رود ژوب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رود ژوب
مسیر دریای ژوب
مکان
کشور افغانستان و پاکستان
ولایتبلوچستان، خیبر پختونخوا
ولسوالیولسوالی ژوب
ویژگی‌های ظاهری
سرآبنزدیک تزار مهترازی
دهانهرود گوکل
 • مکان
خواجوری کاش
طول۴۱۰ کیلومتر (۲۵۰ مایل)

رودخانه ژوب (به پشتو: ژوب سيند)؛ (به اردو: دریائے ژوب) در بلوچستان و خیبر پختونخوا، پاکستان واقع شده‌است. طول کلی رودخانه ژوب ۴۱۰ کیلومتر است و در یک مسیر شمالی شرقی جریان دارد.

نام‌شناسی[ویرایش]

در زبان پشتو، ژیب به معنای «آب چیدن» است.[۱] از نظر زبانی این نام ایرانی-آریایی است و از نظر ریشه‌شناسی با رودخانه‌های رود کوچک و بزرگ زاب در حوزه دجله مقایسه می‌شود.

مسیر[ویرایش]

رودخانه ژوب از رشته کان متارزای (گردنه تساری مهترازای) سرچشمه می‌گیرد. از حدود ۴ کیلومتری غرب شهر ژوب می‌گذرد. به عنوان شاخه ای از رودخانه گومل، که در نزدیکی خواجوری کاش به آن می‌پیوندد، بخشی از حوضه رودخانه سند را تشکیل می‌دهد.

کشاورزی[ویرایش]

از رودخانه ژوب برای آبیاری زمین در شمال بلوچستان همراه با رودخانه گومال استفاده می‌شود و خاک حاصلخیز را برای کشاورزی فراهم می‌کند. اگرچه در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تخریب کانال ژوب سطح زیر آبیاری را کاهش داد.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. "Zhob District". Khyber Gateway. 1 April 2005. Archived from the original on 20 March 2012.
  2. Verheijen, Olaf (1998). Community Irrigation Systems in the Province of Balochistan (PDF). Lahore, Pakistan: International Irrigation Management Institute. p. 43. OCLC 152564336. Archived from the original (PDF) on 2 November 2018. Retrieved 16 March 2021.