سامسونگ گلکسی سری آ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سامسونگ گلکسی سری آ
شناخته‌شده به‌عنوانA سری / گلکسی A / گلکسی آلفا
توسعه‌دهندهسامسونگ الکترونیک
گونهتلفن هوشمندها و تبلت
تاریخ انتشار۳۱ اکتبر ۲۰۱۴؛ ۹ سال پیش (۲۰۱۴-31}})
سامانه روی تراشه

سری سامسونگ گلکسی A مجموعه ای از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های میان رده است که توسط سامسونگ الکترونیکس به عنوان بخشی از خط تولید گلکسی تولید می‌شوند. اولین مدل از این سری، نسل اول گلکسی آلفا بود که در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۴ عرضه شد.

پس از معرفی سری گلکسی آ در سال ۲۰۱۷، سامسونگ اعلام کرد که امیدوار است تا ۲۰ میلیون گوشی هوشمند سری گلکسی A را بفروشد و مشتریان اروپا، آفریقا، آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین را هدف قرار دهد.[۱]

از سال ۲۰۲۰، اکثر مدل‌های سری گلکسی A در اکثر کشورها در دسترس هستند. Galaxy Tab A نیز بخشی از سری A است و در اکثر کشورها نیز موجود است.[۲]

نام "Galaxy A" برای اولین بار در Samsung SHW-M100S ظاهر شد که در سال ۲۰۱۱ به‌طور انحصاری برای بازار کره جنوبی منتشر شد و با نام Samsung Anycall Galaxy A شناخته می‌شود.[۳] این یک دستگاه میان رده بود و بسیار پایین‌تر از پرچمدار سامسونگ گلکسی اس قرار داشت.[۴]

جدول زمانی[ویرایش]

خط سیر زمانی انتشار
۲۰۱۴سامسونگ گلکسی آلفا
۲۰۱۵سامسونگ گلکسی آ (۲۰۱۵)
۲۰۱۶سامسونگ گلکسی آ (۲۰۱۶)
۲۰۱۷سامسونگ گلکسی آ (۲۰۱۷)
۲۰۱۸سامسونگ گلکسی آ (۲۰۱۸)
۲۰۱۹سامسونگ گلکسی Ax0
۲۰۲۰سامسونگ گلکسی Ax1
۲۰۲۱سامسونگ گلکسی Ax2
۲۰۲۲سامسونگ گلکسی Ax3
۲۰۲۳سامسونگ گلکسی Ax4
۲۰۲۴سامسونگ گلکسی Ax5
سامسونگ گلکسی A51 از نمای جلو.

سری سامسونگ گلکسی آلفا و A (2015)[ویرایش]

سامسونگ گلکسی آلفا در ۱۳ اوت ۲۰۱۴ معرفی و در سپتامبر ۲۰۱۴ عرضه شد. گلکسی آلفا اولین گوشی هوشمند سامسونگ است که دارای قاب فلزی و مواد درجه یک تر است، اگرچه ظاهر فیزیکی باقی مانده آن هنوز شبیه مدل‌های قبلی مانند سامسونگ گلکسی اس۵ است. همچنین از کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۰۱ یا سیستم روی تراشه جدید اگزینوس ۵۴۳۰ سامسونگ استفاده می‌کند که اولین سیستم روی تراشه موبایلی است که از فرایند تولید ۲۰ نانومتری استفاده می‌کند. با این حال، گلکسی آلفا نقدهای متفاوتی دریافت کرد: اگرچه به دلیل کیفیت ساخت و طراحی بالاتر آن در مقایسه با ساختار پلاستیکی کاربردی مدل‌های قبلی گلکسی تحسین شد، این دستگاه به دلیل مشخصات متوسط آن در مقایسه با گلکسی S5 پرچمدار مورد انتقاد قرار گرفت. به دلیل عدم مقاومت در برابر آب، صفحه نمایش با وضوح پایین‌تر (720p در مقابل 1080p) و عدم وجود اسلات MicroSD برای ذخیره‌سازی قابل ارتقا. آلفا همچنین با قیمتی بسیار بالا برای چیزی که برخی آن را یک گوشی هوشمند میان رده می‌دانستند، عرضه شد[۵][۶][۷]

سامسونگ گلکسی تب A[ویرایش]

در مارس ۲۰۱۵، سامسونگ سری گلکسی تب A را با نمایشگرهای ۸٫۰ اینچی و ۹٫۷ اینچی، قلم S Pen و همچنین برنامه‌های از پیش بارگذاری شده سامسونگ معرفی کرد. ویژگی S Pen در سری Galaxy Tab A، اولین دستگاه گلکسی سامسونگ را می‌سازد که به قلم سامسونگ خارج از سری Note مجهز شده‌است.

سری Samsung Galaxy A (2016)

ویژگی‌های جدیدی در سری گلکسی A 2016 معرفی شد که شامل بدنه فلزی و شیشه‌ای، NFC که از Samsung Pay پشتیبانی می‌کند، ویژگی شارژ سریع تطبیقی سامسونگ و افزایش عمر باتری را شامل می‌شود. سری گلکسی A (2016) بسیار شبیه به گلکسی اس ۶ و گلکسی نوت ۵ هستند که به ترتیب در آوریل ۲۰۱۵ و اوت ۲۰۱۵ عرضه شدند.

سامسونگ گلکسی سری آ (۲۰۱۷)[ویرایش]

در ژانویه ۲۰۱۷، سامسونگ از نسخه ۲۰۱۷ سری گلکسی A رونمایی کرد. ویژگی‌های جدید بهبود یافته عبارتند از: دوربین ۱۶ مگاپیکسلی جلو و عقب، صفحه نمایش شیشه ای سه بعدی (مشابه سامسونگ گلکسی اس۶ edge+، سامسونگ گلکسی نوت ۵ و سامسونگ گلکسی اس۷)، سنسور فشارسنج و ژیروسکوپ و گواهی IP68 برای آب و گرد و غبار.

طراحی جدید این سری بسیار شبیه به گلکسی S7 و S7 Edge است که در مارس ۲۰۱۶ منتشر شد[۸][۹] این سری از سه مدل گلکسی A3، گلکسی A5 و گلکسی A7 تشکیل شده‌است. این آخرین سری گلکسی A بود که از رابط کاربری تاچ‌ویز استفاده کرد.

سامسونگ گلکسی سری آ (۲۰۱۸)[ویرایش]

سری گلکسی آ ۲۰۱۸ بسیاری از ویژگی‌های سطح بالا را برای اولین بار در مجموعه گلکسی A معرفی می‌کند، از جمله دوربین چند لنز، نمایشگر بی‌نهایت، شارژ سریع تطبیقی، گواهی IP68 و طراحی اصلاح‌شده. این سری از رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس برگرفته از سامسونگ گلکسی اس۸ و سامسونگ گلکسی نوت ۹ استفاده می‌کند. این سری شامل هفت مدل است: سامسونگ گلکسی آ۶، سامسونگ گلکسی آ۶+، سامسونگ گلکسی A7 (2018)، سامسونگ گلکسی A8 (2018)، سامسونگ گلکسی A8 (2018)، Galaxy A8 Star و سامسونگ گلکسی A9 (2018).

سامسونگ گلکسی سری Ax0[ویرایش]

سامسونگ سری گلکسی آ ۲۰۱۹ را در فوریه ۲۰۱۹ با سری گلکسی M معرفی کرد. سری گلکسی M برخلاف تمام مدل‌های قبلی، خط بندی به نامنامه دو رقمی جدید تغییر می‌کند که برای اولین بار در گلکسی S10 معرفی شد.[۱۰]

این سری شامل گلکسی A2 Core, گلکسی A10e, گلکسی A10, گلکسی A10s, گلکسی A20, گلکسی A20s, گلکسی A30,[۱۱] گلکسی A30s, گلکسی A40, گلکسی A40s, گلکسی A50, گلکسی A50s, گلکسی A60, گلکسی A70, گلکسی A70s, گلکسی A80 و گلکسی A90 می‌شد.[۱۲]

سامسونگ گلکسی سری Ax1[ویرایش]

سامسونگ سری ۲۰۲۰ گلکسی A را چند ماه پس از انتشار رفرش میان نسلی سری ۲۰۱۹ (آنهایی که پسوند "s" دارند) معرفی کرد. این سری ویژگی‌های جدیدی مانند طراحی هندسی، SoCهای جدیدتر و سریع‌تر (در مقایسه با نسل قبلی خود)، نمایشگر سوراخ‌دار (در برخی از دستگاه‌ها) و افزایش رم و گزینه‌های ذخیره‌سازی را به همراه داشت. این سری شامل یازده مدل است - گلکسی A01 Core, گلکسی A01،[۱۳] سامسونگ گلکسی آ۱۱، گلکسی A21، سامسونگ گلکسی آ۲۱ اس، سامسونگ گلکسی آ۳۱، گلکسی A41، سامسونگ گلکسی آ۵۱، سامسونگ گلکسی آ۷۱،[۱۴] گلکسی A51 5G و گلکسی A71 5G. گلکسی A01 Core دومین مدل فوق‌العاده اقتصادی در سری گلکسی A بود، اولین مدل گلکسی A2 Core 2019 بود.

سامسونگ گلکسی سری Ax2[ویرایش]

سامسونگ سری گلکسی A 2021 را در سپتامبر ۲۰۲۰ معرفی کرد. این سری گزینه‌های حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی، ارتقای دوربین‌های مختلف، تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر در مدل‌های سطح بالاتر و 5G را در طیف وسیع‌تری از مدل‌ها افزایش داده‌است که برخی از آن‌ها دارای صفحه نمایش بزرگ‌تری نسبت به همتایان LTE هستند.

این سری در حال حاضر شامل دوازده مدل است که شامل گلکسی A02، گلکسی A02s، گلکسی A12 ، گلکسی A22، گلکسی A22 5G، سامسونگ گلکسی آ۳۲، سامسونگ گلکسی آ۳۲ 5G، سامسونگ گلکسی آ۴۲ ۵جی، سامسونگ گلکسی آ۵۲، سامسونگ گلکسی آ۵۲ 5G و سامسونگ گلکسی آ۷۲ است.

سامسونگ گلکسی سری Ax3[ویرایش]

سامسونگ سری گلکسی آ ۲۰۲۲ را در اوت ۲۰۲۱ معرفی کرد. این سری در حال حاضر از نه مدل یا احتمالاً بیشتر بسته به کشور یا منطقه تشکیل شده‌است. که شامل Galaxy A03 Core، سامسونگ گلکسی آ۰۳، سامسونگ گلکسی آ۰۳اس، سامسونگ گلکسی آ۱۳، سامسونگ گلکسی آ۱۳ 5G، سامسونگ گلکسی آ۲۳، سامسونگ گلکسی آ۲۳ 5G، سامسونگ گلکسی آ۳۳ ۵جی، سامسونگ گلکسی آ۵۳ ۵جی، سامسونگ گلکسی آ۷۳ ۵جی است.

سامسونگ گلکسی سری Ax4[ویرایش]

سامسونگ سری ۲۰۲۳ گلکسی A را در سال ۲۰۲۲ معرفی کرد. این سری در حال حاضر از نه مدل یا احتمالاً بیشتر بسته به کشور یا منطقه تشکیل شده‌است. این سری شامل گلکسی A04e، گلکسی A04، گلکسی A04s، سامسونگ گلکسی آ۱۴، سامسونگ گلکسی آ۱۴ ۵جی، گلکسی A24، گلکسی A34 5G، گلکسی A54 5G است.

منابع[ویرایش]

  1. "Shipment goals for new Samsung Galaxy A and J series revealed". PhoneArena. 9 January 2017. Retrieved 2 July 2017.
  2. "Samsung Galaxy Tab A8 10.5 (2021) - Full tablet specifications". GSMArena. Retrieved 23 June 2022.
  3. "Samsung Anycall Galaxy A SHW-M100S". gsmchoice.com. Retrieved 20 October 2020.
  4. "Samsung M110S Galaxy S - Full phone specifications". GSMArena. Retrieved 23 June 2022.
  5. "Samsung ditches all-plastic design with metal Galaxy Alpha". The Verge. 13 August 2014. Retrieved 16 August 2014.
  6. معرفی محصولات سامسونگ گلکسی سری آ. «شوجی ایران». دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۰-۰۴.
  7. "Lollipop update rolling out for Samsung Galaxy Alpha". GSMArena.com. Retrieved 12 May 2016.
  8. "Samsung Galaxy A 2017 Series Set to Launch on January 5". 29 December 2016.
  9. "Samsung Introduces Stylish, Powerful and Practical Galaxy A (2017) with Enhanced Camera". news.samsung.com.
  10. "Samsung Galaxy A30 and Galaxy A50 review". phonearena.com. 5 June 2020.
  11. "Samsung Galaxy A30 review". GSMArena.com. 24 June 2019.
  12. "Samsung Galaxy A30 review". GSMArena.com. 24 June 2019.
  13. "Samsung Galaxy A01 quietly unveiled". GSMArena.com. Retrieved 17 December 2019.
  14. "Samsung Galaxy A51 & Galaxy A71 announced". GSMArena.com. Retrieved 17 December 2019.