دودمان (شیراز)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قلعه دودمان (شیراز)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستانشیراز
بخشبخش مرکزی
دهستانقره باغ
مردم
جمعیت۳۰۵ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۷۷۴۲۴

دودمان (شیراز)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز در استان فارس ایران است. دودمان نام موضعی نزدیک شیراز است (ناظم الاطبا). یک فرسخ بیشتر میانه جنوب و مشرق شیراز و مظفربن یاقوت در سال سیصد هجری قمری به دستور فرمان‌روای لشر فارس قریه دودمان را بنا نمود(فارسنامه ناصری ص ۱۲۹۲). آب آن از قنات و چاه تأمین می‌شود (از فرهنگ جغرافیای ایران ج ۷). صمصام‌الدوله در ۳۸۵ق/۹۹۵م، پس از قتل‌عام ترکان در فارس، اهواز را تسخیر کرد و سردار خود، ابوالقاسم علاء بن حسن و سپس استاد هرمز را به حکومت آن جا گمارد. در ۳۸۸ق/۹۹۸م ابونصر و ابوالقاسم پسران عزالدوله بختیار، از زندان گریختند و با دیلمیان ناراضی، به کردان پیوستند. صمصام‌الدوله بر جان خود بیم کرد و عازم دژی در دروازه شیراز شد. در میان راه مردانش بر او شوریدند و صمصام‌الدوله گریخت و به دودمان در نزدیکی شیراز رفت، ولی رئیس قلعه دودمان که طاهر نام داشت، او را گرفتار کرد و به نزد ابونصر بن بختیار فرستاد و او صمصام‌الدوله را کشت

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان قره باغ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۴ نفر (۹۹خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.