درگاه:ایالات متحده آمریکا/اقتصاد/۴۸

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مسترکارت، (به انگلیسی: MasterCard) شرکت خدمات مالی آمریکایی و چندملیتی است، که مقر اصلی آن؛ در شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. شیوه کسب درآمد مسترکارت در سراسر جهان، به اینصورت است، که از طریق پردازش پرداخت‌های بین بانکی بازرگانان و همچنین از راه صدور کارت‌های اعتباری به بانک‌ها یا اتحادیه‌های اعتباری که از خریداران یا استفاده کنندگان از نام تجاری "مسترکارت" برای خرید انواع کالا یا خدمات؛ بصورت دبیت کارت یا کردیت کارت استفاده می‌کنند، درآمد کسب می‌نماید.

مسترکارت از سال ۲۰۰۶ به یک شرکت عمومی چندملیتی تبدیل شد. قبل از ارائه عمومی آن در سراسر جهان، مسترکارت بصورت یک شرکت تعاونی فعالیت می‌کرد، که متعلق به ۲۵،۰۰۰+ موسسه مالی بود، که برند مسترکارت، بر روی کارت‌های اعتباری این موسسات درج می‌گردید.

شرکت مسترکارت، در ابتدا به نام مسترشارژ شناخته می‌شد، که چندین بانک کالیفرنیا این کارت را برای مشتریان خود، ارائه می‌کردند. مهمترین رقیب مسترکارت در ابتدای فعالیت، بانک‌آمریکارت بود، که توسط بانک مرکزی آمریکا صادر می‌گردید. بانک‌آمریکارت، بعدها به ویزا کارت تغییر نام داد و امروزه توسط شرکت ویزا صادر می‌شود.


ادامه...