در اژدها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

باب‌الثعبان به معنی در اژدها دری در مسجد کوفه است.[۱][۲]

وبگاه رسمی مسجد کوفه[۱] و وبگاه IslamQuest.net (به تأیید مهدی هادوی تهرانی[۳]محمد باقر مجلسی،[۴][۵] حوزه علمیه تشیع[۶] و منابع شیعی متعددی[۷] ریشه نام این در را در حدیثی از جن از بحارالانوار منسوب به جعفر صادق می‌دانند. در برخی موارد از آن به عنوان اژدها و در برخی موارد به عنوان مار بزرگ یاد شده‌است و در برخی موارد آن مار از جابربن سمیع نگفته‌است بلکه دربارهٔ درگیری بین دوگروه از جن‌ها صحبت کرده و در برخی موارد آن اژدها پای علی را نبوسیده‌است بلکه ایستاده و سلام کرده‌است.

روزی امیرالمومنین در کوفه بر فراز منبر مشغول خطبه بود که ناگهان اژدهایی در حالی که به شدت به طرف مردم می‌دوید و آنها از او می‌گریختند پدیدار شد. حضرت فرمود: «راه را برای او باز کنید» اژدها جلو آمد و از منبر بالا رفت و پاهای حضرت را بوسید و خود را به پاهای حضرت مالید و سه بار دمید، سپس پایین آمد و رفت و حضرت خطبه را ادامه داد. وقتی مردم توضیح خواستند ایشان فرمود: او مردی از جن بود که می‌گفت: «فرزندش را یکی از انصار به نام جابر بن سمیع، بدون اینکه به او آزاری رسانده باشد با سنگ کشته‌است و اکنون خون فرزندش را مطلبید.[۸][۱][۹]

نام دری که حدیث گفته‌است که اژدها از آن وارد شده باب‌الثعبان شد به معنی در اژدها.[۱] همچنین گفته شده‌است که بنی ‌امیه برای این‌که این نام و معجزه را از ذهن مردم پاک کنند، بر این درب از مسجد کوفه یک فیل بستند تا آن‌که به تدریج به باب الفیل مشهور شد.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ باب‌الثعبان هذا الاسم الذی حاول بنو أمیة ومن تلاهم تغییره ولم یستطیعوا و بقی رمزا لمسجد الکوفة ومنقبة من مناقب الإمام علی (علیه السلام). وبگاه رسمی مسجد کوفه. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۳.
  2. تو دستگیر شو ای خضر پی خجسته. ایسنا، فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ مه ۲۰۱۶.
  3. «جماران -تهران نامه آیت الله هادوی تهرانی خطاب به فقهای شورای نگهبان». بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «آیا اژدهایی وارد مسجد کوفه شده و با امام علی (ع) گفت‌وگو کرد؟! آیا نام‌گذاری یکی از ورودی‌های مسجد کوفه به «باب الثعبان» به همین دلیل است؟ چرا به آن ورودی، «باب الفیل» هم می‌گویند؟!». IslamQuest.net. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷.
  5. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، رسولی، سید هاشم، ج 4، ص 295، تهران، دارالکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق.
  6. «اماکن زیارتی منتسب به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در ایران و جهان (3)». hawzah.net حوزه علمیه (شیعه). بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۹ آوریل ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹.
  7. «ولائیات (باب الثعبان)». قم، خیابان انقلاب (چهارمردان) - کوچه 26 - پلاک 47 و 49 :): پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه جهانی سبطین (ع). بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰.
  8. بحارالانوار. صص. ۱۷۲.
  9. حجت‌الاسلام مهران آدرویش. «آنچه دربارهٔ آن نمی‌دانیم!». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹.