پرش به محتوا

روزنامه دیلی‌استار (بنگلادش)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


The Daily Star
نوعروزنامه
قطعروزنامه قطع بزرگ
صاحب(ان) امتیازگروه ترنسکام
بنیانگذار(ان)سید محمدعلی
ویراستارمحفوظ آنام (ویرایشگر)
سید اشفق الحق (ویراستار)
آشا مهرین امین (ویرایشگر مشترک)
بنیان‌گذاری۱۴ ژانویه ۱۹۹۱؛ ۳۳ سال پیش (۱۹۹۱-14}})
زبانانگلیسی
دفتر مرکزی64–65, خیابان قاضی نذرالاسلام, داکا-1215
شمارگان29,450[۱]
وبگاه

دیلی استار ( به معنی ستاره روزانه) یک روزنامه انگلیسی زبان در بنگلادش است. این روزنامه را میتوان بزرگترین روزنامه انگلیسی زبان در این کشور دانست. [۲] این روزنامه توسط سید محمد علی در 14 ژانویه 1991 میلادی بنیان نهاده شد، زمانی که بنگلادش در حال گذار و احیای دموکراسی پارلمانی بود. [۳] [۴] این روزنامه به دلیل پوشش صریح خود از سیاست ، فساد و سیاست خارجی به شدت میان بنگلادشی ها محبوب شد. این روزنامه رکورددار فروش و تیراژ در بنگلادش محسوب می شود. این روزنامه به عنوان دارای "شهرت بخاطر صداقت روزنامه نگاری و دیدگاه های لیبرال و مترقی - نوعی نیویورک تایمز بنگلادشی" توصیف می شود. [۵]

محفوظ آنام سردبیر فعلی و ناشر روزنامه دیلی استار است. مالک دیلی استار، شرکت Mediaworld است که سهم عمده ای از آن متعلق به گروه ترنسکام است. [۶]

Star Business، نسخه تجاری این مقاله، بسیار محبوب است. این روزنامه از طریق وب سایت خود به خوانندگان بنگالی به صورت دیجیتالی خدمت رسانی میکند. این روزنامه در رسانه های اجتماعی و همچنین فضای مجازی ( برای مثال در فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب ) بسیار فعال است. همچنین مطالب خبری چند رسانه ای روزنامه به شکل گسترده از طریق کانال یوتیوب آن @TheDailyStarNews پیگیر و دنبال می شود.

تاریخ

[ویرایش]

در اواخر دهه 1980، برنامه هایی برای یک روزنامه انگلیسی زبان بزرگ در بنگلادش توسط سید محمدعلی و محفوظ آنام در بانکوک تایلند طراحی شد. علی پیشتر سابقه کار به عنوان سردبیر بانکوک پست در تایلند و استاندارد هنگ کنگ در هنگ کنگ بریتانیا را در کارنامه خود داشت. آنام در یونسکو کار می کرد که با علی همکاری کرد و روزنامه ای در بنگلادش بنیانگذاری شد. آنها از سرمایه‌داران برجسته بنگلادشی، از جمله عظیم الرحمان، ع. اس محمود، لطیف الرحمان ، آ. روف چودوری و شمس الرحمان کمک مالی دریافت کردند. [۷] این روزنامه در سال 1991 میلادی بنیانگذاری شد که همزمان با بازگشت استقلال بنگلادش و گذار این کشور به دموکراسی پارلمانی پس از 15 سال حکومت نظامی و حکومت ریاست جمهوری بود. دیلی استار به دلیل پوشش صریح و بی پرده خود از سیاست در بنگلادش، از جمله رقابت بین اتحادیه عوامی به رهبری شیخ حسینه و حزب ملی گرای بنگلادش (BNP) به رهبری خالده ضیا، محبوبیت شدیدی پیدا کرد. سپس این روزنامه به بزرگترین روزنامه انگلیسی زبان پرتیراژ بنگلادش تبدیل شد و به سرعت از دو رقیب دیگر خود، بنگلادش آبزرور و تعطیلات هفتگی پیشی گرفت. این روزنامه خوانندگان گسترده ای در میان شهروندان دو شهر داکا و چیتاگونگ دارد. بخش اعظمی از خوانندگان این روزنامه را نخبگان شهری، جامعه تجاری و جامعه دیپلماتیک بنگلادش تشکیل می دهند.

در سال 2007، محفوظ آنام، سردبیر روزنامه دیلی استار، ژنرال معین او احمد، فرمانده ارتش را به دلیل پیشنهاد اصلاحات سیاسی مورد انتقاد قرار داد و استدلال کرد که اظهار نظر کردن در مورد سیاست خارج از اختیارات فرمانده ارتش است. [۸] آنام در تفسیری پرخواننده با عنوان "این راهی برای تقویت دموکراسی نیست"، دولت موقت تحت حمایت ارتش را به دلیل دستگیری شیخ حسینه در سال 2007 مورد انتقاد قرار داد. [۹] در سال 2009، یک گزارش تحقیقی توسط روزنامه دیلی استار، طارق رحمان ، پسر خالده ضیا، نخست وزیر سابق و دستیاران نزدیک هاوا بابان را در حمله نارنجکی در داکا در سال 2004 دخیل دانست. [۱۰] طارق رحمان بعداً توسط دادگاه و پس از اثبات، به دلیل نقش داشتن در این حمله به حبس ابد محکوم شد. [۱۱] در سال 2015، دولت نخست وزیر شیخ حسینه همه آگهی های مناقصه و آگهی های دولتی در دیلی استار را به عنوان یک تاکتیک فشار به حالت تعلیق درآورد زیرا تبلیغات دولتی سهم قابل توجهی از درآمد را برای روزنامه ایجاد می کند. این تعلیق بعداً معلق شد. [۱۲] در سال 2021، تفسیر محفوظ آنام از ژنرال عزیز احمد ، فرمانده ارتش، به دلیل اظهارات جنجالی که در آن عزیز پیشنهاد کرد که انتقاد از فرمانده ارتش به منزله ی انتقاد از نخست وزیر شیخ حسینه قلمداد سود، انتقاد کرد. [۱۳] در 22 آوریل 2022، آنام تفسیری با عنوان "آیا واقعاً می توانیم یک انتخابات آزاد و عادلانه داشته باشیم" نوشت؟ که در آن او از پسرفت دموکراسی در بنگلادش ابراز تأسف کرد. [۱۴] در طول سال‌های 2022 و 2023، آنام مجموعه‌ای از مقالات در مورد اهمیت انتخابات آزاد و منصفانه، آزادی مطبوعات، قانون امنیت دیجیتال (که لغو شد)، نقش بوروکراسی، تاریخ سیاسی، احزاب سیاسی و کمیسیون انتخابات بنگلادش نوشت... [۱۵] [۱۶] [۱۷] [۱۸] [۱۹]

کارکنان

[ویرایش]

تنها دو سال پس از راه اندازی روزنامه، علی درگذشت و آنام جوانی که دستیار علی بود، رسما سردبیر روزنامه نوپا شد. به عنوان ویراستار و ناشر، آنام به طور گسترده برای هدایت استقلال ویراستاری روزنامه شناخته شده است. امور مالی توسط هیئت مدیره شش نفره هلدینگ Mediaworld Limited نظارت می شود. سید فهیم منعم سال ها مدیر عامل و سردبیر این روزنامه بود. [۲۰] منعم برای تضمین استقلال مالی کاغذ اعتبار داشت. پیش از انتخابات سراسری سال 2024، این روزنامه چندین روزنامه نگار و نویسنده هوادار حزب ملیگرای بنگلادش را استخدام کرد، موضع سرمقاله ای به شدت طرفدار حزب ملیگرا اتخاذ کرد و به شدت از اتحادیه عوامی لیگ انتقاد کرد. انتخابات در نهایت توسط ملی گرایان بایکوت شد و دلیل آن نبود فضای مساعد برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه بود. در سال 2023، آنام پس از مرگ روکیا افضل رحمان، رئیس هیئت مدیره یشین دیلی استار، در سال 2023 به عنوان رئیس هلدینگ دیلی استار منصوب شد. همچنین سید اشفق الحق که به مدت 31 سال هم در حوزه مدیریت و هم در اتاق خبر فعالیت داشت به عنوان سردبیر این روزنامه منصوب شد. آشا مهرین امین ، نوه نور الامین ، آخرین نخست وزیر بنگالی پاکستان، به عنوان سردبیر مشترک فعالیت می کند در حالی که اس اس پریتا رئیس بخش Op-Ed است که قبلاً توسط ظفر سبحان رهبری می شد. [۲۱] امین همچنان به اعمال نفوذ قابل توجهی بر تفسیرها و اپ-اد ویرایش ها ادامه می دهد. امین قبلاً ضمیمه مجله ستاره منقرض شده روزنامه را اداره می کرد. میزان الرحمن، رئیس عملیات، و تاج الدین حسن، مدیر ارشد بازرگانی، دو مدیر کلیدی دیگر روزنامه هستند.

جنجال ها

[ویرایش]

در سال های اخیر، این روزنامه از محدودیت های فزاینده آزادی رسانه در بنگلادش شکایت کرده است. [۲۲] همچنین این روزنامه با فشارهای گوناگونی از دولت روبرو شد که این فشارها در نهایت بر درآمدهای تبلیغاتی آن تأثیر گذاشت. [۱۲]

شکایت از اعضای عوامی لیگ و حزب ملی‌گرا

[ویرایش]

انجمن قلم ایالات متحده به شدت از شکایت های مطرح شده علیه محفوظ آنام، از جمله 83 شکایت و 30 مورد افترا جنایی توسط اعضا و حامیان عوامی لیگ (حزب حاکم) انتقاد کرد. [۲۳] در طول دولت حزب ناسیونالیست بنگلادش در دهه 2000، آنام با شکایت رهبران حزب ملیگرای بنگلادش برای افترا مواجه شد. او با ماتیور رحمان ، سردبیر روزنامه بنگالی پروتوم الو ، در پرونده های افترا که توسط صلاح الدین کوادر چاودوری تشکیل شده بود، متهم شد. وکالت آنام در دادگاه توسط کمال حسین صورت گرفته بود.

نشت اطلاعات اداره کل اطلاعات نیروها (DGFI)

[ویرایش]

در سال 2016، محفوظ آنام در یک میزگرد در ATN News صحبت کرد که دیلی استار داستان هایی را منتشر کرد که توسط سازمان اطلاعات نظامی اداره کل اطلاعات نیروها (DGFI) در طول وضعیت اضطراری تحت حمایت ارتش و دولت موقت در سال 2007 و 2008 به روزنامه داده شده بود. این داستان ها رهبران عوامی لیگ و زب ملیگرا را به فساد متهم کردند. [۲۴] پس از اعتراف آنام، مجموعه ای از شکایت ها علیه آنام تنظیم و روانه دادگاه شد.

مسدود شدن وبسایت

[ویرایش]

وبسایت این روزنامه در تاریخ 1 ژوئن 2018 پس از گزارش قتل فراقانونی اکرام الحق توسط اعضای گردان اقدام سریع برای مدت کوتاهی مسدود شد. [۲۵] این قتل زمانی رخ داد که مقتول در حال گفتگوی تلفنی با خانواده خود بود. کمیسیون تنظیم مقررات مخابرات بنگلادش (BTRC) هیچ توضیحی در مورد این مسدودسازی ارائه نداد.

کودک آزاری توسط کارکنان

[ویرایش]

در فوریه 2024، سید اشفق الحق، سردبیر اجرایی و همسرش تانیا کندوکر پس از تسلیم شدن به دادگاهی در داکا، پس از مرگ یک خدمتکار زن پانزده ساله در خانه خود در محمدپور تانا، به زندان فرستاده شدند. [۲۶] [۲۷] هاک و همسرش با اتهام کودک آزاری روبرو شدند. خدمتکار متوفی دختری نوجوان به نام پریتی اورنگ بود که به عنوان خدمتکار در خانه سردبیر اجرایی کار می کرد. اورنگ از خانواده کارگر باغ چای در ناحیه مولوی بازار است. تظاهراتی برای اجرای عدالت برای مرگ این دختر برگزار شد. [۲۸] [۲۹] این روزنامه به طور رسمی به دلیل بروز این حادثه عذرخواهی کرد. [۳۰]

انتشارات دیگر

[ویرایش]
پرونده:Star magazine.jpg
جلد 1 فوریه 2008

از ماه می 1996، دیلی استار هر جمعه یک مجله هفتگی با عنوان ستاره منتشر می کرد. آشا مهرین امین اولین سردبیر مجله بود و به مدت 18 سال به این سمت ادامه داد. [۳۱] ستاره آخر هفته ستاره شد. [۳۲] الیتا کریم از سال 2015 تا 2017 سردبیر این مجله بود. استار ویکند در 29 نوامبر 2019 انتشار خود را متوقف کرد، زیرا روزنامه دیلی استار برای انطباق با چشم‌انداز رسانه‌ای در حال تغییر حجم خود را کاهش داد. [۳۳]

همچنین ببینید

[ویرایش]

منابع

[ویرایش]
  1. দেশের ইংরেজি ভাষায় প্রকাশিত মিডিয়া তালিকাভুক্ত দৈনিক পত্রিকার প্রচার সংখ্যা ও বিজ্ঞাপন হার (PDF). dfp.portal.gov.bd (به بنگالی). Bangladesh Government. Archived (PDF) from the original on 2 October 2022. Retrieved 2 October 2022.
  2. Newspaper Trends: Bangladesh بایگانی‌شده در ۱۹ مارس ۲۰۰۹ توسط Wayback Machine, World Advertising Research Center.
  3. "Remembering Syed Mohammad Ali". The Daily Star. 17 October 2007. Archived from the original on 31 December 2013. Retrieved 28 December 2013.
  4. "SM Ali's World". Southbound.com.my. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 25 December 2016.
  5. "'Attempt to crush independent media' in Bangladesh". BBC News. 18 February 2016. Archived from the original on 27 August 2022. Retrieved 27 August 2022.
  6. "Welcome to Transcom". Transcom. Archived from the original on 3 December 2013.
  7. "Column by Mahfuz Anam: Snapshots from the past, thoughts for the future". The Daily Star (Opinion). 12 February 2021. Archived from the original on 27 August 2022. Retrieved 27 August 2022.
  8. "How can national interest be served best?". bdnews24.com. Archived from the original on 11 October 2022. Retrieved 11 October 2022.
  9. "This is no way to strengthen democracy". The Daily Star. 8 February 2016. Archived from the original on 11 October 2022. Retrieved 11 October 2022.
  10. "It was Hawa Bhaban plot". The Daily Star. 26 October 2009. Archived from the original on 11 October 2022. Retrieved 11 October 2022.
  11. Riaz, Ali (29 April 2022). "Bangladesh's Quiet Slide into Autocracy". Foreign Affairs. Archived from the original on 11 October 2022. Retrieved 11 October 2022.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ "Bangladeshi spies accused of blocking media adverts". Al Jazeera. Archived from the original on 17 August 2022. Retrieved 27 August 2022. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «aj7Oct2015» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  13. "Column by Mahfuz Anam: Some comments require clarification". The Daily Star. 19 February 2021. Archived from the original on 11 October 2022. Retrieved 11 October 2022.
  14. Anam, Mahfuz (2022-04-22). "Commentary by Mahfuz Anam: Can we really have a free and fair election?". The Daily Star (به انگلیسی). Retrieved 2024-02-20.
  15. "Mahfuz Anam". The Daily Star (به انگلیسی). 2015-02-01. Retrieved 2024-03-01.
  16. Anam, Mahfuz (2022-07-29). "CEC hits the nail on the head, but the wrong nail". The Daily Star (به انگلیسی). Retrieved 2024-03-01.
  17. Anam, Mahfuz (20 May 2022). "Column by Mahfuz Anam: Why are there so many laws against free media?". The Daily Star.
  18. Anam, Mahfuz (2023-01-27). "Column by Mahfuz Anam: Who runs the country?". The Daily Star (به انگلیسی). Retrieved 2024-03-01.
  19. Anam, Mahfuz (2024-02-02). "Column by Mahfuz Anam: Death of the opposition in parliament". The Daily Star (به انگلیسی). Retrieved 2024-03-01.
  20. "A Tribute To Syed Fahim Munaim". The Daily Star (به انگلیسی). 2016-08-02. Retrieved 2024-02-20.
  21. "State of Shock". Economic and Political Weekly. 14 March 2009.
  22. "Bangladesh Press Council: Is the protector turning into a 'predator'?". The Daily Star. 26 August 2022. Archived from the original on 27 August 2022. Retrieved 27 August 2022.
  23. "Bangladesh: Defamation Charges Against Editor Representative of Broader Attacks on Media". February 18, 2016. Archived from the original on 27 August 2022. Retrieved 27 August 2022.
  24. "Daily Star Editor Mahfuz Anam admits to publishing DGFI-fed baseless stories". bdnews24.com. Archived from the original on 5 April 2016. Retrieved 28 October 2016.
  25. "Star blocked, unblocked". The Daily Star. 3 June 2018. Archived from the original on 23 August 2018. Retrieved 23 August 2018.
  26. "Preeti Urang's death: 4-day remand granted for The Daily Star executive editor, wife". The Business Standard (به انگلیسی). 2024-02-13. Retrieved 2024-02-20.
  27. "Journalist Ashfaqul, wife Tania land in jail over death of domestic worker". bdnews24.com (به انگلیسی). Retrieved 2024-02-20.
  28. "Demand for justice grows as tea workers protest domestic worker Preeti's death". The Business Standard (به انگلیسی). 2024-02-12. Retrieved 2024-02-20.
  29. "Daily Star urged to take action against Ashfaq". New Age (به انگلیسی). Retrieved 2024-02-20.
  30. "Editor's note to readers". The Daily Star (به انگلیسی). 2024-02-16. Retrieved 2024-02-20.
  31. Amin, Aasha Mehreen (29 November 2019). "Why we need weekend magazines". The Daily Star. Archived from the original on 5 June 2023. Retrieved 5 June 2023.
  32. Hossain, Anika (5 June 2015). "Saying Goodbye". The Daily Star. Archived from the original on 5 June 2023. Retrieved 5 June 2023.
  33. Preetha, Sushmita S. (29 November 2019). "Change is the only constant". The Daily Star. Archived from the original on 5 June 2023. Retrieved 5 June 2023.

لینک های خارجی

[ویرایش]