پرش به محتوا

درگاه:ایالات متحده آمریکا/اقتصاد/۸

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شِوْرون، (به انگلیسی: Chevron) شرکت نفتی آمریکایی و از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی جهان است، که دفتر مرکزی آن، در شهر سان رامون، کالیفرنیا قرار دارد.

شرکت شورون دارای عملیات در بیش از ۱۸۰ کشور جهان است. این شرکت تقریبأ، در تمامی زمینه‌های صنایع نفت و گاز و نیز تولید انواع انرژی‌های تجدیدپذیر، فعالیت می‌نماید. این فعالیت‌ها، شامل: اکتشاف، استخراج، پالایش، بازاریابی و حمل‌ونقل؛ نفت خام و گاز طبیعی و نیز تولید انواع محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی همچنین؛ تولید برق می‌باشد.

شورون، یکی از شش شرکت بزرگ نفتی است، که در کنار شرکت‌های اکسان‌موبیل، بی‌پی، توتال، کونوکو فیلیپس و رویال داچ شل بنام سوپرمیجر، شناخته می‌شوند. بر پایه رتبه‌بندی فرچون ۵۰۰ در پنج سال گذشته، کمپانی شورون به‌عنوان یکی از پنج شرکت بزرگ ایالات متحده، شناخته شده‌است و در سال ۲۰۱۳ در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ در رتبه یازدهم، از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار گرفت.

در رتبه‌بندی فوربز جهانی ۲۰۰۰ نیز، که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، شورون به‌عنوان شانزدهمین شرکت بزرگ جهان، انتخاب گردید. درحال‌حاضر، شرکت نفتی شورون، از نظر میزان درآمد سالیانه، یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان، محسوب می‌شود.
ادامه...