگ لغت دهخدا، غران به مردمان نیکو و کریم افعال معنا گردیده است. همچنین بِدو یا بداو به معنای صحرا و بادیه آمده است. در زبان لکی، حاشیه یا کناره را دم می‌گویند.

مشاهیر[ویرایش]

مردمان این دیار همواره از جایگاه فرهنگی اجتماعی ممتازی در منطقه برخوردار بوده و شخصیت‏ های برجسته‏ فراوانی از ایشان به یادگار مانده است. شخصیت‌هایی مانند ملاحقعلی و ملاعوضعلی از شاعران نامدار قرن دوازدهم هجری، میرزاحسین سیاهپوش ملقب به بنان الملک از سران بنام سلسه در عصر قاجار، شهید عبدالحسین مبشر از روحانیون برجسته و موثر در راهبری نهضت اسلامی در لرستان، عبدالمجید بنان شهردار سال‏های پیش از انقلاب خرم‏ آباد و فرزندش دکتر هوشنگ بنان از اطبای بنام لرستان، تقی سیاهپوش متخلص به ناظر از شاعران برجسته‏ استان در سال‏های پس از انقلاب، ایمان سیاهپوش رئیس اداره فرهنگ استان لرستان و همچنین زادگاه شهیدان محمدرحیم احمدی و آقارضا ملکشاهی از شهدای ۸ سال دفاع مقدس و بسیاری شخصیت‏ های برجسته‏ دیگر بوده است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.