درگاه:نسل‌کشی ارمنی‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


ویرایش درگاه نسل‌کشی ارمنی‌ها

زن ارمنی در کنار جسد کودکش سوریه-حلب
تعدادی از مشاهیر ارمنی که در استانبول به قتل رسیدند

نسل‌کشی ارمنی‌ها (به ارمنی: Հայոց Ցեղասպանություն؛ به ترکی استانبولی: Ermeni Soykırımı) که گاهی با نام‌های دیگری چون هولوکاست ارامنه، و نیز توسط خود ارمنی‌ها با عنوان جنایت بزرگ (به ارمنی:Մեծ Եղեռն) شناخته می‌شود، به نابودی عمدی و از پیش برنامه‌ریزی شده (نسل‌کشی) جمعیت ارمنی ساکن سرزمین‌های زیر کنترل امپراتوری عثمانی در دوران جنگ جهانی اول (۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ میلادی) توسط دولتمردان عثمانی و رهبران قیام ترکان جوان اطلاق می‌شود. عملیات در قالب کشتارهای دسته‌جمعی و نیز تبعیدهای اجباری در شرایطی که موجبات مرگ تبعیدشدگان را فراهم آورد، انجام می‌پذیرفت. امروزه تعداد کل قربانیان نسل‌کشی ارمنیان به‌طور عام بین یک تا یک و نیم میلیون نفر برآورد شده‌است. در طی این دوران دیگر گروه‌های قومی منطقه، از جمله آشوریان، یونانیان و کردها نیز به طریقی مشابه مورد حملهٔ ترکان عثمانی قرار گرفتند؛ به گونه‌ای که بسیاری از محققان این رویدادها را نیز بخشی از همان سیاست نابودسازی قومی دولت‌مردان تُرک دانسته‌اند. امروزه این رویداد به‌طور گسترده به عنوان یکی از اولین نسل‌کشی‌های سده بیستم شناخته می‌شود.

ویرایش نوشتار برگزیده
ویرایش زندگی‌نامه برگزیده

آرمین وِگنِر در طی جنگ جهانی اول به‌عنوان پزشک نظامی همراه با ارتش آلمان وارد ترکیه شد. او توانست تصاویر و اخباری را از نسل‌کشی ارمنی‌ها در این کشور در طی آن سال‌ها جمع‌آوری کند که با کمک این عکس‌ها «اولین نسل‌کشی قرن بیستم» به جهانیان شناسانده شد. کودکانی که گرسنگی در جاده‌ها تلف شدند و پدران و مادرانی که در حال کندن قبر هستند، از جمله عکس‌های این شاهد عینی به‌شمار می‌روند. آن زمان، عکس گرفتن از ارمنی‌ها ممنوع بود و به همین خاطر، وگنر دستگیر و پس از چندی به آلمان بازگردانده شد. وگنر در یکی از خاطراتش می‌گوید: «کشیش ارمنی به من گفت، روزی من کشیش بودم ولی الان بره‌ای هستم که می‌روم کشته شوم.» او در سال ۱۹۱۹، نامه «راه بی‌بازگشت» در مورد وضعیت ارمنی‌ها را به وودرو ویلسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا نوشت و از وی خواست برای تشکیل ارمنستان مستقل تلاش کند. وی پس از بازگشت به آلمان به شهرت رسید. او تنها نویسندهٔ آلمانی در زمان نازی‌ها بود که به آزاری که بر یهودی‌ها روا داشته می‌شد اعتراض کرد. در پی همین اعتراضات وی در سال ۱۹۳۳ توسط گشتاپو دستگیر شد. وی مدتی در چند اردوگاه زندانی بود و در نهایت توانست به ایتالیا بگریزد. او سرانجام موفق به فرار به ایتالیا شد و در سال ۱۹۷۸ در رم درگذشت. بنای یادبودی از وگنر، هم در ارمنستان و هم در اسرائیل وجود دارد. در سال ۱۹۵۶ وگنر توسط دولت فدرال آلمان به‌عنوان برندهٔ عنوان «بالاترین درجهٔ شایستگی» اعلام شد. پس از مرگش، در سال ۱۹۹۶ میلادی بخشی از خاکستر او به ارمنستان منتقل شد و پس از یک مراسم تدفین نمادین در نزدیک مشعل یادمان نسل‌کشی ارمنی‌ها (نسل‌کشی ارامنه) جای گرفت

ویرایش تاریخ
ویرایش آثار هنری
یادمان نسل‌کشی مونته‌بلو


یادمان نسل‌کشی مونته‌بلو (به انگلیسی: Montebello Genocide Memorial) یا یادمان شهدای ارمنی (به انگلیسی: Armenian Martyrs Monument) بنای یادبودی در پارک بیکنل در مونته‌بلوی کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکاست که به قربانیان نسل‌کشی ارمنی‌ها به‌دست دولت عثمانی در فاصلهٔ سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۱ و همچنین تمامی قربانیان جنایت علیه بشریت تقدیم شده‌است. ایدهٔ ساخت این بنای یادبود در ۲۴ آوریل ۱۹۶۵ برابر با پنجاهمین سالگرد نسل‌کشی ارمنی‌ها شکل گرفت و چند ماه بعد، مکانی در پارک پیکنل (Bicknell Park) در شهر مونته‌بلوی کالیفرنیا برای ساخت این بنا در نظر گرفته‌شد که قابل دید برای رانندگانی بود که از بزرگراه مجاور آن می‌گذشتند. طراحی سازه توسط معماری به نام آ. آقابابیان صورت گرفت و کار ساخت آن با تأیید شورای شهر مونته‌بلو در سال ۱۹۶۷ آغاز گردید. از این بنای یادبود در ۲۱ آوریل ۱۹۶۸ پرده‌برداری شد.


ویرایش نوشتارهای برگزیده
ویرایش نگاره برگزیده
ویرایش گفتار برگزیده
ویرایش رویدادها درباره نسل‌کشی ارمنی‌ها
ویرایش آیا می‌دانید
ویرایش فرهنگ و هنر

آرارات (به انگلیسی: Ararat) فیلمی است به کارگردانی آتوم اگویان محصول سال ۲۰۰۲ کمپانی میراماکس فیلمز. داستان فیلم دربارهٔ وقایع نسل‌کشی ارمنی‌ها توسط دولتمردان امپراتوری عثمانی و رهبران قیام ترکان جوان است. مبنای این فیلم کتاب خاطرات یک پزشک آمریکایی بنام کلارنس آشر است با عنوان «یک پزشک آمریکایی در ترکیه» که او وقایع سال ۱۹۱۵ و به ویژه محاصره شهر وان را شرح می‌دهد.

ویرایش ویکی‌پروژه‌ها
ویرایش آن‌چه می‌توانید انجام دهید
ویرایش رده‌ها
ویرایش سراسرنما

نقشه‌ای از مکان‌های قتل‌عام و مراکز تبعید و مرگ ارمنیان

ویرایش درگاه‌های وابسته
ویرایش در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا