دانشکده مهندسی ژئودزی و ژئوماتیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دانشکده مهندسی ژئودزی و ژئوماتیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، یکی از ۱۱ دانشکده زیرمجموعه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و اولین دانشکده مهندسی نقشه‌برداری در سطح کشور است. شکل گیری اولیه دانشکده مهندسی نقشه‌برداری فعلی به سال ۱۳۳۳ شمسی بر می‌گردد. این دانشکده از سال ۱۳۸۵ از دانشکده مهندسی عمران جدا شد و امروز به صورت دانشکده‌ای مستقل با سه گروه آموزشی مهندسی فتوگرامتری و سنجش از دور، مهندسی ژئودزی و مهندسی سیستم‌های اطلاعات مکانی به فعالیت می‌پردازد.

تاریخچه دانشکده

شکل گیری اولیه دانشکده مهندسی نقشه‌برداری فعلی به سال ۱۳۳۳ شمسی بر می‌گردد. مدتی پس از تشکیل سازمان نقشه‌برداری کشور بمنظور تربیت کادر متبحر نقشه‌برداری برای سازمانهای کشور، آموزشگاه نقشه‌برداری از طرف سازمان برنامه و بودجه وقت، در کنار سازمان نقشه‌برداری کشور تأسیس شد. با توسعه روزافزونی که در کارهای عمرانی وصنعتی کشور پدید آمد، نیاز به مهندس و کاردان نقشه‌برداری فزونی گرفت و بر مبنای این نیاز، آموزشگاه مزبور در سال ۱۳۴۵ به «مدرسه عالی نقشه برداری» تبدیل گردید.

مدرسه عالی نقشه‌برداری در سال ۱۳۵۳ تبدیل به دانشکده نقشه‌برداری گردید و با برنامه گسترده‌تری به کار خودادامه داد. از ابتدای فعالیت این مرکز آموزشی، دوره‌های کاردانی و کارشناسی ارشد درچند گرایش نقشه‌برداری دایر گردید و در اواسط دهه ۱۳۵۰ دوره تکمیلی کارشناسی نقشه‌برداری به آن اضافه شد. تا قبل از انقلاب اسلامی بیش از ۱۱۰۰ نفر در مقاطع و رشته‌های گوناگون توسط دانشکده نقشه‌برداری وارد بازار کار شدند.

پس از انقلاب اسلامی، بر مبنای سیاست وزارت علوم، در سال ۱۳۵۹ دانشکده‌ها و مراکز آموزشی شهر تهران با هم ادغام شدند و دانشکده نقشه‌برداری قبل از انقلاب، جزو یکی از گروه‌های آموزشی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درآمد. گرچه این رشته، از نظر تشکیلاتی و سلسله مراتب اداری نزول کرده بود ولی با جذب نیروهای متخصص در گرایش‌های مختلف نقشه‌برداری و کوشش مجدانه اعضای هیئت علمی در راه اندازی دوره‌های مختلف در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا توانست کارایی و توانایی خود را در متولی بودن رشته مهندسی نقشه‌برداری به اثبات برساند و نظر موافق شورای گسترش آموزش عالی را برای تبدیل شدن از گروه آموزشی به دانشکده اخذ نماید.[۱]

در سال ۱۳۸۱ مجوز تأسیس دانشکده مهندسی نقشه‌برداری توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسماً صادر شد و رشته نقشه‌برداری در سال ۱۳۸۵ از دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی جدا شد و امروز به صورت دانشکده‌ای مستقل با نام «دانشکده مهندسی نقشه برداری» به فعالیت خود ادامه می‌دهد.[۲]

مقاطع تحصیلی

در این دانشکده دانشجویان در سه مقطع کارشناسی (تحت عنوان مهندسی نقشه‌برداری)، کارشناسی ارشد (گرایش‌های سنجش از دور، ژئودزی، سیستم‌های اطلاعات مکانی و فتوگرامتری) و دکترا (سنجش از دور، ژئودزی، سیستم‌های اطلاعات مکانی و فتوگرامتری) مشغول به تحصیل هستند.

تعداد اعضای هیئت علمی این دانشکده ۲1 نفر است که از این بین 5 استاد،11 دانشیار، 5 استادیار، اعضا را تشکیل می‌دهند. این دانشکده در مهندسی فناوری اطلاعات مکانی قطب علمی کشور است.[۳] این دانشکده در سال ۱۳۹۴ از سوی وزارت علوم مسئول بازنگری در دروس رشته نقشه‌برداری کشور شد و براین اساس بازنگری برنامه درسی مقطع کارشناسی این رشته آغاز شده‌است.[۴]

رؤسای تاریخ دانشکده

۱- دکتر محمدجواد ولدان زوج (۱۳۸۵–۱۳۸۷)

۲- دکتر بهزاد وثوقی (۱۳۸۷–۱۳۹۰)

۳- دکتر مسعود ورشوساز (۱۳۹۰–۱۳۹۰)

۴- دکتر مسعود مشهدی‌حسینعلی (۱۳۹۰–۱۳۹۲)

۵- دکتر حمید عبادی (۱۳۹۲ - بهمن 1396)

6- دکتر محمد طالعی (بهمن 1396- مهر 1397)

7- دکتر مسعود مشهدی حسینعلی (مهر 1397- تاکنون)

همایش‌ها و مسابقات ملی

نام تعداد دفعات برگزاری اولین دوره
کنفرانس ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی ۲ دوره ۱۳۹۴[۵][۶]
مسابقات سراسری ژئولیگ (مسابقات تخصصی نقشه‌برداری) ۴ دوره ۱۳۹۱[۷][۸]

پیوند به بیرون

منابع

  1. «معرفی دانشکده‌های دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی». خبرنامه دانشجویان ایران.
  2. «دربارهٔ دانشکده مهندسی ژئودزی و ژئوماتیک». وبگاه رسمی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷.
  3. «قطب‌های علمی». وزارت علوم تحقیقات و فناوری. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷.
  4. «بازنگری رشته نقشه‌برداری کلیدخورد». خبرگزاری مهر.
  5. «دومین کنفرانس ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی، دی ۹۵». کنفرانس یاب.
  6. «اولین کنفرانس ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی، دی ۱۳۹۴». سیویلیکا.
  7. «سومین دورره مسابقات ژئولیگ کشور». خبرگزاری ایرنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹.
  8. «چهارمین دوره مسابقه ملی ژئولیگ». خبرگزاری ایسنا.