زوریا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زوریا
پگاه
Zarya-Zarenitsa, Andrey Shishkin, 2013
نام‌های دیگرZaranitsa, Zarya, Zara, Zoryushka
رنگسرخ, طلایی, زرد, رُز
اطلاعات شخصی
خواهر و برادرخورشید (داژبوگ), ماه, زوزدا
همتایان
همتای یونانیائوس
همتای رومیآورورا
همتای هندواوشاس

زوریا (معنی تحت اللفظی: سپیده دم، پگاه؛ همچنین املاهای گوناگون دارد: زاریا ، زارا ، زورزا ، زارانیتسا ، زوریوشکا و...) یک چهره در فرهنگ عامه اسلاو است. زوریا یک تشخیص زنانه از سپیده‌دم و احتمالاً الهه مرتبط به آن بود. بسته به روایت، او ممکن است به عنوان یک موجود منحصر به فرد ظاهر شود که اغلب به آن "دوشیزه سرخ" یا دو یا سه خواهر در آن واحد گویند. اگرچه زوریا از نظر ریشه‌شناسی و واژگان با الهه سپیده دم پروتو-هندواروپایی <i id="mwFA">*H₂éwsōs</i> ارتباطی ندارد، اما در بیشتر خصوصیات با او مشترک است. او اغلب به عنوان خواهر خورشید ، ماه ، و زوزدا ، ستاره سحر شناخته می‌شود و گاه به شکل زهره تجسم می‌یابد. [۱] او در کاخ خورشید زندگی می کند، صبح دروازه را برای او باز می کنند تا بتواند در آسمان سفر کند، از اسب های سفیدش محافظت می کند، [الف] او همچنین به عنوان یک باکره در نظر گرفته می‌شد. [۳] در سنت اسلاوی شرقی همتای او زاگووری است که نماینده قوه‌ایست که یک فرد در عبادتش به آن متوسل می‌شود. [۴]

پانویس[ویرایش]

  1. Graves 1987, pp. 290–291.
  2. Peroš, Zrinka; Ivon, Katarina; Bacalja, Robert (2007). "More u pričama Ivane Brlić-Mažuranić". Magistra Iadertina. 2. doi:10.15291/magistra.880.
  3. Zarubin 1971, pp. 70–76.
  4. Toporkov 1995, p. 189.

منابع[ویرایش]

 

پیوند به بیرون[ویرایش]


خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «persian-alpha» وجود دارد، اما برچسب <references group="persian-alpha"/> متناظر پیدا نشد. ().