زنجیرآباد (میاندوآب)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زنجیرآباد (میاندوآب)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانآذربایجان غربی
شهرستانمیاندوآب
بخشبخش مرکزی
دهستانمرحمت‌آباد
مردم
جمعیت۵۸۷ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۴۵۶۳۹

زنجیرآباد (میاندوآب)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان میاندوآب در استان آذربایجان غربی ایران است. زنجیرآباد یکی از روستاهای شمال غربی میاندوآب و با فاصله ۱۳ کیلومتری از این شهر، در جنوب استان قرار گرفته‌است.[۲] زنجیرآباد کنار رودخانه پرآب سیمینه‌رود واقع شده و محل تلاقی روستاهای داش تپه، کانیه سر، ویس آقا و حاصل قوبی محسوب می‌شود.[۳] ورزش فوتبال و والیبال در این روستا قدمت زیادی دارد و زنجیرآباد به روستای کباب در روزهای جمعه معروف و مشهور است.[۵] و نیز زبان مردم زنجیرآباد، ترکی آذربایجانی و مذهب آن‌ها شیعه می‌باشد.

اکثر ساکنین زنجیرآباد با توجه به وجود زمینهای حاصل خیز به کشاورزی و دامداری و دامپروری مشغول می‌باشند و سهم قابل توجهی در تأمین نیازی‌های فراوردهای گوشتی در منطقه دارد.

زنجیرآباد در قدیم به برگزاری جمعه بازار در این روستا یکی از روستاهای پررونق در منطقه محسوب می‌شده‌است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان مرحمت‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹۰ نفر (۱۴۵خانوار) بوده‌است. طوایف بسیار قدیمی در این روستا زندگی می‌کنند که از جمله این طوایف می‌توان به طایفه امن لی، صادق لی، اسد لی، نوری، چوپانی، بعدلی، … اشاره کرد.

این روستا زادگاه شهید پرافتخار حاج یونس امانی از شهدای عرصه گمنامی می‌باشد. این روستا شهدای زیاد در عرصه‌های مختلف تقدیم این مرز و بوم نموده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.