درگاه:ایتالیا/اقتصاد/۱۴

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

لوکساتیکا، (به ایتالیایی: Luxottica) شرکت ایتالیایی ارائه‌کننده کالاهای لوکس است، که بعنوان بزرگترین تولیدکننده عینک در جهان شناخته می‌شود. این شرکت، مالک پرفروش‌ترین برندهای عینک در جهان است، که عبارتند از: ری-بن، اوکلی و پرسول. شرکت لوکساتیکا بعنوان طراح عینک‌های آفتابی و فریم‌های عینک طبی، برای برندهای شنل، دولچه و گابانا، بولگاری و پرادا نیز فعالیت می‌نماید.

شرکت لوکساتیکا همچنین تحت برندهای دیگر نیز، عینک آفتابی تولید و ارائه می‌نماید، که این برندها عبارتند از: میو میو، دی‌کی‌ان‌وای، جورجو آرمانی، بوربری، پولو رالف لورن، استلا مک کارتنی، تیفانی، ورساچه، ووگ و دونا کارن. بزرگترین شرکت رقیب لوکساتیکا، گروه سافیلو می‌باشد.

شرکت لوکساتیکا، علاوه بر ساخت عینک‌های آفتابی و طبی و فروش عمده، در زمینه عرضه محصولات خود، بصورت خرده‌فروشی نیز عمل می‌نماید و دارای چندین شبکه زنجیره‌ای فروش عینک، با نام‌های تجاری سان‌گلسز هات، اولیور پیپلز و پیرل ویژن سنتر است، که در سراسر جهان دارای شعبه می‌باشند.

در گذشته‌ای نه چندان دور، بازار فروش عینک، بطور کامل در انحصار شرکت لوکساتیکا بود و این شرکت، با توجه به منابع گسترده‌ای که در اختیار داشت، بعنوان تعیین‌کننده قیمت، در بازار عینک‌های آفتابی و طبی عمل می‌کرد و بطور مجازی قیمت عینک را برای سال‌ها، بالا نگه داشته بود!

سهام شرکت لوکساتیکا، در بازار بورس ایتالیا، دادوستد می‌شود. این شرکت همچنین، در فهرست ثانویه بازار بورس نیویورک نیز، ذکر شده است. لئوناردو دل وکیو مالک و رییس هیئت مدیره این شرکت می‌باشد.


ادامه...