سازمان سرمایه‌گذاری کویت

مختصات: ۲۹°۲۱′۵۲″ شمالی ۴۷°۵۸′۳۶″ شرقی / ۲۹٫۳۶۴۴۴°شمالی ۴۷٫۹۷۶۶۷°شرقی / 29.36444; 47.97667
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سازمان سرمایه‌گذاری کویت
نوعسازمان دولتی
بنا نهاده۱۹۵۳
دفتر مرکزیکویت کویت، استان عاصمه، کویت
مدیر عامل اجراییبدر السعد
رئیس هیئت مدیرهسالم عبدالعزیز الصباح
مجموع داراییافزایش ۵۹۲ $ میلیارد دلار (۲۰۱۹)
وبگاه

سازمان سرمایه‌گذاری کویت (به انگلیسی: Kuwait Investment Authority) سازمان دولتی و شرکت سرمایه‌گذاری کویتی است، که وظیفه مدیریت بر صندوق ذخیره ارزی کشور کویت را برعهده دارد و در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی و مدیریت سرمایه‌گذاری فعالیت می‌نماید.

سازمان سرمایه‌گذاری کویت در سال ۱۹۵۳ در پی اکتشاف نفت در کویت و با هدف مدیریت بر منابع مالی دولت کویت تأسیس شد.[۱] این سازمان هم‌اکنون با دارایی بیش از ۵۹۲ میلیارد دلار، در رتبه ششم از بزرگترین صندوق‌های ذخیره ارزی دولتی جهان قرار دارد.[۲]

سازمان سرمایه‌گذاری کویت دارای سهام در شمار زیادی از شرکت‌های چندملیتی می‌باشد، که برای نمونه می‌توان به: سیتی‌گروپ (۶٪)، مریل لینچ (۴٫۸٪)، دایملر آ گ (۷٫۶٪) و بی‌پی (۱٫۷٪) اشاره کرد. مقر اصلی این سازمان در شهر کویته، استان عاصمه قرار دارد و دفتر بین‌المللی آن نیز در شهر لندن، بریتانیا مستقر می‌باشد. رئیس هیئت مدیره سازمان سرمایه‌گذاری کویت، وزیر اقتصاد این کشور است و هیئت مدیره آن از وزیر انرژی، رئیس کل بانک مرکزی کویت، معاون وزیر اقتصاد و ۵ نفر کارشناس مرتبط تشکیل شده است.

منابع[ویرایش]

  1. "Kuwait Investment Authority". SWF Institute. Archived from the original on 21 March 2016. Retrieved 21 December 2013.
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۷ مه ۲۰۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]